Přírodní síly se neptají, jestli jste na vozíčku. Paralympijská reklama upozorňuje na rovnocennost výkonů všech sportovců

4. 9. 2024 | Aneta Birnerová
Paralympionici se v nové reklamě britské televizní stanice Channel 4 neprosí o náš soucit. Přírodní síly s nimi zacházejí stejně, jako s „normálními“ sportovci. Proč bychom to neměli dělat my?

Kampaň: Considering what? (Jsou skvělí na to, že co?)

Klient: Channel 4

Agentura: 4creative

Paralympionici chtějí být vnímaní jako špičkoví sportovci překonávající světové rekordy. Ne jako „malí hrdinové“ bojující s osobními nedostatky. Soucit diváků, i když dobře míněný, je mnohdy připravuje o radost z vítězství. 

V krátkém filmu, který vytvořila britská televizní stanice Channel 4 ve spolupráci se svou interní kreativní agenturou 4creative, hendikepovaní sportovci chtějí změnit názor diváků. Ukazují, že přírodní síly, jako gravitace nebo tření, působí na všechny sportovce stejně – bez ohledu na to, zda potřebují vozíček nebo ne. Stejně tak i my bychom měli sledovat olympijské a paralympijské hry se stejným zápalem. 

Kampaň vznikla na základě výzkumu stanice Channel 4. Ten odhalil, že 59 % lidí se dívá na Paralympiádu, aby „viděli atlety překonávat svá postižení.“ Pouze 37 % lidí odpovědělo, že hry sleduje kvůli „strhující sportovní soutěži.“

Krátký dvouminutový snímek s názvem „Considering what?“ (Jsou skvělí na to, že co?) se vysmívá našemu soucitu vůči postiženým sportovcům. Jejich výkony často správně hodnotíme jako „skvělé.“ Bohužel si ale neodpustíme dovětek, „na to, že je na vozíčku.“

Film začíná vyobrazením Gravitace jako polonahého obézního chlapíka s pivem v ruce, který se vysmívá paralymické rugby hvězdě, Aaronu Phippsovi. „Gravitace chce přitlačit vaši tvář na podlahu. Bez ohledu na to, kdo jste, nebo jak vypadáte,“ upozorňuje voiceover. 

Dále se objeví Tření jako týpek ve žlutém sporťáku, který sleduje pád z kola držitelky zlatých medailí za cyklistiku, Sarah Storey. „Tření jste ukradení,“ komentuje nepříjemný úraz voiceover, „bude po jeho, ať už se to vašemu oblečku líbí, nebo ne. A nechá si vaši kůži jako suvenýr.“

Nakonec se setkáváme s Časem. Přísnou dámou, která sedí mezi fanoušky se stopkami v ruce, zatímco sprinter Emmanuel Oyinbo-Coker začíná zaostávat za ostatními paralympioniky.

Následuje série záběrů sportovců překonávajících limity končící střihem na poklidný obývák diváků paralympijských her. „Je neskutečnej… na někoho takovýho,“ komentuje žena dění na obrazovce. 

Poté se přesouváme na zastávku autobusu, kde mladý pár sleduje sportovní utkání na mobilu. „Je fakt skvělá, na to, že…“ pokyvuje žena. „Na to, že co?“ přeruší ji konečně její společník a upozorní tak na hlavní sdělení kampaně.

„(Přírodní síly) by nikdy neřekli: ‚na to že je na vozíčku,‘“ posmívá se finální voiceover. 

Vychutnejte si dramatické sportovní výkony bez zbytečného soucitu a podívejte se na celý snímek níže.

 

Film doprovází outdoorová kampaň, která zobrazuje naši nemístnou blahoskonnost vůči paralympijským sportovcům. 

„Je neskutečné rychlá… na to, že je na vozíčku.“

„Skvělý zákrok… na to, v jakém je stavu.“

Channel 4 vysílá a propaguje Paralympijské hry již po několikáté. Marketingová zástupkyně stanice Katie Jackson jejich snahy komentuje následovně: 

„Od roku 2012 hraje Channel 4 klíčovou roli při zviditelňování paralympijských her a zpochybňování postojů k postižení. Paralympiáda je jednou z největších sportovních událostí na světě, která přitahuje mnoho milionů diváků. A to je právě ono. Je to sport, kde se do popředí dostává atletická zdatnost a kde vítězí především dokonalost.“ 

Nová kampaň navazuje na legendární snímek z roku 2016, o kterém jsme psali v jednom z našich předchozích článků. Krátký muzikál „Jsme superlidé“ propagoval paralympijské hry v Riu. 

Na swingový „koncert,“ za kterým stojí více než 140 hendikepovaných účinkujících se můžete podívat níže. 

Jak jsme se od muzikálu v Riu dostali k přírodním silám v Paříži, vysvětluje Lynsey Atkin, výkonná kreativní ředitelka agentury 4creative:

„Chtěli jsme obrátit objektiv na diváky. (...) Dlužíme obrovský dík paralympionikům a našim partnerům z celé komunity zdravotně postižených, kteří s námi spolupracovali na realizaci tohoto projektu. Osobně jim děkuji za to, že podpořili sportovní film, v němž vystupuje tlustý muž s půllitrem a kluk s mulletem, který dělá koblihy v Brent Crossu. Ukaž, co dokážeš, Paříži!"

Zatímco v dřívějších kampaních nám paralympionici dokázali, co všechno umí – nyní se ptají nás, zda dokážeme změnit názor. Neprosí se o naši dobře míněnou blahosklonnost. Žádají si obdiv za překonávání přírodních i osobních překážek, kterým čelíme my všichni.

Kam dál?

Kampaň propagující paralympijské hry se objevila i v Česku. Sportovci v ní upozorňují na to, že jsou „stejní, ale jiní“. Více se dozvíte v našem předchozím článku

Zdroj: LBB Online

Štítky dokumentu: Kreativní reklama

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: