Reklamní příjmy Twitteru poklesly meziročně o 59 %

9. 6. 2023 | Petr Michl
Od té doby, co Musk převzal Twitter, jde to s jeho příjmy z kopce. Příjmy z reklam v USA se zmenšily meziročně o 59 %. To, že v posledních týdnech skončily manažerky odpovídající za „brand safety“ na platformě, přitom konec Muskovy destruktivní jízdy nenaznačuje.


Zdroj:  Elon Musk od Marina Lichnevska na Shutterstock / úprava Marketing Journal

Elon Musk převzal Twitter s tím, že ho přemění v ziskový podnik. Dosavadní zkušenost ovšem naznačuje, že toho není schopen. Aktuální údaje pak odhalují, nakolik jeho panování odradilo inzerenty.

Dle zprávy The New York Times poklesly reklamní příjmy Twitteru na pro něj dominantním americkém trhu o 59 %. Tento údaj je přitom horší než poloviční propad, který Musk přiznal v březnu tohoto roku.

Proč se tak děje, není úplně těžké odhadnout. Chování Elona Muska v čele Twitteru bylo antitezí toho, co byste si představovali pod pojmem „zodpovědné vedení“. Musk už dopředu strašil inzerenty prohlášeními o jeho pojetí svobody slova a o omezování moderace obsahu. Jeho zmatečné zavádění a opouštění či upravování různých prvků, stejně jako prapodivné výlevy v tweetech, pomohly vytvořit situaci, kdy velká řada velkých společností nepovažuje Twitter za bezpečné sociální médium pro vlastní inzerci.

V rámci velké vlny propouštění se nezaměřil zdaleka jen na vývojáře pracující na nepodstatných funkcích, ale „redukoval stavy“ i v odděleních zaměřených na moderování obsahu a jeho fact-checking, stejně jako v obchodních týmech.

Daný trend je patrný i tento týden, když Twitter opustila A.J. Brown, vedoucí oddělení brand safety a kvality reklamy. Její odchod byl reakcí na ten samý krok z minulého čtvrtka od její nadřízené Elly Irwin, která zastávala pozici head of trust and safety.

Jejich oddělení nedoporučila propagaci dokumentu „What is a Woman?“, který dle jejich soudu mohl být vnímán jako nenávistný vůči trans komunitě. Elon Musk ale jejich rozhodnutí zvrátil a dokument sám nasdílel skrze retweet ke svým 141 milionům followerů a navíc ho „připíchl“ na vrch svého feedu.

Vládu nad Twitterem má brzy převzít jeho nová CEO Linda Yaccarino. Zkušená mediální manažerka budující vztahy s inzerenty po většinu svého pracovního života má být člověkem, který do Twitteru navrátí reklamní příjmy. Již v době odhalení její budoucí funkce jsme psali, že pro Twitter bude nejlepším scénářem, když bude Musk „tichým mužem v pozadí“ a nechá Lindě Yaccarino prostor k tomu, aby velkým inzerentům vysvětlila, že s ní přichází „řád a pořádek“. A to s odhadem toho, že Musk toho ovšem nebude schopen. I výše popsaná ztráta zásadních postav boje za „brand safety“ ovšem naznačuje, že jsme se nemýlili.

Ostatně mezitím spustil někdejší kontroverzní moderátor Fox News, Tucker Carlson, svou show na Twitteru. Muž s „komplikovaným vztahem k pravdě“ hned v první epizodě přišel s konspiračními teoriemi o Ukrajině, které například izraelský deník Haaretz označil za antisemitské.

Ano, chápete to správně. Jde přesně o ten typ obsahu, co vyvolá kontroverze a spousty engagementu na sociálních sítích, ale inzerenty spíše přesvědčí o nenapravitelnosti Muska a rizikovosti mít reklamy na platformě této „neřízené střely“.

Ostatně nedávno byl Elon Musk při rozhovoru pro CNBC dotázán, proč sdílí kontroverzní tweety poškozujícího jeho byznys. 16. května například přirovnal finančníka a otloukánka Viktora Orbána i konspiračních teoretiků, George Sorose, k židovského padouchovi Magentovi z filmů X-Men a v komtentářích dodal, že nenávidí každou součást (dnešní) civilizace a lidstvo.

Jeho odpověď zněla:

„Řeknu, co chci říct, a pokud to bude mít za následek ztrátu peněz, ať se tak stane."

Stalo se.

 

Štítky dokumentu: Twitter

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: