Opravdu myslíte, že nemáte čas na čtení? Nápaditá kampaň ukázala, jak moc vás od knih drží sociální sítě
Nemáte čas na čtení? Nikoho asi nepřekvapí, že je tato věta tou nejčastější výmluvou, když dojde na otázky ohledně knih. Knihkupectví Kinokuniya ve Spojených arabských emirátech (SAE) svou kampaní ale názorně ukázalo, že nedostatek času není tím skutečným problémem. Tím je spíše způsob, jakým svůj volný čas využíváme.
Během roku 2021 si nepřečetlo jedinou knihu 27 % dospělých v SAE. Podle stejného průzkumu však obyvatelé Emirátů tráví na sociálních sítích v průměru neuvěřitelných 8 hodin denně. To by bylo přečtených knížek! Přesně s takovou myšlenkou přišla agentura Saatchi & Saatchi MEA a položila jednoduchou otázku: Opravdu myslíte, že nemáte čas na čtení?
Čísla hovoří jasně. Pokud by se obyvatelé Spojených arabských emirátů nepodívali celý rok na Facebook, mohli by si místo toho přečíst celkem 35 knížek. V případě Twitteru se bavíme o 22 knihách ročně, u TikToku o 42 knihách, stejně tak v případě YouTube. A králem čtecí prokrastinace se stává Instagram. Čas strávený scrollováním ve feedu čtenáře ochudí o četbu celkem 43 knih. Agentura Saatchi & Saatchi MEA vytvořila jedinečnou instalaci obsahující pět sloupců – každý pro jednu sociální síť, do kterých umístila počet knih, který odpovídá času strávenému na jednotlivých sítích. Knihy byly tématicky rozličné, spojoval je jen barevný odstín odpovídající barvám loga. Speciální stojany byly rozmístěny v Dubaji a jejím blízkém okolí a vybízely kolemjdoucí, aby si knihy prolistovali.
Kromě outdoorové reklamy kampaň zahrnovala také aktivaci na sociálních sítích. V rámci té uživatelé zjistili, kolik času stráví na sítích a následně jim byly nabídnuty v akci tituly, které odpovídají jejich zájmům. Milovníci offline nákupů pak mohli využít slev, které probíhaly mezi 18. a 22. hodinou – tedy v době, kdy lidé tráví na sítích nejvíce času.
Iniciativa využila také čtecích návyků slavných osobností. Bill Gates například přečte každý rok padesát knih, Mark Zuckerberg jednu knihu každé dva týdny a Oprah Winfrey tráví čtením hodinu denně. Na billboardech i v online příspěvcích byli zachyceni jako bílé postavy s nosem zabořeným v barevné knize, zatímco jejich okolí konzumuje obsah svých mobilních telefonů. Součástí byl také QR kód, který doporučoval oblíbené tituly dané celebrity.
Time to read se podařilo zvýšit prodej knih v Kinokuniya knihkupectvích o 28 % oproti předchozímu roku. Nárůst návštěvnosti kamenných prodejen byl 16 %. Knihkupectví tak zaznamenalo nejvyšší prodeje za celou dekádu. Kampaň však přinesla také 50% nárůst dosahu značky a engagementu na sítích a zvýšení objemu vyhledávání klíčových slov „Kinokuniya“ a „Arabské knihy“.
Oceněna byla v rámci Dubai Lynx Awards 2023 a získala cenu Grands Prix v kategorii Creative Strategy.
Alok Mohan, kreativní ředitel Saatchi & Saatchi ME, řekl v rozhovoru pro Contagious: „Kinokuniya věří, že „svět potřebuje více čtenářů“. Tato kampaň vyvrátila oblíbený mýtus, že „nikdo nemá čas číst“, a přiměla lidi, aby mluvili a přemýšleli o tom, jak by měli smysluplně trávit čas.‘
Zdroje: Contagious, Eslogan