Studie APEK: E-shopy jedou naplno, vánoční prodeje potvrzují meziroční růst české e-commerce
Zdroj: Stock Photos On Shutterstock
Vánoční sezona má pro e-shopy dva vrcholy – Black Friday a období po 10. prosinci. A obě tato období potvrzují, že česká e-commerce letos zaznamená meziroční růst prodejů. Ten by měl podle dosavadních výsledků být vyšší než 5 %. Celkem se vánoční obraty můžou blížit až k 70 miliardám korun. Ukazují to data, které má k dispozici Asociace pro elektronickou komerci (APEK).
Listopad přinesl nejvyšší on-line útraty v roce 2024
V průměru více než 6 tisíc korun útraty za zboží v e-shopech, a to při téměř 5 nákupech na zákazníka, takové jsou výsledky pravidelného měsíčního výzkumu APEK. „Listopadová čísla nám potvrzují, že vánoční sezona se rozjela naplno v období kolem Black Friday. Zatímco v předchozích měsících se hodnota nákupů za výrobky v on-line prostoru pohybovala okolo 4,5 tisíc na zákazníka, nyní to bylo přes 6 tisíc,“ říká výkonný ředitel APEK Jan Vetyška a pokračuje:
„Z našeho tradičního vzorku, tedy tisíc respondentů nakupujících na internetu, objednalo alespoň jeden kus zboží v e-shopech 89 %, což je také nejvíce v průběhu celého roku. Navíc se také výrazně zvýšil průměrný počet nákupů.“
Prosincové prodeje v e-shopech vrcholí
V současné době internetové obchody vyhodnocují druhý očekávaný vrchol vánoční sezony. „Týden od 9. prosince naplnil předpoklady a blíží se dosaženými hodnotami Black Friday. Podle našich prvních odhadů opět padla hranice 7 miliard korun za zboží,“ říká Jan Vetyška. Vše tedy nasvědčuje tomu, že česká e-commerce opravdu letos zaznamená meziroční růst. A to možná větší, než se v úvodu roku zdálo. „Myslím, že oproti roku 2023 se prodeje zvýší o více než 5 %. Celkové obraty české e-commerce se tak budou blížit hranici 200 miliard korun. Při započítání zboží dodaného do ČR prostřednictvím on-line tržišť ze třetích zemí budou prodeje tuto metu dokonce výrazně překračovat,“ hodnotí Vetyška.
Kalendář letos přitom nahrává i opozdilcům, kteří dosud s objednávkou dárků váhali. Zboží, které mají e-shopy skladem, by mělo dorazit na určenou adresu i při nákupech provedených ve středu 18. prosince. Do vlastních výdejen či samoobslužných boxů internetových obchodů ale můžou nakupující objednávat prakticky až do Štědrého dne. „S nákupem pod stromeček bych už rozhodně neváhal. Nejen kvůli tomu, aby zboží dorazilo včas, ale i s ohledem na skladové zásoby. Ty se u nejpopulárnějšího zboží tenčí a je tak nejvyšší čas objednávat,“ zdůrazňuje Jan Vetyška.
Dárky vybíráme nejvíce na základě přání obdarovávaných
A kde vůbec Češi berou inspiraci pro nákup dárků? Jak ukázal vánoční výzkum APEK, tak nejčastěji přímo od obdarovávaného, a to u více než 60 % dotázaných. Velká část nakupujících se ale rozhoduje živelně (36 %), na základě doporučení známých či rodiny (35 %) či přímo na stránkách e-shopů (34 %). Sociální sítě jako zdroj inspirace uvedlo překvapivě pouze 17 % respondentů, influenceři jich údajně ovlivní pouze 5 %. „Je vidět, že zdrojů inspirace je opravdu hodně. Přání našich blízkých je ale stále nejlepší sázkou na jistotu. Na druhou stranu to pravé překvapení může přinést právě doporučení, které najdeme v některém z našich oblíbených e-shopů,“ uzavírá Jan Vetyška.
Zdroj: Měsíční výzkum byl pro Asociaci pro elektronickou komerci (APEK) realizován prostřednictvím internetového sběru (CAWI) agenturou Nielsen ve spolupráci s agenturou ResSOLUTION na vzorku 1058 respondentů, z toho 1005 nakupuje na internetu alespoň jednou za rok.
Vánoční výzkum byl pro Asociaci pro elektronickou komerci (APEK) realizován prostřednictvím internetového sběru (CAWI) agenturou Nielsen ve spolupráci s agenturou ResSOLUTION na vzorku 1320 respondentů, 1051 po screenu.