Z obdivovaného miliardáře vyvrhelem. Kanye West dostal kopačky od značek a jeho jmění se propadá

27. 10. 2022 | Petr Michl
„Vyvrhelem snadno a rychle" by se mohl jmenovat další počin Kanye Westa (nyní Ye). Pojednával by o tom, jak od něj za 2 měsíce jeho verbálního řádění daly ruce pryč značky jako Adidas, GAP, Balenciaga, Vogue nebo JP Morgan Chase a jeho jmění se dle Forbesu snížilo o 1,5 miliardy dolarů. West krutě poznal, že ani zdánlivý král showbyznysu si nemůže dovolit říkat antisemitské a rasistické řeči.


Zdroj: Stock photos on Shutterstock

Málokterá věc může být tak blízko nekonečnu jako sebevědomí rappera, který většinu své kariéry vystupoval pod jménem Kanye West. Vyhlášený megaloman nebyl jen ikonou rapu, ale zároveň osobním brandem s puncem geniality. Návrhář, módní ikona, světová celebrita, podnikatelvše to aktuálně vyměnil Ye (jak si nyní říká) za opovržení a ostrakizaci. Odvracejí se od něj i značky, u kterých si to jednoduše neuměl představit.

Kopačky od Adidasu jsou snem nejednoho malého fotbalisty. Nepřejete si je ovšem jako celebrita, která je nerozdělitelně spojena s jedním ze zásadních modelů značky. Přesto je Kanye West v úterý 25. října dostal. Značka uvedla ve svém prohlášení:

„Adidas netoleruje antisemitismus ani jakékoliv jiné projevy nenávisti. Nedávné komentáře a činy rapera Ye jsou nepřijatelné, nenávistné a nebezpečné. Jsou v rozporu s hodnotami, které firma vyznává, jako je rozmanitost a začlenění, vzájemný respekt a čestnost.“

Adidas přitom spolupracoval s Kanyem Westem od roku 2013 a nesmazatelným milníkem jejich spolupráce jsou boty Yeezy, které byly uvedeny na trh o dva roky později. Jen v roce 2020 toto partnerství přineslo Adidasu 1,7 miliardy dolarů v obratu. Značka v souvislosti s ukončením spolupráce oznámila, že přijde o 250 milionů dolarů. De facto před několika týdny uvedla další řadu bot, Yeezy Boost 350 v2.

Při tak výdělečné spolupráci si je těžké představit její ukončení a platí to i pro samotného Westa. „Já si můžu říkat antisemitské věci, za to se mě Adidas zbavit nemůže. A co?“ uvedl v rozhovoru pro podcast Drink Cahmps (video níže).

A skutečně. Adidas byl jednou z posledních z řady značek, která se k rozvázání společných vazeb s psychicky labilní hvězdou odhodlala. Ovšem po značném tlaku a v závěsu za řadou dalších brandů.

Global Chief Strategy Officer velké reklamní agentury R/GA, Tom Morton, uvedl na LinkedIn:

Kanye několik týdnů chrlil antisemitskou nenávist. Všichni víme, co to může probudit a k čemu to může vést, proto je povinností to ukončit. To není cancel culture, to je odmítnutí spojovat svou značku, svá média nebo své publikum s nejstarší nenávistí na světě. Ano, Yeezy je pro obchodní úspěch Adidasu podstatný, ale týdny zvažování závažnosti jeho výroků a analýzy nákladů a přínosů naznačují, že společnost doufá, že neodpustitelně špatné jednání jejího největšího partnera z řad celebrit nějak vyšumí. 'Můžeme ignorovat jeho (anti)židovské štvaní a vrátit se k prodeji jeho bot' je pro značku příšerná argumentace.“

Nutno dodat, že komentář výše přišel pod mnohem smířlivějším příspěvkem slavného profesora marketingu Marka Ritsona.

„Příliš mnoho lidí naznačuje, že Adidas poškodil svou značku kvůli prodlevě mezi Westovými komentáři a svými činy. To je nesmysl na několika úrovních. Značky nejsou tak omylné. Spotřebitelé nejsou tak hloupí. A na takovýto nesmírně významný krok je potřeba ČAS. Společnost musela provést řádnou revizi a poté postupovat podle příslušných protokolů, aby mohla zavést rozsáhlou změnu strategie. Je to obří veřejná společnost kótovaná na burze.

Jedním z nejabsurdnějších aspektů cancel culture je, že i když člověk nebo společnost udělá správnou věc, mnozí jsou stále naštvaní, protože to nebylo provedeno dostatečně brzy nebo přesně tak, jak chtěli. Je to směšné. Nic z toho nebyla chyba společnosti Adidas. Udělali správnou věc. A spíše než kritiku si Adidas zaslouží pochvalu,“ uvedl Ritson.

Každopádně Adidas vlastní práva na design a prodej bot Yeezy. Může je tedy klidně přejmenovat a půlku ze zisku posílat na programy pro odstranění antisemitismu ve společnosti. Bude skutečně zajímavé sledovat, jestli tohoto „oslíčka otřes se“ na peníze zařízne nadobro. Nebo ho alespoň dočasně změní v nástroj svého dalšího očištění. Nehledě na Ritsonovy komentáře totiž na Adidasu trocha špíny z Westových útoků ulpěla. Značka začala konat v okamžiku, kdy se obávala situace, kterou vystihl ve své koláži TMBK přirovnávající skrze scénu z Pelíšků Yeezy k botám, které jako puberťák fakt dostat jako dárek nechcete.

