Reklama týdne: Apple – Dillan
Klient: Apple
Agentura: TBWAMedia Arts Lab
Země: USA
Dillan je šestnáctiletý středoškolák a autista. Nikdy nebyl schopný komunikovat pomocí slov, to ale neznamená, že by nemohl mít vlastní hlas a hovořit k ostatním. Apple vydal 2 reklamy, které zobrazují životní příběh Dillana a to, jak důležitou roli hrají v jeho životě moderní technologie a speciálně vytvořené aplikace.
Tento mladík využívá iPad ke komunikaci s ostatními již více než 3 roky. Poté, co celý život žil v osamění bez možnosti promluvit si s vlastními rodiči, musí být možnost vyjadřovat pocity a myšlenky tímto způsobem velmi osvobozující. První spot nese název „Dillanův hlas“ a ukazuje, že v myšlenkách je Dillan naprosto normální chlapec, jen je neměl jak zprostředkovat svému okolí. Alespoň donedávna. Mechanický voiceover ve videu je hlasem iPadu vyjadřujícím Dillanem sepsané pocity:
„Celý život jsem si strašně přál spojit se s dalšími lidmi, ale oni mi nerozumněli, protože jsem neměl jak komunikovat. Žiju naprosto jedinečným způsobem. Můžu vidět vítr, slyšet květiny. Z lidí, které miluji, cítím neuvěřitelné emoce. Mnoho lidí nedokáže pochopit, že má mysl. Vše co vidí, je osoba, která není pod kontrolou. Ale teď mě slyšíte. iPad mi pomáhá nejenom vyobrazit má slova, ale i popsat mé myšlenky. To, že mám hlas, obrátilo celý můj život naruby. Už žádná izolace. Konečně můžu mluvit s lidmi, kteří mě mají rádi, a já jim mohu říct, že je také miluji.“
V duchu skvělého voiceoveru a záběrů z Dillanova života se nese i druhé video s názvem „Dillanova cesta“. Tentokrát ale přidány záběry rozhovoru s jeho matkou, která popisuje, jak kruté je Dillanovo postižen, a jak těžké to pro něj muselo dříve být. „Jednou z největších výzev byla neexistence komunikace a nevědomost co si myslí nebo cítí,“ říká Dillanova matka ve videu. „Nebýt schopen promluvit není to samé, jako nemít co říct. Když Dillan začal psát, tak řekl, že se cítí být osvobozen. Jako matka musím říct, že slyšet najednou hlas svého syna je ta nejúžasnější věc na světě,“ popisuje své pocity z tak skvělé změny.
Apple ve svém marketingu před několika lety narazil na určitou bariéru. Jeho do té doby úspěšná strategie reklam s představováním funkcí charakteristických pro chytrá zařízení přestala být tak účinná, protože v nich již chyběl jakýkoliv moment překvapení nebo výrazného odlišení od konkurence. Ukazování výhod moderních technologií na hlubokých lidských příbězích, jako je ten Dillanův, se ovšem zdá být tou správnou cestou, jak spojit propagaci produktů opět s emocemi. V tomto případě se navíc nejedná o žádný jednorázový kalkul. Apple se dlouhodobě snaží, aby byly jeho produkty užitečné i zdravotně postiženým spoluobčanům. Důkladně se jim věnuje i na svých webových stránkách v záložce „Přístupnost“.