Perplexity otevírá bránu e-commerce. Z AI chatbota půjde přímo nakupovat
Velkou otázkou ve světě e-commerce je, jak se promění nákupní chování lidí na internetu v okamžiku, kdy jim velké jazykové modely rozhraním AI chatbotů zodpoví většinu dotazů, včetně těch nákupních. Je to otázka vyslovovaná s obavami v hlase. A zdá se, že oprávněným. První AI chatbot totiž nabízí nákupy přímo v aplikaci.
Jde o Perplexity, jeden z nejlepších AI chatovacích nástrojů se schopností hledat odpovědi na internetu a dodávat zdroje. Uživatelé prémiové verze v USA mohou nyní využít tlačítko „Buy With Pro“, které jim automaticky objedná produkt s využitím již uložených informací o platební metodě a adrese k doručení. Tedy tato funkce v něčem připomíná možnost nakoupit z velkého množství e-shopů přímo přes Heureku.
Dle vyjádření mluvčí pro portál The Verge z toho nemá Perplexity zatím žádný podíl na prodeji. Je ale zřejmé, že přesně to je její cíl. Tato fáze je spíše zkušební a má sloužit mimo jiné k tomu jako důkaz, že nakupovat s pomocí umělé inteligence chtějí. Pochopitelně nedává smysl, aby nástroj dloudobě držel v pro verzi funkci, která mu může vydělávat peníze.
Zdroj: Perplexity
Inspirace Google Lens i program pro prodejce
ChatGPT, Gemini i další konkurenti již mají své „vlastní oči“. Perplexity nyní uvádí funkci „Snap to Shop“, jež je de facto nákupní verzí Google Lens. Vyfotíte produkt, který se vám líbí, doptáte se na to, co vás o něm zajímá. A samozřejmě si ho pak budete moci zakoupit.
Perplexity zároveň chystá ještě produkt přímo pro prodejce. Spouští pro ně program, který by jim měl dodat „vhled do trendů týkajících se vyhledávání a nakupování jejich produktů“. Laicky řečeno bude destilovat informace z produktových dotazů, které budou pravděpodobně komplexnější než u klasického vyhledávače.
Velké jazykové modely si chtějí urvat kus e-commerce koláče, a toto je jedno z prvních kousnutí. Naznačuje, že jejich apetit bude velký.
Kam dál?
Jono Alderson. Zdroj: Marketing Festival
O změně vyhledávání doplněného umělou inteligencí mluvil v nejlepší přednášce letošního Marketing Festivalu Jolo Alderson. To, že obsahový marketing nemá být o vaření „písmenkové polévky“ pro SEO, si dle něj budeme muset velmi rychle zvnitřnit. Budoucnost vyhledávání totiž učiní obsah dle analýz klíčových slov nerelevantní.
Přečtěte si postřehy a varování v reportáži z jeho prezentace nazvané
Král je mrtev aneb Konec bezobsahového marketingu.
Podívejte se také na v květnu Googlem představenou implementaci AI prvků do vyhledávání.
Google začne shrnovat obsahy stránek s pomocí funce AI Overviews a složitější dotazy odbaví AI chatbot Gemini. Gogle nově navíc zvládne i interpretovat video a poradit vám na základě něj, co máte dělat.
A nezapomeňte ani na to, že před několika týdny OpenAI spustila vlastní internetový vyhledávač v rámci ChatGPT.