Nacenění strachu. Jak e-shopy reagují na koronavirus

4. 3. 2020 | Petr Michl, Eva Dragulová
Koronavirus je jedním z nejdiskutovanějších témat současnosti. Jak se s ním vypořádaly české e-shopy? Dokázaly se zachovat eticky, či se na tragédii obohatily nad rámec slušnosti?

Šíření nákazy v podobě koronaviru COVID-19 bohužel dorazilo i do české reality s prvními nakaženými hlášenými koncem minulého týdne. Už na jeho začátku s eskalací viru v Itálii se nicméně začala šířit v Česku panika manifestovaná dvěma potřebami: nakoupit si trvanlivé potraviny a sehnat respirátor, nebo alespoň roušku. Supermarkety dosud nijak drasticky nezdražily vepřové konzervy, rýži ani luštěniny. Právě nacenění u nedostatkových prostředků na ochranu dýchacích cest nám ovšem ukazuje, jak může střet nabídky s poptávkou zdražit zboží a udělat z něj doslova tahák, s kterým můžete prodat téměř cokoliv. Tento článek ukáže, co se v tomto ohledu objevilo v české e-commerce.

Velké značky se snaží pomoci a informovat o stavu zboží

Obrovský převis poptávky nad nabídkou vede ke zdražování, to je jeden ze základů ekonomie. Velké lékárny jako Dr. Max nebo Benu hlásily mnohonásobné navýšení poptávky po rouškách či respirátorech (ideálně těch s označením FFP3, které dle Světové zdravotnické organizace mohou skutečně vdechnutí viru zabránit).

Mít na skladě nedostatkové zboží je požehnáním a můžete k němu přistoupit různými způsoby.

Velké a zavedené značky, jako ty jmenované výše, mohou zboží zdražit, ale není vhodné, aby to vypadalo jako krádež za bílého dne. Prodat několik desítek tisíc roušek, co ještě zbyly na skladě, s mnohonásobnou cenou oproti té běžné jistě přinese zajímavou sumu. Nestojí to ovšem za to, aby si vás zákazníci zaškatulkovali jako zloděje a při svých pravidelných nákupech se začali obracet jinam. Velké lékarenské řetězce i hlavní online hráči v tomto segmentu jako Lékarna.cz či Pilulka.cz si to naštěstí uvědomovali a zaslouží za to pochvalu. 

Přístup „utrhni, co můžeš”

Když jste ovšem malý e-shop, který prodává například vybavení pro řemeslníky, tak nějak tušíte, že k respirátoru FFP3 si váš okolnostmi zrozený potenciální zákazník nepřihodí pár pracovních bot, helmu a 10 palet dlažebních obkladů. A právě v takových případech vzniká přístup, který by šel definovat mottem „urvi, co můžeš“.

V průběhu minulého týdne se tak na českém internetu objevovaly desítky malých e-shopů, které se rozhodly chytnout svou šanci a pořádně si vydělat. Ceny za respirátor s FFP3, případně za spíše jen před prachem chránící respirátor s FFP1 nebo prostou roušku, vyletěly skutečně raketově a obchodníci se ty původní nestyděli násobit. Obvykle tedy s násobky, na které vám stačí prsty jedné ruky, ale vyskytly se i doslova recesistické nabídky. Třeba e-shop prodejce pracovních oděvů a pomůcek CIPRA si respirátor s FFP3 cenil na 100 milionů korun.


Zdroj: Heureka.cz

 

Vznik nových e-shopů

Ve snaze utrhnout co nejvíce se objevují také nové e-shopy. Jako například v roce 2020 vzniklý masky3M.cz, který nabízí jedno z nejvíce poptávaných zboží za značně prémiovou cenu. To samé lze říct o e-shopu s výmluvným názvem stopvirus.cz


Zdroj: stopvirus.cz

Ještě podivnějším případem je pak web mojerouska.cz, který prodává respirátory za 999 korun, údajně „po slevě z původních 1499 korun“. Web má na homepage malou dívku s rouškou v podkladu a emočně zabarvenou copy hodnou prodejců hrnců, které vám jsou schopné zachránit život. Níže dokonce nabízí aktualizované počítadlo nakažených a mrtvých.


Zdroj: mojerouska.cz

Až mimozemsky pak působí video s 3D animací koronaviru, kde se objevují hesla jako „společně proti koronaviru“ nebo „nejsme vláda, nejsme systém“. A to na YouTube kanále s názvem „million smile“, vyloženě vkusné.

V popisku videa nechybí vzkaz „Silnější přežijí“.


Zdroj:YouTube

Jde pochopitelně o web založený nedávno, konkrétně 29. února.  A jak naznačuje vzkaz v patičce stránky, vše bylo „děláno s láskou k lidem". 

Placebem na viry

Principem placeba je „víra tvá tě uzdraví“. Když věříte, že podaný lék zabere, může vám krátkodobě pomoci i tableta, ve které není účinná látka, ale třeba jen cukr. Uplatňovat ho na dlouhodobou léčbu ani jako prevence nákazy není doporučené, přesto si tuto obzvláště eticky spornou taktiku několik prodejců vyzkoušelo.

Například na e-shopu keramikashop.cz jste si mohli pořídit „amulet proti koronaviru“, jenž k vám tento zákeřný virus a jiné nemoci prý nepustí (v době vydání článku byl již stažen z nabídky, pozn. red.). Za pouhých dvě stě korun měl posílit vaši víru a imunitu. Kus keramického balastu s nevzhledným provázkem. Co k tomu dodat? Do prodejů nevidíme, ale je pravděpodobné, že obavy z koronaviru otevřely nejednu peněženku. Zda je to etické? Odpověď je nasnadě. I pokud by to bylo původně myšleno jako vtip, byl by to vtip značně nepovedený. 



Zdroj: Keramikashop.cz

Štítky dokumentu: E-Commerce
Sdílejte tento článek:
Podobné články: