YouTube se rozhodl připravit odpůrce očkování o příjmy z reklam
O tom, že šíření polopravd a lží zaměřených proti očkování může mít své neblahé reálné dopady, se mluví už pěkných pár let. Po výrazném nárůstu výskytu spalniček v USA i v Evropě v posledních měsících se ale také začíná něco dělat. Svůj plán představil Facebook. Další platformou, která se rozhodla proti anti-vakcinačnímu hnutí zasáhnout, je YouTube. A bodá tam, kde to nejvíc bolí — do peněženky.
Spouštěčem přitom byla média. Konkrétně portál BuzzFeed News, jenž upozornil na to, že před dezinformačními videi o očkování se objevují také reklamy zdravotnických firem, těch prodávajících potravinové doplňky a dokonce třeba i těch na online hry.
Zdroj: YouTube / BuzzFeed News
Reakce YouTube byla rychlá. Dotčená videa rychle demonetizoval, jinak řečeno: zakázal u nich zobrazení reklam. Navíc přidá na svou platformu u pochybných videí i informační panel odkazující na příspěvek na Wikipedii pojednávající o odmítání očkování. Buzzfeed News udělali printscreen toho, jak to v praxi vypadá.
Zdroj: YouTube / BuzzFeed News
My jsme ale u totožného videa takové upozornění nenašli. U YouTube tak opět vyvstává otázka jeho schopnosti vymáhat podobná pravidla u veškerého svého obsahu. Jeho algoritmus totiž dlouhodobě nabízí videa, která jsou nejvíce sledovaná či kontroverzní a komentovaná. Ještě nedávno jste tak při sledování videí o tvaru a rotaci planety Země mohli v nápovědě souvisejícího obsahu po pravé straně či v rámečku videa po jeho skončení dostat nálož konspiračních teorií o tom, jak je země placatá.
Buzfeed News poukázal na to, že tato praxe bohužel funguje nadále i přes předchozí snahy o korekce i u vakcinační tématiky. U korektního videa se po pravé straně v nápovědě objevilo další video s názvem „Mom Researches Vaccines, Discovers Vaccination Horrors and Goes Vaccine Free" s příběhem matky tvrdící, že přestala očkovat své děti poté, co si přečetla, že vedlejším účinkem vakcinace je leukémie. Šlo o video známého šiřitele konspiračních teorií Larryho Cooka, který mimo jiné provozuje stránku StopMandatoryVaccination.com.
Existují jisté pokroky. Při hledání tématiky o očkování se vám primárně zobrazí videa s korektními informacemi. Jak je ale vidět, proklikat se k obsahu plnému dezinformací stále není obtížné. Reakce YouTube byla nyní rychlá také kvůli tomu, že někteří inzerenti byli spojitostí svých reklam pobouřeni natolik, že svou inzerci stáhli. Mezi nimi byl například prodejce doplňků stravy Vitacost. Poté, co YouTube minulý týden postihl exodus velkých amerických inzerentů jako Hasbro, Disney či McDonald's v souvislosti s pedofilními komentáři na jeho platformě, není divu, že nechce ztrácet také zadavatele reklamy z jiných segmentů. Mluvčí YouTube i proto uvedl pro BuzzFeed News poměrně důrazně:
„Máme přísné zásady stanovující, která videa mohou obsahovat reklamu. A videa propagující obsah proti očkování tato pravidla porušují. Naše zásady prosazujeme důrazně, a pokud najdeme video, které je porušuje, okamžitě přijmeme opatření a reklamu odstraníme.”
Je to jenom dobře. Smutné je pouze to, že podobná opatření povětšinou nastanou až poté, co platformám nesoucím daný obsah hrozí finanční ztráta. Masáž internetových dezinformací má totiž bez nadsázky globální důsledky. Dle údajů Centra pro kontrolu a prevenci nemocí (CDC) se v USA letos vyskytlo více než 120 případů spalniček. Pro srovnání: v celém roce 2016 jich bylo jen 86. V loňském roce se v Evropě objevilo o 50 % více případů, než jich bylo předloni. V Česku jich bylo loni 207 ve srovnání s pouhými sedmi v roce 2016. A ani tento rok se zatím neukazuje opačný trend. V Praze letos propukla spalničková epidemie, jen v lednu zde onemocnělo 35 lidí, dvanáct pak za poslední lednový týden.
Opatření YouTube je tak vítaným krokem, který měl ovšem přijít dávno.
Kam dál?
YouTube neprožívá šťastné období. Minulý týden se ukázalo, že se Google ani téměř po 2 letech nedokázal dostatečně popasovat na YouTube s pedofilními komentáři u videí a nadále monetizuje mnohé, u kterých přislíbil zákaz reklam. YouTube kvůli tomu v USA přišel o reklamy od značek jako AT&T, Hasbro, Disney a dokonce i McDonald's.
Reálné dopady anti-vakcinačního hnutí si začínají uvědomovat i další online giganti. Facebook zvažuje, že odstraní obsah brojící proti očkování.