Nálada na evropských trzích se zlepšila. Těží z toho i komunikační agentury v Česku
Index podnikatelské nálady v komunikačním byznysu v Evropě v prvním pololetí letošního roku klesal. Tento pokles zastavily aktuální výsledky za říjen. Střední a východní Evropa nahlíží na budoucnost komunikace a reklamy s výrazně větším optimismem než Západ.
Největší pesimismus vládne v Británii, která se nadále obává důsledku Brexitu. I když tři velké trhy jako Británie, Itálie a Francie svůj pohled na prosperitu sektoru oproti minulým obdobím zlepšily, stále zůstávají negativní. Opačná situace je v Německu.
Index Evropské asociace komunikačních agentur (EACA) zkoumá vyhlídku průmyslu na nadcházející tři měsíce ve třech oblastech: Poptávka, vývoj cen a zaměstnanost.
Stran poptávky a vývoje cen za komunikační sužby je ve střední Evropě, včetně České republiky, výhled pozitivní. Stejně tak je to i se zaměstnaností, která se ovšem stává limitujícím faktorem dalších růstu. Nicméně situace není všude stejná: třeba Itálie a severské země předpokládají pokles poptávky po pracovních silách. Výrazně vzrostly ukazatele růstu cen za služby v celé Evropě.
Česká republika leží ve pásmu pozitivních očekávání. Tu potvrzují i letošní výzkumy AKA, které identifikovaly jak meziroční růst cen za služby v průměru o 20%, tak stejně vysoký růst cen práce.
„Nedostatek kvalifikovaných pracovníků je momentálně největším problémem české reklamy. Nerovnoměrný vývoj na trzích a posilování koruny dává šanci na uplatnění zahraničních expertů v českých agenturách,“ říká Marek Hlavica, výkonný předseda AKA.