Malé podniky mají dojem, že si dobrou reklamu nemohou dovolit
Ilustrační obrázek, zdroj: www.sxc.hu |
České malé podniky často považují reklamu za účinný nástroj, jak získat své zákazníky, který je však příliš nákladný, na to, aby jej mohli využívat. Vyplývá to ze studentského výzkumu, který byl proveden mezi českými živnostníky, mikropodniky a malými podniky. Namísto plánovaných a komplexních reklamních kampaní se tak tyto firmy zaměřují zejména na řádkovou inzerci v regionálních tiskovinách nebo inzerování v bezplatných katalozích na internetu. Pozadu nezůstává ani out of home reklama - zejména bannery. Ty však bývají často neaktualizované a sami obchodníci je považují za nedostatečné. Za hlavní důvod, proč se firmy nevěnují efektivnějším formám reklamy pak uvádí zejména příliš vysoké náklady, které s ní jsou spojené.
Zajímavý je také fakt, že sami ředitelé podniků, kteří bývají většinou zodpovědní za prosazení firmy na trhu, si sami připadají nekvalifikovaní pro řízení marketingových aktivit. Zároveň přiznávají, že by byli ochotni absolvovat a zaplatit kurz základů marketingu, konkrétní nabídku kurzů však nesledují a kurz se sami nesnažili vyhledat.
V případě volby způsobů komunikace pak nejčastěji volí způsob, který společnost již vyzkoušela v minulosti, a to i v případě, že o jeho dobrém výsledku nejsou příliš přesvědčeni. Na druhém místě je pak doporučení známých, následované kopírováním stylu konkurence.