Putin se v Rusku stal tváří reklamy na travní semínko
Vladimir Putin |
Pozdvižení v Rusku vyvolaly balíčky s travním semínkem, které se prý objevily v jednom hypermarketu na okraji Moskvy. Nejde o obsah, ale o obal, který zdobí tvář premiéra Vladimira Putina se spokojeným úsměvem.
Bývalý ruský prezident a agent tajné služby KGB už proslul i jako judista, milovník drsných dobrodružství a velkých kočkovitých šelem. Dokonce projevil malířský talent, když před pár lety byl premiérem namalovaný obrázek vydražen za rekordní sumu. Ale až dosud jej za experta na zahrádkaření nikdo nepovažoval.
Vzápětí poté, co se snímky balíčků s "Putinovou trávou" objevily i na internetu, vzplály polemiky, zda jde či nejde o hanebný podvrh, jednorázový žert či komerční využití dalšího premiérova úspěchu na poli sportovní diplomacie. Putinovou zásluhou po zimní olympiádě a závodech formule 1 získalo Rusko i mistrovství světa ve fotbale v roce 2018. A zboží s premiérovou tváří láká zákazníky i nápisy "Buď připraven na MS 2018!" a "Přeměň svůj palouk ve stadion!".
Šampionát přiklepla FIFA Rusku teprve minulý čtvrtek, ale po internetu se už prodávají trička s nápisem "Ready to inspire" coby hlavním sloganem ruské přihlášky o pořadatelství. Na rozdíl od olympiády, která se v Soči uskuteční v roce 2014, fotbalové mistrovství ještě nesvazují až tak přísná pravidla, a tak experti předvídají, že zboží přiživující se na šampionátu bude v obchodech přibývat.
Putin není v reklamě žádný nováček. Vodka "Putinka", ač bez premiérova vyobrazení, stále patří v Rusku k nejoblíbenějším lidovým značkám, zatímco na vodky pojmenované po Putinových předchůdcích v Kremlu si v Rusku nikdo ani nevzpomene.
Cestovní pas s Putinovou fotografií se před pár lety objevil v reklamě jedné cestovní kanceláře, ještě jako prezident se Putin mihl v reklamě na populární deník, po Putinovi pojmenoval masovou rolku jeden masokombinát, "jedlý" portrét státníka v obleku a s kravatou zase zhotovila jedna ruská čokoládovna pro výstavu v Paříži; dort se později prodával i v moskevských obchodech za poněkud nekřesťanskou cenu 21.000 rublů (skoro 13.000 Kč) za kus.
Putin se sice objevil v reklamě i v zahraničí, ale na rozdíl od vlasti v roli zloducha, ať už šlo o kampaně organizací Amnesty International a Reportéři bez hranic, anebo o krmení pro psy v Brazílii.