BP hasila problémy reklamou za 93 milionů dolarů
Ilustrační obrázek, zdroj: archiv |
Jeden z hlavních pilířů krizové komunikace společnosti BP, která se potýkala s problémy svého vrtu Deepwater Horizon a postarala se o nejhorší civilní ropnou katastrofu, jakou svět pamatuje? Reklama. Podle informací listu Wall Street Journal byly reklamní aktivity po čas trvání krize vybuzeny více než kdy jindy. Alespoň čísla hovoří jasně.
Zatímco ve stejném období v předchozím roce utratila společnost British Petroleum za reklamu částku lehce přesahující 30 milionů dolarů (asi 581 milionů korun), v době, kdy se potýkala s ropnou krizí to bylo již neuvěřitelných 93 milionů dolarů (téměř dvě miliardy korun). Investice do reklamy BP okamžitě katapultovaly mezi reklamní elitu. Změnila se také strategie společnosti. Nově zaměřila svoje reklamní působení ve státech, které předtím nepovažovala za důležité. Kampaně tak probíhaly v regionálních listech na Floridě, Luisianě, Alabamě a Mississippi - tedy místech, které byly šířící se ropnou skvrnou nejvíce ohroženy.
Přitom odborníci se neshodnou, zda měla připravená kampaň jednoznačně pozitivní účinek. Například plea campaigns, které byly otištěny v hlavních amerických listech se dočkaly spíše negativní odezvy. Celostránkové inzeráty společnosti BP s fotografiemi norných stěn a titulky "Vypořádáme se s tím. Dáme to do pořádku.", doplněné o doprovodný text, který ujišťoval, že BP se nevzdává plné zodpovědnosti a přiblížil rozsah záchranných prací, čtenáře spíše provokovaly a znovu rozvířily vlnami odporu. Za všechny tenkrát promluvila Careen Winters ze společnosti Interpublic Group.
"Jazyk, kterým plea campaign promlouvá by na lidi platil před katastrofou. Na lidi teď ale platí činy, ne slova," uvedla Winters.