Reklama týdne: Axe - It is ok for guys to...
Klient: Unilever / Axe
Agentura: 72andSunny
Země: USA / Velká Británie
Celkem 72 % chlapců již někdy za svůj život slyšelo, jak se opravdový muž má chovat. Přitom jsou ale zmítáni nejistotou a vyhledávají na internetu odpovědi na otázky jako: Je v pořádku, aby muž: nosil růžovou / měl dlouhé vlasy / byl hubený / byl vyděšený / neměl rád sporty / měl deprese / zkoušel experimentovat s jiným mužem a mnohé další.
Podle značky kosmetiky pro muže Axe je odpověď na všechny výše uvedené otázky jednoznačně ano. V nové reklamní kampani s názvem „It is ok for guys to…” (je v pořádku, aby muži…, pozn. redakce) se proto Axe snaží bourat stereotypy, které o mužích vytváří společnost. Hashtag #ISITOKFORGUYS se stal na Twitteru již velmi populární.
Jednotlivé otázky, které ve spotu níže zazní, vycházejí z reálných vyhledávacích dotazů, což si ostatně můžete ověřit i sami. Silný zážitek z reklamy je navíc podpořen tím, že kromě nejistoty, se chlapci ve videu často potýkají s posměchem a dokonce šikanou.
Uvedená reklama je součástí projektu „Find your magic” (Najdi své kouzlo, pozn. redakce), kterou Axe uveřejnilo v lednu loňského roku, a na kterou se můžete podívat ve videu níže. Celým projektem se Axe snaží bojovat proti „toxické maskulinitě”. Celosvětový víceprezident značky, Rik Strubel, k celé kampani uvedl: „Chceme, aby muži pochopili, že nejsou žádné limity v tom, čím mohou, nebo nemohou být. Musíme jim pomoci tím, že se otevřeně popereme s toxickou maskulinitou.” a na svém webu Axe dále uvedl: „Chceme vytvořit společnost, ve které neexistuje špatná cesta, jak být mužem”.
Do projektu se zapojuje i veřejnost
Součástí celé kampaně It is ok for guys to...je i spolupráce s influencery, kteří budou diskutovat na témata v ní obsažená. Axe se spojil i s několika neziskovými organizacemi, aby zvýšili povědomí o tom, jak pomoci chlapcům stát se „pravou podobou sebe sama”. Řada Youtuberů se do projektu již zapojila a ve svých pořadech řeší otázky, jestli je v pořádku mít dlouhé vlasy, sexuální zkušenosti s muži a další.
Tato iniciativa je jistě chválihodná a je zajímavé pozorovat odklon v komunikační strategii značky Axe. Dlouhá léta předtím, než spustila kampaň „Find your magic”, bylo její hlavním tématem propagace, že stačí, aby na sebe muž nastříkal jeden z produktů Axe a žádná žena mu neodolá, dokonce za ním poběží jako smyslů zbavená.
Zdroje: Creativity online, Gaytimes, Axe
Kam dál
Témata „být sám sebou” a „nenechat se ovlivnit stereotypy” jsou v současné době velmi populární a cílí na ženy i muže všech věkových skupin. Tato komunikace je vlastní mnohem delší dobu jiné značce patřící jako Axe do portfolia společnosti Unilever. Značka Dove ve svých kampaních například vyměnila fotografie ve fotobankách za fotografie opravdových žen a podporuje mladé dívky, které jsou perfektní takové, jaké jsou.