Neřízená střela s nevymáchanou pusou

Co tedy Kanye West řekl? Skutečně celou řadu nepřijatelných věcí na mnoha místech, minimálně v posledních měsících. Na Paris Fashion Week přišel společně se svou partnerkou Candace Owensv tričku s nápisem White Lives Matter, tedy s heslem populárním ne mezi přáteli rovnosti, ale spíše mezi těmi, co jim je blízká ideologie bílé nadřazenosti. Od té chvíle na svých účtech na sociálních sítích a v několika rozhovorech vypustil opakovaně antisemitské hlášky.

Hadrem na liberály pak mával, i když se zúčastnil rozhovoru s hvězdou dezinformační scény, moderátorem Tuckerem Carlsonem z Fox News, a měl přitom na krku fotografii z ultrazvuku, aby demonstroval své názory proti umožnění potratů. Navíc fakticky nesprávně tvrdil, že „V New Yorku se v tuto chvíli potratí více černošských dětí, než se jich narodí. Padesát procent úmrtí černochů v Americe tvoří potraty." Opřel se také do zpěvačky Lizzo, když uvedl, že nadváha je "genocida černé rasy".

7. října mu byl pozastaven účet na Instagramu poté, co naznačoval, že rapper Sean “Diddy” Combs je ovládán chamtivými Židy. Konec na Twitteru o dva dny později mu pak vysloužilo zvolání, že vyhlašuje osobní „death con 3 on Jewish people”. „Defcon 3“ je přitom vojenský slang pro stupeň připravenosti k boji, záměna za „death con“ má pochopitelně větší punc smrtelného ohrožení. Od vyhazovu Westa neuchránilo ani to, že tvrdil, že nejde o nic rasistického, protože prý „černoši jsou taky Židé“.

Přidejme k tomu, že 17. října si pořídil aplikaci Parler známou jako platformu plnou nenávisti pro ty, co ji na mainstreamových sociálních médiích nemůžou říkat dost naplno dle jejich gusta. V ten samý den se zmiňoval o „židovské skryté mediální mafii“ a o moderním otroctví ve spojitosti s židovskými vydavatelstvími, co podepsaly černošské hudebníky.

 

Značky, co s Westem rozvázaly spolupráci

Výčet výše není úplný, ale je více než vyčerpávající pro to, aby bylo zřejmé, že Kanye West není v pořádku. Veřejně přitom již dříve přiznal svůj boj s bipolární poruchou. I kdyby byl nyní v manické fázi přispívající k jeho touze po mediálních provokacích nevybíravým způsobem, zdá se, že to není bráno jako silná polehčující okolnost.

Krátce po pařížském Fashion Weeku s ním rozvázala spolupráci módní značka Balenciaga a poté následovaly další.

Značka oblečení GAP se zřekla prodávání bot Yeezy ve svých obchodech se slovy:

„Antisemitismus, rasismus a nenávist v jakékoli podobě jsou neomluvitelné a nejsou v souladu s našimi hodnotami. Jménem našich zákazníků, zaměstnanců a akcionářů spolupracujeme s organizacemi, které bojují proti nenávisti a diskriminaci.“

Společnost MRC Entertainment stojící za vynikajícím dokumentem o interpretovi zastavila celé natáčení s poetickým prohlášením o tom, že West „vysamploval a zremixoval klasickou melodii, která se v hitparádách objevuje už více než 3000 let — lež o tom, že Židé jsou zlí a spikli se, aby ovládli svět pro svůj vlastní prospěch.“

Vogue se postavil za svou šéfredaktorku, kterou West zesměšňoval za její kritiku trička s nápisem „White Lives Matter“, a zároveň uvedl, že má u ní rapper s další medializací utrum.

Banka JP Morgan Chase prý rozvázala partnerství s Westem už 20. září.

Během dvou týdnů přišel Kanye West kvůli nedávným protičernošským a antisemitským výrokům o své talentové zastoupení, kontakty s významnými módními domy a další lukrativní vztahy.

O řadu klientů přišla Westova sportovně-marketingová agentura Donda Sports. Týkalo se to třeba hvězdy Bostonu Celtics z NBA, Jaylena Browna.

Ruce pryč od Westa dala talentová agentura UTA a zřekla se ho i agentura CAA, která pro něj organizovala turné.

Finanční pád, co zabolí

Westův verbální průjem v posledních měsících má pochopitelně značné finanční důsledky. Forbes vyčíslil, že jeho čisté jmění (net worth) spadlo po všech výše oznámených ukončeních spolupráce z 1,9 miliardy dolarů na 400 milionů dolarů. Ne, že by tato částka byla něčím, s čím by byl člověk odsouzen k chudobě. Pád o 1,5 miliardu dolarů za tak krátkou dobu ovšem značí, že nevymáchaná ústa šířící primitivní nenávist bolestně škodí pověsti i byznysu.

Dokumentární série Netflixu Jeen-yuhs publikovaná na začátku tohoto roku odkazuje foneticky na slovo „génius“. A West je v ní skutečně zobrazován jako někdo, kdo překračuje svět hudby jako marketingový král a strůjce vlastní osobní značky. V jednom ze záběrů dokumentu plísní personál MTV za to, že ho uvedli jen jako Kanye, a ne jako Kanye West. V tu dobu to chápal jako poškození své značky.

To, že géniem brandingu nadále není, dokazuje už změna jeho jména na Ye. Svým chováním za poslední měsíce nicméně pošlapal svůj odkaz, ať už nese aktuálně jakékoliv jméno. Z krále showbyznysu se stala persona non grata. Z mainstreamu se vytlačil sám na okraj


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: