Big Mac jen u McDonald's? Teď už ne. Společnost boj o ochrannou známku v rámci EU prohrála

17. 1. 2019 | Kristýna Vozková
Hamburgery s názvem obsahujícím „Big Mac” a „Mc” už nebudou výsadou značky McDonald's. V úterý o tom rozhodl Úřad Evropské unie pro duševní vlastnictví. McDonald's se však ještě může proti rozsudku odvolat.

Společnost McDonald's už nebude vlastníkem ochranné známky „Big Mac”. Rozhodl o tom Úřad Evropské unie pro duševní vlastnictví a uzavřel tím vleklý spor, který vede McDonald's s irským fast-foodovým řetězcem Supermac. Ten si podal v roce 2015 žádost o registraci ochranné známky „Supermac” v rámci Evropské unie za účelem expanze do Velké Británie a zbytku Evropy. To se však nelíbilo fast-foodovému gigantovi, podle kterého jsou si názvy značek příliš podobné a mátly by spotřebitele. V dubnu 2017 pak irská společnost s více než 100 restauracemi po celé zemi vrátila úder a požádala Úřad evropské unie pro duševní vlastnictví (EUIPO) o zrušení ochranné známky McDonald's pro „Mc" a „Big Mac". Společnost Supermac argumentovala tím, že se ze strany McDonald 's jedná o „šikanu” a využívá je pouze jako prostředek pro boj s konkurencí.

V  rozsudku, který irská společnost poskytla agentuře Reuters, se uvádí, že největší světový řetězec rychlého občerstvení neprokázal adekvátní využívání známky před rokem 2017, tedy propuknutím sporu. Právní zástupci společnosti McDonald's sice předložili důkazy v podobě ofocených webových stránek pro různé evropské země, reklam a obalů zobrazujících známý hamburger, stránku z internetové encyklopedie Wikipedia a také podepsaná prohlášení vedoucích pracovníků o prodeji produktu, ale podle EUIPO tyto důkazy nebyly dostatečně průkazné. Čestná prohlášení měla být doplněna dalšími druhy důkazů, neboť uvedené webové stránky neumožňují objednání ani nákup daného produktu. McDonald's tak spor prohrál. Proti rozsudku se však může odvolat.


Big Mac oslavil loni 50leté výročí, Supermac je o deset let mladší. Zdroj: TBWA Worldwide  

Pokud tak neučiní, budou moci i ostatní společnosti v Evropě využívat názvů „Big Mac” a „Mc”. Rozsudek otevřel značce Supermac cestu na evropský trh. Zakladatel Pat McDonagh, který si přezdívku „Supermac” vysloužil v mládí během zápasů v gaelském fotbalu, se ke kauze vyjádřil následovně: „Máme radost z vítězství a těšíme se z toho, že Big Mac již není ochrannou známkou, jak tomu bylo od roku 1996. Je to velké vítězství pro podnikání obecně. Zabraňuje velkým společnostem hromadit ochranné známky, které využívá pouze pro boj s konkurencí.”

Toto vítězství fast-foodového Davida nad Goliášem je tak nadějí pro menší podniky, kterým ochranné známky často bránily v provozování vlastního byznysu. Evropské instituce tak dokázaly, že se nebojí podpořit drobné podniky v jejich úsilí soutěžit o přízeň zákazníků s nadnárodními korporáty.

Zrovna McDonald's je svými spory ohledně ochranných známek proslulý. V roce 1993 se společnost soudila s newyorským zubařem, který chtěl prodávat produkt s názvem „McDental" a v roce 2016 pak zvítězila nad singapurskou společností, která si chtěla zaregistrovat ochrannou známku na „MACCOFFEE”. Přitom sám McDonald's usiloval o získání známky pro produkt, který v danou dobu ani neměl v nabídce, na rozdíl od svého irského konkurenta. McDonagh uvedl, že „SnackBox”, byl vždy jedním z nejoblíbenějších produktů Supermac mezi spotřebiteli a McDonald's tak chtěl opět pouze zlikvidovat konkurenci. „Evropská unie tímto krokem vlastně říká: 'buď známku skutečně používej nebo ji nech být',” dodal McDonagh. 

Zdroje: cnbc.com, independent.co.uk, theguardian.com


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: