Reklama týdne: Nike - Last
Klient: Nike
Země: USA
Produkce: Wieden + Kennedy
V roce 2012 v době právě probíhajících letních olympijských her v Londýně vypálil Nike oficiálnímu sponzorovi této události, Adidas, rybník. Zatímco tři pruhy se čepýřily spojením s událostí plnou největších sportovních hvězd planety, společnost Nike spustila kampaň Find Your Greatness. Ta ukazovala, že sportovní velikost je v každém z nás, dle spotu Jogger i v otylém chlapci, který běží opuštěnou krajinou a snaží se s sebou něco dělat.
Za novou reklamou pojmenovanou Last stojí stejný tým, agentura Wieden + Kennedy i režisér Lance Acord z Past Pictures. Využívá také stejný motiv, kameru, která couvá pozadu. V tomto případě za sebou nechává poslední závodníky, kteří dobíhají s blížícím se západem slunce maraton v kopcovitých ulicích San Francisca. Uklízeči už z asfaltu shrabují papírové kelímky na osvěžení účastníků závodu. Ještě za nimi je ale hrdinka spotu. Žena, která není běžkyně a rozhodně ne maratonská běžkyně, ale po proběhnutí cílové pásky se jí stane.
Hudbou v pozadí je trefně zvolená píseň „Every Little Bit Hurts" od Arethy Franklin. A ač je bolest v minutové reklamě přítomná, jejím hlavním poselstvím je především to, že snahu překonávat sebe sama může mít ve sportu každý z nás - a každý je také za to hodný obdivu. Jinak by o obyčejných pěšácích rekreačního sportu přeci Nike se smlouvami s nepřebernou plejádou skutečných sportovních hvězd nedělal reklamy.
Kam dál?
Podobně jako aktuální spot Last, kampaň Find Your Greatness skvěle mířila v roce 2012 na cílovou skupinu, která Nike ve výsledku přináší ty největší příjmy. Tedy na lidi, jež mají rádi sport a nemusí být přitom na té nejvyšší výkonnostní úrovni. Skvělým tahem bylo její naplánování na dobu olympijských her v Londýně. Dle jednoho tehdejšího výzkumu 37 procent respondentů identifikovalo jako olympijského sponzora společnost Nike. Jen 24 procent správně určilo Adidas. Pokud vezmete v potaz cenu statusu oficiálního sponzora olympiských her, nemohla tato informace Adidas ani trochu potěšit. Přečtěte si o tom v článku Spotřebitelé neví, kdo jsou sponzoři londýnské olympiády, v němž naleznete i zmiňovaný spot Jogger.