Čedok má novou vizuální identitu i slogan
Nejstarší tuzemská cestovní kancelář přichází před zimní sezonou s novou vizuální identitou a sloganem „Pořád je co objevovat“, který bude komunikaci Čedoku dlouhodobě propojovat a propagovat cestovatelské zážitky i zajímavá místa, jak ty nové, tak i ty nejoblíbenější v jiném světle. Spolu s brand strategií vznikla i nová kampaň, která podpoří povědomí o značce i prodej zájezdů s konceptem „PRVNÍ“ navazujícím na emoce z dovolené. Hlavní roli v ní hrají první zážitky spojené zejména s cestováním, ale i s jinými důležitými životními milníky. Upoutávku na novou kampaň spustil Čedok už s koncem prázdnin, kdy se na plochách po celé republice začala zobrazovat série netradičních a záměrně neoznačených vizuálů s řečnickou otázkou „PRVNÍ láska, PRVNÍ moře, PRVNÍ ____“. Nyní kampaň vstupuje do druhé fáze, ve které cestovní kancelář představuje poprvé nový komunikační směr založený na objevování. Vizuály míří na venkovní plochy, objeví se také online a v rozhlasovém i televizním vysílání, a to v Česku i na Slovensku.
„Pro klienty nechceme být pouze místem, kde si zakoupí zájezd a následně si dovolenou užijí, ale partnerem a zdrojem inspirace k objevování nových destinací i překvapivých věcí na místech, která už zdánlivě důvěrně znají. I přes tradici a důležitou historii značky nesázíme na obvyklou komunikaci, která je pro cestovní ruch typická, ale chceme jít vlastním a inovativním směrem. Na této ideji vznikl grafický prvek obrysů map na vizuálech i samotný slogan ‚Pořád je co objevovat‘, s nimiž chceme budovat silnou rozpoznatelnost značky Čedoku a dlouhodobě ji rozvíjet,“ uvedla ředitelka prodeje a marketingu Čedoku Edita Rendlová.
Teaser na novou kampaň spustil Čedok již s koncem letních prázdnin prostřednictvím vizuálů s textem „PRVNÍ láska, PRVNÍ moře, PRVNÍ ____“ na různých OOH plochách po celé České republice. Hlavním úkolem bylo navodit zvídavost a pozitivní emoci. Do záměrně vynechané mezery si mohli kolemjdoucí sami po přečtení doplnit individuální odpověď a vzpomenout si na své první, nezapomenutelné zážitky. Vizuály bez loga Čedoku přesto spojitost s nejstarší cestovkou naznačovaly novým sloganem „Pořád je co objevovat“, použitými barvami, typy písma i stylizací obrysu map do grafiky, tedy minimalistickými, přesto rozeznatelnými prvky nového komunikačního směru.
„Kampaň ‚PRVNÍ‘ představuje zcela nový komunikační koncept, který nám umožní vytvořit si s klienty silnější emocionální vazbu. Naším cílem je v nich vyvolat pozitivní emoce a propojit je s prvními zážitky na dovolené, ať už to bude první láska, první probuzení na moři nebo jiná nezapomenutelná chvíle,“ doplnila Jana Jusková, marketingová manažerka Čedoku.
Vizuály se objevily také v pražském metru na CLV nosičích a na billboardech. Od poloviny září pak Čedok spouští hlavní část kampaně, jež vznikla ve spolupráci s OAK Prague Terezy Svěrákové a Tomáše Dvořáka, na propagaci zážitků spojených se zimní dovolenou, ať už v exotice nebo na horách. Hlavní vizuály jsou propojené s televizní reklamou, která míří na obrazovky nejsledovanějších komerčních stanic skupiny Nova a Prima, na České televizi se pak objeví ve formě sponzorského vzkazu před pořadem Objektiv. Mezi dalšími komunikačními kanály nebudou opět chybět celorepublikové billboardy, plochy v MHD, rozhlasové spoty, online bannery i sociální sítě. Součástí kampaně budou tradičně také YouTube videa, kterými Čedok chce oslovit především mladší cílovou skupinu. Obdobný rozsah bude mít kampaň i na Slovensku, a to včetně reklamních spotů v rámci skupiny JOJ Group.
Spolu se zahájením kampaně jde i o ostrý start nové vizuální identity firmy, na které pracoval interní marketingový tým a agentura Unity design. Na celkové strategii značky se podílel také známý stratég Slavo Marušinec, který byl v minulosti u nastavení hodnot a hlavního směru komunikace například i pro Kofolu nebo Ton.
Čedok coby nejstarší cestovní kancelář u nás rozvíjí už přes 104 let nejen služby cestovního ruchu, ale zároveň i svou vizuální stránku. Po celou dobu svého fungování přichází s různými marketingovými trendy a kanály, které se v průběhu století měnily a navazovaly na aktuální dobu i na hlavní destinace, do nichž se cestovalo. Počátky značky společnosti tehdejší Československé dopravní kanceláře neboli Čedoku, se datují už čtyři roky po jejím založení, tedy do roku 1924. V tomto roce firma také poprvé použila grafický název značky na titulce zájezdového katalogu. Systematicky pak Čedok začal používat své logo od 30. let minulého století. Patrně nejznámějším poznávacím znamením byl dlouhá desetiletí symbol ptáka, dálkového cestovatele, v heraldickém štítu, který měl znázorňovat daleké cesty českých rytířů. Ikonický symbol užívala firma v různých obměnách od roku 1946 až do nedávna, kdy přešla na užívání čistého loga v podobě nápisu Čedok.
Samotné logo zůstává i v roce 2024 neměnné, používá se ale v jednoduché formě a ve formátech, které jsou přizpůsobené 21. století a moderním komunikačním kanálům. Nová brand identita, jež vznikla poprvé v novodobé historii, nyní jasně definuje hodnoty a slogan značky, ale také grafické prvky, jako jsou používané barvy, typy písma či ikony, tonalita fotografií, ale také jasně rozpoznatelné prvky typu map jednotlivých zemí, kam pořádá Čedok zájezdy, nebo symbolu palubní vstupenky jako zajímavého prvku ve vizuálech.