Twitteru se na burze daří. Na jak dlouho?

11. 11. 2013 | Petr Michl
Úspěšný vstup Twitteru na burzu je ukázkou přílišného optimismu kolem sociálních médií.

Twitter má za sebou primární úpis akcií (IPO), který byl úspěšný. To dokonce tak, že je velmi diskutabilní, jestli za úspěchem nestojí přílišný hype. Peněžní hodnota Twitteru po prvním dnu na burze naznačovala, že má jeden jeho aktivní uživatel větší cenu než ten Facebooku po jeho IPO. Přitom Twitter nebyl dosud nikdy ziskovou společností.  Ke konci obchodování v pátek 8. 11. 2013 akcie Twitteru snížily svou hodnotu z 45 na 41 dolarů a na této úrvni se drží i dnes v pondělí 11. 11. Číselná srovnání níže ovšem ukazují, že jejich pád může být mnohem větší.

Před startem obchodování na newyorkské burze ve čtvrtek minulý týden na sobě měla jedna akcie této společnosti cenovku 26 dolarů. Poptávka po akciích, které šly do oběhu, byla ovšem tak velká, že se cena za první den vyšplhala na téměř 45 dolarů. Jedná se o nárůst ceny o 73 % - největší u firmy, která získala skrze primární úpis akcií více než 1 miliardu dolarů, od roku 2007, kdy se podobný úspěch povedl společnosti Alibaba.com. Podle Bloomberg prodal Twitter za první den 70 milionů akcií za 1,82 miliardy dolarů.

Pro srovnání: Facebook si při svém IPO cenil před jeho startem jednu akcii na 38 dolarů na akcii, ale začaly být prodávány za 42 dolarů. Alex Wilhelm poukazuje pro Techcrunch na zajímavý fakt. Při použití těchto čísel z počátku obchodování dojdeme k těmto závěrům:

  • Dle zmíněného ohodnocení po prvním dnu obchodování na burze měl Twitter hodnotu 137 dolarů na uživatele (má 232 milionů uživatelů).

  • Hodnota Facebooku šla ve stejný okamžik (měl tehdy 901 milionů uživatelů) přepočítat na 127 dolarů na uživatele.

Připomeňme, že akcie Facebooku velmi krátce na to zaznamenaly poměrně strmý pád. Přitom se už tehdy jednalo o výdělečnou společnost, která si ovšem uvědomovala, že pro udržitelnost tohoto stavu se musí naučit monetizovat i mobilní prostředí. To se jim během jednoho roku podařilo a cena akcií Facebooku nedávno po více než roce dosáhla na nejvyšší hodnotu z prvního dne modré sociální sítě na burze.

Twitter je naopak v situaci, kdy ještě nikdy nebyl v černých číslech. Ano, jeho reklamní příjmy rychle rostou.  V roce 2010 činil jeho obrat jen 28,3 milionu dolarů, v roce 2012 to už bylo 316 milionů dolarů. Jen za první pololetí tohoto roku pak už mluvíme o 253 milionech dolarů. Na druhou stranu dosud počítá ztráty. Jen za první polovinu roku, která byla z hlediska obratu nejúspěšnější v jeho historii, činila jeho ztráta 69,3 milionu dolarů. Celkový deficit za dobu trvání Twitteru dělá 418,5 milionu dolarů. Důvodem tak vysokých nákladů jsou z velké části lidské zdroje, Twitter zaměstnává na 2 tisíce lidí.


Klíčová uvedení reklamních formátů na Twitteru. Zdroj:Techcrunch


Cílem Twitteru prý bylo získat primárním úpisem akcií zhruba miliardu dolarů. Tento limit se mu podařilo překonat o více než tři čtvrtě miliardy dolarů. Může nyní smazat své pohledávky a soustředit se na rychlý růst reklamních příjmů. V posledních týdnech k tomu položil základ tím, že „rozbil" čistě textový feed a začal zobrazovat náhledy obrázků a videí. Pro skutečně rychlý růst bude nicméně potřeba pravděpodobně více než tato změna.

Hodnota Twitteru po prvním dnu obchodování byla 24,9 miliardy dolarů. To je 22x více než je jeho výše příjmů v roce 2014 odhadovaná analytiky Bloomberg. Pro to, abyste posoudili přehnanost takovéhoto zhodnocení, není potřeba být věhlasným finančníkem. Jen selský rozum nám může připomenout, že tu dosud žádné úspěšné sociální médium nebylo tolik let, aby bylo schopné vydělat podobné peníze.

Zdroje: Bloomberg.com, Techcrunch.com, TheGuardian.com, google.com/finance

Štítky dokumentu: Twitter

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: