Na Cannes Lions získala ocenění v kategorii Print & Publishing série reklam se snímky z fotobanky
Cannes Lions se pyšní přívlastky jako „největší světová reklamní soutěž", nebo festival kreativity. A skutečně oceňuje obrovské množství skvělých kampaní z tisíců přihlášek do každé kategorie. V posledních dnech vám z nich některé přinášíme a hodláme v tom pokračovat. Někdy se ale zrna od plev prostě oddělit nepodaří. Přesně to je i příklad práce agentury MullenLowe SSP3 Colombia, která uspěla v kategorii Print & Publishing se svou reklamou pro automobilku Huyndai.
Bronzového Lva v kategorii Print & Publishing totiž získaly printy s jednovětými texty, které zrazují od různých činností při jízdě v určité rychlosti. Činnost přitom vyjadřují emoji: ubrečený emoji, dorito a pistole (asi odraz svérázu provozu na kolumbijských dopravních komunikacích). Vertikálně posazené texty překrývají snímky barevných, zkroucených elipsoidních útvarů.
Je to rozpláclé emoji, barevné zbytky z hrnčířského kruhu, změť kabelů? Počtu výkladů se asi meze nekladou. Je to každopádně vizuálně zajímavé, vypadá to pracně a navíc na tom sedí bohulibá copy od velké korporace myslící na dobro nejen svých zákazníků. To si prostě zaslouží štempl, teda Lva. Tak nějak asi uvažovali porotci, kteří se v krátkém čase musí probrat skutečně velkým množstvím přihlášek z shortlistu, pro který navíc už někdo předvýběr před nimi dělal.
Nebyl rozhodně prostor proto, aby si někdo ověřoval originalitu daných vizuálů. Něco takového udělal až nizozemský ilustrátor Rik Oostenbroek při prohlížení nových designů na showcase portálu pro grafiky, Behance. Poznal v reklamách od MullenLowe SSP3 Colombia jasně svůj styl a ještě více byl překvapený, když zjistil, jakého ocenění se jim dostalo.Těžko říct, jakou útěchou pro něj bylo, když mu Chief Creative Officer kolumbijské pobočky věhlasné sítě reklamních agentur, Carlos Andrés Rodríguez, sdělil, že jeho zaměstnavatel rozhodně neměl v plánu ukrást jeho práci a na Shutterstocku za ní zaplatil příslušné licence.
Čistě právně tedy bylo vše v pořádku. Ve všech dalších možných ohledech to ale zavání. „Když vyloženě použijete model zkopírovat a vložit a jen k tomu přilepíte řádek copy, tak to nepovažuji za (práci) hodnou ceny," uvedl na dotaz Adweeku Chris Garbutt, global Chief Creative Officer sítě agentur TBWAWorldwide. Další porotce odpovídal pod podmínkou anonymity: „Postavit kampaň z kolekce fotobanky je dost líné. Kdybychom to tušili, změnilo by to naše hodnocení (dané práce)."
A přitom je těžké vinit porotce z toho, že to nepoznali nebo že nemají v hlavě všechny snímky z fotobank světa. Přesto z toho plyne nějaké poučení. Rik Oostenbroek si asi uvědomuje, že jeho práce původně zamýšlená jako wallpaper na mobil mohla mít vyšší ambice. Lidé z MullenLowe SSP3 pro změnu tuší, že se příště vyhnou ostudě, když budou krotit své ambice, kterým obrazně řečeno koukají z kapsy kredity pro Shutterstock. A my všichni ostatní můžeme brát kreativní ceny s větší mírou racionality, obzvláště, když hodnotí jen umělecký dojem. Mimochodem není to jen ostuda Cannes Lions. Ten samý print získal i ocenění Wood Pencil na D&AD Awards.
Níže najdete porovnání jednotlivých kreativ a jejich vzorů z Shutterstocku.