Tyto reklamy nepřeskočíte. YouTube testuje formát, na který adblockery nestačí

17. 6. 2024 | Petr Michl
YouTube tasí v zátahu na uživatele adblockerů těžký kalibr. Testuje způsob umístění reklam, který adblockery obejdou jen obtížně.

YouTube má i svou prémiovou verzi, ale většina jeho příjmů pochází z reklam u zdarma streamovaných videí. Už přes rok se video platforma vlastněná Googlem snaží omezit černé pasažéry využívající adblockery. A nyní testuje způsob, na který je krátký i ten nejvíce sofistikovaný blokovací systém. 

YouTube totiž zkouší tzv. serversside reklamy. Tedy reklamy nebudou předcházet videu s možností tlačítka „Přeskočit“, naopak budou vnořeny přímo dovnitř hlavního videa. Třeba podobně jako mnoho podcasterů vkládá reklamu na sponzora pořadu přímo do něj na začátku nebo v pozdějších časech.

Této novinky si všimli provozovatelé Adblockeru SponsorBlock, kteří se podělili s informacemi na síti X. „YouTube v současné době experimentuje s umisťováním reklamy přímo na server. To znamená, že reklama je přidávána přímo do videa,“ uvedli.

 

YouTube zintenzivnil svou snahu zatočit s adblockery minulý rok. Zkoušel přitom řadu variant znepříjemnění zážitku těm, kdo je používají. Mezi nimi bylo zpomalení přehrávání, vypadávání zvukové stopy nebo dokonce znemožnění načtení videa v případě, že YouTube detekoval systém na blokování zobrazení reklam.


Zdroj: Reddit

Obzvláště úspěšný ve své snaze byl přitom na prohlížeči Google Chrome. Nyní testovaný způsob zobrazování reklam pak má učinit jejich sledování nevyhnutelné skutečně pro všechny.
Nyní jsou videa YouTube doručována z jeho serverů a následně jsou kombinována se zdroji reklamy lokálně v prohlížeči nebo ve vybrané aplikaci pro sledování YouTube. V rámci probíhajícího testu vkládá YouTube segmenty reklam do videa předtím, než opustí jeho servery a bude zobrazeno na koncovém zařízení uživatele. Pro blokátory reklam poté bude velmi obtížné zastavit spouštění reklam, když to bude znamenat zabránění zpuštění cílového videa, na které uživatel klikal.

Dalším příkladem agresivní snahy monetizovat co nejvíce YouTube je i rozhodnutí zrušit úspěšnou mobilní aplikaci Google Podcasts, přes kterou si pouštěla podcasty až půl miliardy lidí. Zdánlivě to nedává smysl. Při snaze vydělat na Google Podcasts šlo přidat vizuální reklamu do rozhraní aplikace nebo přidávat reklamní segmenty před podcasty, jako to dělá například Spotify. Google ale nabízí jako alternativu uživatelům Google Podcasts jen svou službu YouTube Premium, kde si ovšem zdarma nepřehrajete podcasty na pozadí a ani si je nestáhnete pro poslech offline. Tyto funkce jsou dostupné až prémiovým uživatelům.

Sveřepost Googlu spatřujeme i v tom, že k výše popsanému kroku přistupuje, i když existuje celá řada jiných podcastových aplikací, které stáhnutí audia offline a přehrávání na pozadí dovolují.

Vraťme se ale k aktuálnímu testu zobrazení reklam na YouTube. I zde se bude totiž sveřepost Googlu hodit. „Server-side reklamy“ adblockerům výrazně ztíží práci, není ale jasné, jestli je to zastaví natrvalo. Výše zmiňovaný SponsorBlock vytvořil FAQ stránku k popisovaném testu YouTube. V něm odpovídá na dotaz, jestli to znamená konec jeho fungování takto:

 

„Ne, pokud YouTube zobrazuje jakékoli uživatelské rozhraní, jako je například klikací odkaz, to znamená, že musí vědět, jak dlouhá je reklama. SponsorBlock by mohl tato data také najít. Existuje také funkce pro kliknutí na časový údaj v komentáři, který by potřeboval znát délku reklamy, takže by to mělo být někde nalezitelné, možná to bude trochu obtížné.“

Čistě technicky je tak možné, že by adblockery posílaly své uživatele až na konkrétní čas ve videu, kdy reklamy skončí. Necháme se překvapit, jak to dopadne. Každopádně je zřejmé, že Google je v inzertní válce „kočky s myší“ čím dál aktivnější.  

Štítky dokumentu: Google YouTube

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: