Příjmy Facebooku v roce 2017 překročily 40 miliard dolarů
Minulý rok byl pro Facebook „silný, ale i těžký.“ Alespoň ho tak popsal Mark Zuckerberg ve svém prohlášení doprovázejícím zveřejnění výsledku čtvrtého kvartálu roku 2017. Do roku 2018 si stanovil obtížný úkol – udělat z Facebooku platformu užitečnou pro společnost a podporující blaho jejích uživatelů. Chce tak odstranit nic nepřinášející prokrastinaci a zachránit čas promrhaný sledováním virálních videí. Evidentně vykročil správným směrem, protože již v posledních třech měsících roku 2017 klesl čas strávený na síti Facebook o dvě minuty na uživatele. Je to ale v zájmu sítě?
Příjmy, náklady a investice
Příjmy z reklamy Facebooku meziročně stouply o 49 % a celkové příjmy tak přeskočily hranici 40,6 miliardy dolarů. Na pokrytí nákladů ale Facebook vydal více než polovinu, a skončil s čistým ziskem 15,9 miliardy dolarů (o 56 % více než v roce 2016). Do výzkumu a vývoje investoval skoro osm miliard, tedy prakticky polovinu z výsledného čistého zisku a 20 % z příjmů. Srovnáme-li to s ostatními giganty v online světě, tak je to přibližně polovina (44 %) investice Amazonu, který z technologických firem dává na R&D nejvíce (17,4 mld. dolarů). To je, jen tak mimochodem, asi 8 % z čistých výnosů z prodeje (Amazon skončil rok 2017 s čistým ziskem 3 miliardy dolarů).
Růst obratu podpořila hlavně Evropa, která meziročně investovala o 58 % více (z toho 31 % jen mezi Q3 a Q4 2017, kdy došlo k nárůstu u všech sledovaných teritorií).
Facebook je primárně mobilní
Mobilní reklama v posledním kvartále roku 2017 se podílela na 89 % veškerých reklamních příjmů, to je v meziročním srovnání za stejné období o 5 procentních bodů více. Je to testamentem toho, že Facebook je již primárně mobilní platformou.
Počet uživatelů roste díky rozšíření internetu
Rostoucí tendenci mají téměř všechny metriky a ostatní sledované faktory. Jediný pokles lze vidět v počtu denních uživatelů v Americe a Kanadě, a to pouze ve Q4 2017. V celkových číslech počet denních aktivních uživatelů (DAUs) roste nepřetržitě v průměru o 4 %, od druhého čtvrtletní 2017 je však patrné zpomalení (ač meziročně došlo ke zvýšení o 14 %). Podíl denních aktivních uživatelů na měsíčních aktivních uživatelích (MAUs) je ale konstantních 66 %. Nejvyšší nárůsty přicházejí z Asie, kde se postupně zlepšuje pokrytí internetem. Otázkou však zůstává, kolik z profilů/uživatelů je reálných.
„Mašina na peníze" začíná preferovat smysluplněji trávený čas uživatelů
Představená čísla jsou obdivuhodná a platí to i pro jejich dlouhodobý vývoj. Facebook na ně dosáhl mimo jiné, protože sice vyvažoval své komerční zájmy s těmi uživatelskými, ty první zmíněné ale dostávaly kontinuálně přednost. Ve druhém lednovém týdnu ovšem od Marka Zuckerberga přišlo zásadní oznámení, když ve svém příspěvku uvedl:
„Nedávno jsme dostali zpětnou vazbu od naší komunity, že veřejný obsah – příspěvky od podniků, značek a médií – převažuje nad osobními momenty, které nás vedou k větší vzájemné propojenosti.
Je jednoduché pochopit, jak jsme se do takovéhoto stavu dostali. Video a další veřejný obsah v posledních letech na Facebooku explodoval. Jelikož ho je více než příspěvků od rodiny a přátel, rovnováha toho, co je v news feedu, se vychýlila od nejdůležitější věci, kterou Facebook může udělat: pomoci vzájemně se propojit."
Toto prohlášení předznamenává další změnu algoritmu news feedu, která má přijít v příštích měsících. Její podstatou má být upřednostnění obsahu od přátel a vzájemných konverzací nad vším ostatním.
Posuzování smysluplnosti obsahu je velmi těžká disciplína. Z pohledu Facebooku si pod tím představte ještě důraznější tažení proti click-baitu a lacinému engagementu vyvolaného výzvami po hlasování reakcemi, soutěžím s podmínkou komentáře pod příspěvkem atd.
Mezi smysluplné konverzace řadí Mark Zuckerberg ty, kde si lidé mezi sebou povídají v komentářích. Může jít například o příspěvek přítele žádajícího o pomoc, radu či doporučení na výlet.
Dokonce prý nevadí, když ve výsledku budou uživatelé trávit na Facebooku méně času. A to se nyní již děje.
Čas strávený denně na Facebooku se snížil u uživatelů v průměru o 2 minuty
Jednou z nejzajímavějších informací, která padla na tiskové konferenci představující ekonomické výsledky Facebooku bylo číslo spojené s aktuálním chováním uživatelů. Největší sociální médium totiž ztrácí jejich pozornost. Dle Zuckerberga to je záměrné, konkrétně uvedl:
„Provedli jsme změny, díky kterým se lidem zobrazuje méně virálních videí a lidé tak mohou svůj čas trávit kvalitněji. Celkově tyto změny vedly ke snížení počtu hodin, které zde uživatelé denně stráví o 50 milionů. Tím, že se zaměřujeme na smysluplná spojení, naše komunita i podnikání bude v dlouhodobém horizontu silnější.”
Průměrná denní doba se díky tomu snížila o 5 % za poslední 3 měsíce, tedy každý uživatel stráví na Facebooku v průměru o 2 minuty denně méně.
Velkou otázkou pak zůstává, o kolik tento sestupný trend postoupí s plným dopadem plánované změny algoritmu, která se má projevit v následujících měsících. Inzerenti již jen dosavadním poklesem stráveného času uživatelů na Facebooku přišly o 3 miliardy minut, kdy mohli oslovovat uživatele reklamou.
Právě maximalizace stráveného času byla pro Facebook dlouho tou nejdůležitější uživatelskou metrikou. Nyní ji bude míchat i shonbou za jeho smysluplností. To s sebou s velkou pravděpodobností nese i zvýšení ceny reklam. To, nakolik to uživatelé akceptují, pak rozhodne o tom, zdali ekonomická čísla Facebooku budou mít natolik stoupající tendenci jako doposud.