CEO Instagramu prozradil, jakým směrem se bude aplikace ubírat v roce 2023

4. 1. 2023 | Petr Michl
Dle Adama Mosseriho je cílem Instagramu spojovat lidi nad věcmi, které milují. Přiznává ale, že se budou měnit způsoby, jak toho dosáhne. Co nás čeká v roce 2023 mimo více reels a dalšího obsahu od uživatelů, které nesledujeme?

Instagram loni dobyl nové milníky, ale také naštval mnohé uživatele, včetně svých největších hvězd tím, jak moc kopíruje TikTok. Při nejlepší vůli můžeme jeho rok 2022 označit za rozporuplný.

Hlavním milníkem bylo překonání mety 2 miliard měsíčně aktivních uživatelů. Dosáhl ho ovšem v situaci, kdy rozhodně není nejvíce trendující aplikací. Triky, co má v rukávě, nejsou nijak exkluzivní. Navíc se začínají i ohrávat. CEO Instagramu Adam Mosseri nahrál na závěr loňského roku video, v kterém odhaluje směr, kterým se bude letos platforma pod jeho vedením, vydávat.

Jako hlavní oblasti rozvoje v loňském roce označil video, zprávy, možnosti nastavení soukromí i transparentnost aplikace obecně a také tvůrce. Připomeňme si jeho pokračující velkou integraci aplikací na zprávy v rámci portfolia společnosti Meta, mnoho variant zabezpečení účtu, včetně zvýšené ochrany mladých uživatelů a také celou řadu malých vylepšení a funkcí, včetně těch kopírujících například aplikaci BeReal.

Instagram byl vždy dobrý v kopírování. Stories, u kterých tráví dnes uživatelé více času než ve feedu, ostatně nejsou jeho vynálezem, ale vzal si ji ze Snapchatu. Jeho největším inspiračním zdrojem posledních let je ovšem TikTok. A dle toho, co Mosseri prozradil, se na tomto jen tak něco nezmění.

Instagram se v roce 2023 bude soustředit zejména na tyto 3 věci.   

 

1. Inspirace lidí ke kreativitě

Právě o inspiraci ke kreativitě má být Instagram dle Mosseriho od samého začátku, připomněl přitom různé fotografické filtry a rámečky x let nazpět. Očekávat nyní můžeme zejména funkce týkající se augmentované reality, různé cool úpravy vašich fotografií, Stories a Reels.

Vzhledem k miliardám napumpovaným do vývoje Metaverse lze ovšem předpokládat, že se letos schyluje k většímu přílivu technologických novinek z této oblasti. Pro Meta je totiž Instagram asi jedinou relevantní masově používanou platformou, která by mohla sloužit jako prostředek pro poukázání na to, že tam někde ve virtuálnu je tráva zelenější. Na Whatsappu to moc nejde a stárnoucí uživatele Facebooku ve velkém od pažitu s kořeny zapuštěnými v zemi neodradíte.

 

2. Pomoc lidem objevovat věci, které mají rádi

Právě oblast „discovery“ se stala loni nejkontroverznější. Vzletná slova totiž lze přeložit do praktických dopadů nastartovaných již loni: algoritmická prioritizace reels a jejich doporučování ve feedu na úkor obsahu od účtů, které reálně sledujete. Děje se to i na Facebooku, ale právě na Instagramu se začalo vařit z kuchařky TikToku prvně — a navíc dost ve velkém.

Možná to má Instagram spočítané dobře. Třeba uživatelé skutečně ocení méně to, co znají a mají rádi (zobrazování nejnovějších příspěvků od lidí a profilů, které z vlastní vůle sledují), a upřednostní kurátorství obsahu od Instagramu.

Mark Zuckerberg v červenci uvedl, že přes 15 % obsahu ve feedech Instagramu je dodáváno prostřednictvím doporučovacího enginu Meta s umělou inteligencí a že očekává, že do konce roku 2023 se tento podíl více než zdvojnásobí.

Zdá se tedy, že tento rok se má dané tempo tiktokizace ještě zrychlit.

 

Zažehávání jisker mezilidského kontaktu 

Meta už několik let bojuje s oslabením veřejného sdílení mezi uživateli. Ti čím dál raději sdílí soukromě přes zprávy nebo jen k omezenému počtu blízkých přátel. Zuckerbergův pokus o zažehnutí „smysluplných konverzací“ selhal. Princip spočívající na tom, že nejúspěšnější obsah je ten vyvolávající ten největší engagement, vedl spíše k větší polarizaci příspěvků, rozmachu clickbaitu a fake news.

Instagram se nyní snaží vyjít více vstříc i potřebě komunikaci s omezeným publikem. Zároveň chce ale rozdmýchávat oheň konverzací funkcemi do Stories typu „Add Yours“, skrze kterou vás uživatelé vyzvou třeba k nasdílení vašich fotek s mazlíčky, nebo nejlepšími fotografiemi definujícími váš loňský rok.



Povzbuzením k sdílení informací o tom, jak se máte, má být třeba i funkce Notes, s jejíž pomocí byste měli s textem do 60 znaků a s emoji popsat, jak se cítíte. To pak bude svítit nad vaší profilovkou ve Stories. Ve vší futuričnosti příslibu Metaverse to značně připomíná funkce známé od digitálních dinosaurů Skype a ICQ.

Brzy mají na Instagram také přijít Group Profiles, skupinové profily, které jsou jakousi instagramovou variantou Skupin na Facebooku, ovšem spíše se zaměřením na méně početné skupiny lidí, které toho ideálně spojuje více než jen oblast zájmu.



Ještě užší sdílení pak nabídnou tzv. Collaborative Collections, ideální pro kolektivní sbírky obsahu s menším okruhem přátel, kdy do ní přidat obsah uložením příspěvku přímo z feedu nebo sdílením příspěvku s přítelem prostřednictvím DM a jeho uložením odtud.

Potíží těchto oznámení je, že klesající soukromý obsah uživatelů o jejich životech může ve výsledku Instagram vyřešit posílením reels a obecně obsahu, jehož distribuce není řešena skrze social graph, ale doporučovací AI engine.  Těžko přitom mluvit u Instagramu přímo o ztrátě identity přitom, kolik jeho dosavadních funkcí si bere doslovnou inspiraci odjinud. Právě posun od social graphu k jinému způsobu doručení obsahu do feedu k tomu ale nabádá nejvíce. Může to Instagramu pomoci, nebo z něj udělat TikTok wannabe, který už přestane být pro uživatele atraktivní. 

Štítky dokumentu: Instagram

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: