Sušenky se drobí aneb Google Chrome opět ztěžuje sledování uživatelů s pomocí cookies

17. 5. 2019 | Kristýna Vozková
Google Chrome představuje novinky z oblasti ochrany soukromí. Ztíží sledování uživatelů díky cookies třetích stran, radikálně omezí fingerprinting a nabídne také rozšíření, které přispěje k větší transparentnosti reklam.



Na každoroční konferenci Google I/O představila společnost kromě novinek ze světa hardwaru a softwaru také dlouho očekávané úpravy na poli ochrany soukromí. Nové nástroje prohlížeče Google Chrome by měly umožnit uživatelům snadněji blokovat nebo odstraňovat soubory cookie třetích stran, a získat tak lepší přehled o jejich soukromí v internetovém světě. Společnost plánuje také zamezit tzv. fingerprintingu, tedy dalšímu způsobu sledování uživatele, který navštívil web. Zároveň Google představil také několik rozšíření prohlížeče, která budou uživatelům zobrazovat více informacích o účastnících reklamních transakcí.  

Cookies

Po vzoru společností Apple a Microsoft se i Google zaměřil na omezení třetích stran ve sledování uživatelů napříč webovými stránkami prostřednictvím cookies. Nově budou muset stránky určit, které cookies jsou využívány pouze na daných stránkách a které jsou používány více weby a mohou potenciálně sloužit ke sledování uživatelů napříč stránkami a k lepšímu zacílení reklam. Využívat by k tomu měly nový mechanismus založený na webovém atributu cookies zvaném SameSite. Uživatel by tak měl mít možnost si zvolit, že cookies třetích stran nechce používat.  

Jedná se o další krok společnosti ke snaze o větší transparentnost vůči uživateli. Hodlá mu poskytnout větší možnost kontroly i jednoduššího ovládání a zároveň co největší množství informací o tom, jak vlastně webové stránky soubory cookie využívají. Náhled nových uživatelských funkcí by měl být dostupný během následujících měsíců.

Omezení fingerprintingu

Společnost Google dále uvedla, že přijímá další opatření, která by měla radikálně omezit tzv. fingerprinting. Jedná se o jinou metodu, prostřednictvím které mohou weby sledovat uživatele i poté, co odmítne využívat cookies třetích stran. „Fingerprinting není transparentní a uživatel jej nemůže kontrolovat. Vede ke sledování, které nerespektuje uživatelovu možnost volby”, odůvodnila svůj krok společnost.

Rozšíření pro vyhledávač

Google také oznámil, že hodlá vyvíjet open-source rozšíření pro Chrome, které by přispělo k větší transparentnosti reklam. Tato alternativa k informačnímu panelu Why this ad?” by měla u zobrazovaných reklam ukázat nejen jméno inzerenta, ale i dalších subjektů zapojených do umístění reklamy, včetně technologických partnerů. Navíc by mělo poskytnout i informace o faktorech využitých při personalizaci reklamy pro konkrétního uživatele.

Není žádnou novinkou, že ve světě digitální reklamy pozbývají cookies jakožto nástroj pro sledování chování uživatelů na internetu pomalu ale jistě  na významu. V rámci mobilních aplikací nejsou soubory tohoto typu podporovány a s ohledem na to, že reklamy umístěné na mobilních webech a aplikacích tvoří nyní převážnou část výdajů za reklamu. Google i Facebook se nyní spoléhají na deterministické identifikační údaje přihlášených uživatelů.  Nové způsoby kontroly cookies třetích stran začaly již dříve využívat Apple (Intelligent Tracking Prevention, ITP 2.2) nebo Microsoft (Edge Browser). Google Chrome navíc těmito kroky chrání nejen své uživatele, ale zároveň předchází tomu, aby na něj byla přísnější pravidla uvalena zvenčí.

Zdroj: marketingland.com

Štítky dokumentu: Google

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: