Čestmír Strakatý na CIF 2023: jen Dušek a Prchal pomohli k akvizici předplatitelů, ostatní kontroverzní osobnosti nefungují

8. 11. 2023 | Barbora Vičarová, Petr Michl
Pocity z přechodu na vlastní platformu, výzvy mediálních domů i život sólo tvůrců v digitální krajině novinařiny. O těchto tématech mluvil moderátor Čestmír Strakatý na letošním Czech Internet Fóru. Čeká nás další přechod novinářských hvězd do pozice nezávislých tvůrců?

Mediální průmysl, online novinařina a vzestup umělé inteligence ve tvorbě obsahu. To byla témata, na která se zaměřilo letošní Czech Internet Forum pořádané společností Internet Info. A podobná témata se nesla také rozhovorem s populárním novinářem a moderátorem Čestmírem Strakatým, který na konferenci sdílel svoje pocity z přechodu na volnou nohu, odhalil pozadí fungování svého projektu a přiblížil i důvody svého úspěchu na české mediální scéně.

Kdo je Čestmír Strakatý?


Čestmír Strakatý na Czech Internet Forum 2023. Zdroj: Internet Info

Čestmír Strakatý je český novinář a také výrazná mediální osobnost současné internetové scény. Pracoval jako redaktor a editor v České televizi, konkrétně se podílel jako editor na přípravě pořadu Události, komentáře s týmem Martina Veselovského a Daniely Drtinové a později za nimi přešel jako dramaturg a editor do DVTV. Před kameru v roli moderátora rozhovorového pořadu Prostor X se pak dostal v Reflexu v rámci vydavatelského domu Czech News Center. V něm 5 let vedl rozhovory s hosty z politického i kulturního života téměř každý všední den až do října tohoto roku. Do současné chvíle vede rozhovory na rádiu Frekvence 1.

Koncem loňského roku se rozhodl vstoupit na volnou nohu a své autorské rozhovory (v plném rozsahu) přesunout na placenou plaformu HeroHero, kde má v tuto chvíli už téměř 8 500 odběratelů, a je tak z tohoto pohledu nejúspěšnějším autorem na české scéně.

Odchod na volnou nohu

Už na velké panelové debatě leaderů mediálního trhu jméno Čestmíra Strakatého zaznělo. S Čestmírem Strakatým jsme se rozloučili my,” řekla Martina Říhová, CEO Active Group Czech News Center, jež byla u konce pořadu Prostor X. „V našem formátu na 20+ minut se často (s hostem) k ničemu nedostali. U sebe může mít rozhovor na 2 hodiny a tam je to jiná. Jeho hodnota, pokud bychom ten formát neprotáhli, tam nebyla. Proto jsme ho nechali jít,” přiblížila pozadí jeho odchodu.


David Slížek a Čestmír Strakatý na Czech Internet Forum 2023. Zdroj: Internet Info

Já si to pamatuji trochu jinak,” opáčil na odpolední debatě Strakatý, když byl s tímto výrokem konforontován moderátorem rozhovoru, šéfredaktorem Lupa.cz, Davidem Slížkem. „S vydavatelstvím jsme se bavili o tom, jak ten formát občerstvit, bavili jsme se o jeho prodloužení a podobně. Já jsem Reflexu velmi vděčný za tu příležitost, za to, že se za mě několikrát postavili, ale je pravda, že ten formát se na denní bázi prostě neuživil,” uvedl Čestmír Strakatý.

Což je v něčem ponurá informace o možnostech monetizace videobsahu v Česku reklamou. Strakatý totiž v Prostoru X vedl rozhovory s politickými i kulturními špičkami, a to pod jedním z největších vydavatelstvích, které má vlastní tým obchodníků a určuje cenu reklamy u svých videí (nejde o určení ceny aukcí jako třeba u videí na YouTube). V posledních cca 2 letech byla navíc videa distribuována i na Stream.cz, a CNC si tak brala podíl z reklamy prodané u jeho videí Seznamem. 

Pokud ani to nestačilo na to, aby se uživila de facto one man show s pár najatými lidmi na postprodukci a produkci, nelze očekávat, že by se mediální domy pouštěly znovu ve větší míře do ambicióznějších obsahových projektů typu seriálů. Ne, pokud by se měly zaplatit reklamou.  

Samozřejmě se nabízí otázka, proč v CNC nenavýšili Strakatému u Prostoru X stopáž rozhovorů a nedali do nich více reklam v průběhu rozhovoru. Ostatně Říhová mluvila o herním videopořadu, kde je delší stopáž nutná a funguje. Další slova Strakatého ale naznačily, že ani to by možná k finanční živatoschopnosti Prostoru X nestačilo.

Návštěvnost webů klesá obecně a moc nezáleží na délce toho rozhovoru, mnohem víc funguje vyhledávat místa, kde lidé přirozeně jsou, třeba YouTube nebo podcastové platformy. Pak je ale důležité dobře vymyslet strategii monetizace obsahu, uvedl Čestmír Strakatý.

Strategie je přitom zřejmá. Zdá se, že jedinou dosud životaschopnou formou je dát obsah (částečně) za paywall. Zmíněný YouTube a podcastové platformy pro distribuci kráceného obsahu, stejně jako vystupování tvůrce na sociálních sítích, slouží zejména jako reklamní kanály propagující tvůrce a to, co čeká po zaplacení měsíčního poplatku.

 

Novinář jako osobnost, kterou publikum zaplatí

V tomto boji o pravidelné měsíční poplatky mají před mediálními domy a obsahovými platformami výhodu jednotlivci, osobnosti. Paradoxně proto, že není v moci skvělého podcastera, novináře, moderátora či youtubera vyprodukovat masu obsahu, jako Voyo, Netflix, ale klidně i redakce Hospodářských novin, Reportéra nebo Respektu. Jde o souboj jednoho proti desítkám, stovkám až tisícům. Kupodivu není předem prohraný.

Pocit, že podporujete jednoho člověka či pár lidí s osobností a tváří (jako v případě Kecy a politika nebo Čermák Staněk Comedy Podcast), které máte nějakým způsobem rádi, evidentně hřeje předplatitele u srdce víc než podpora právních entit. Díky tomu mají v Česku z předplatného dostatečný příjem k důstojnému životu nižší desítky mediálních tvůrců. Což je vyšší počet než u médií stojících primárně na audiovizuální nebo audio tvorbě. 


Čestmír Strakatý na Czech Internet Forum 2023. Zdroj: Internet Info

Pro tyto autory má jejich privilegovaná pozice jistě i své stinné stránky.

Lidi teď táhnou víc jména než dané médium, ale aby byl člověk připraven dělat to na sebe, musí být připraven na to, že bude tak trochu terč. Má to nevýhody, ale i benefity. Pak si musíte odpovědět na otázku, zda potřebuji média a nebo zda média potřebují mě,” řekl hned na úvod rozhovoru Čestmír Strakatý.

David Slížek se snažil propočítat příjem Čestmíra Strakatého tím, že roznásobil 8500 předplatitelů cenou měsíčního předplatného ve výši 6 euro. Přesahuje tedy jeho hrubý měsíční příjem z HeroHero 800 tisíc korun?

800 tisíc měsíčně to prý není, protože se řada lidí upsala k předplatnému, když bylo levnější, a platí pro ně původní úroveň poplatku. Čistý příjem je pak výrazně menší kvůli daním či nákladům na produkci či postprodukci.

Bylo patrné, jak Strakatý nemá otázku ohledně jeho příjmů rád. Není se ale zač stydět. Je to jistě ten stěžejní aspekt, který zvažují známé novinářské osobnosti, jež doteď sedí v redakcích. A není jich prý málo. „Sami ví, že to (úspěch média, pozn. red.) je o nich. Média se jim přitom moc nevěnují,“ uvedl Strakatý.

Dle vyjádření Martiny Říhové v ranní velké debatě na Czech Internet Forum to už v CNC řeší. Evidentně jsme neudělali úplně nejlepší práci, neměli jsme ho nechat odejít dělat vlastní podcast, ale už nám ten formát v Reflexu zároveň nedával smysl,” uvedla o Strakatém. Podobně špatný krok už společnost CNC v minulosti udělala v souvislosti s podcastem Kecy a Politika, který také odešel z vydavatelství a nadále se mu velmi daří i sólo. Moderátor ranní diskuze Filip Rožánek si ostatně na toto téma neodpustil štiplavý špílec.



Na tuto kritiku Říhová reagovala:

Už máme jiný způsob, jakým si zavazujeme autory se kterými pracujeme. Je to ale hlavně o práci s autory, aby viděli smysl v tom s námi pracovat a nejít na vlastní platformy.”

Tuto práci s autory nespecifikovala, z pohledu z venku upřímně vypadá primárně o konkurenčních doložkách v pracovních smlouvách, které ošetřují snahu autorů „jít sólo”.

 

Co funguje na předplatitele?

„Jsem novinář, ale někteří kolegové mi, asi hanlivě, začali říkat influencer. Ale já potřebuji vliv na to, abych nějaká témata komunikoval a mohl o nich mluvit. Ale pořád se cítím jako novinář, nad obsahem přemýšlím pořád stejně a vlastně nevím, zda ta nálepka je důležitá,” uvedl Čestmír k otázce, zda se cítí být novinářem i po tom, co opustil zázemí velkého mediálního domu.

Zároveň je třeba připomenout, že si udržuje nadále přítomnost i v tradičním médiu, konkrétně vede rozhovory na rádiu Frekvence 1. A to není do budoucna vše. „Budu dělat rozhovory pro Czechcrunch, které budou částečně i politické,” prozradil Strakatý své další chystané angažmá.

Strakatý se podělil o svůj pohled na aktuální situaci podcastů a videorozhovorů v českém prostředí a diskutoval o tom, jaká témata oslovují diváky a posluchače, a zda jsou ochotni si za kvalitní obsah připlatit.

David Slížek se snažil dopídit podstaty úspěchu Čestmíra Strakatého u předplatitelů. Není to tím, jak vypadá, že je výrazně potetovaný a poslouchá určitou hudbu (a mluví o tom)... tedy vystupuje z řady moderátorů v obleku? Dle Strakatého se rodí jeho úspěch spíš vyjmenovanému navzdory.

Moji odběratelé jsou velmi různorodá skupina, jsou tam mladí, starší i v důchodovém věku, ženy i muži, různého zaměření i názorového zabarvení. Není to tak, že by za mnou šli jen mladší lidi. Na konci dne je důležitý hlavně obsah, a jde o to, že se ti lidé nějakým způsobem napojí na to, jakým způsobem ten obsah dělám zrovna já,” vysvětlil.

Snaze aktivizovat nové předplatitele a uspokojit ty stávající samozřejmě výběr hostů nějakým způsobem přizpůsobuje. Čestmír Strakatý nicméně zdůraznil, že nejde nutně po kontroverzi. „Kontroverzní lidi moc nefungují. Za celou dobu z nich fungoval (v rozměru náboru předplatitelů) jen Prchal a Dušek,“ uvedl.

Rozhovor s Jaroslavem Duškem vyvolal de facto celonárodní pozdvižení. Respektive vyvolal ho zejména cca minutový výsek z něj, ve kterém herec tvrdil, že si lidé za rakovinu můžou sami a je to svým způsobem jejich rozhodnutí. Zejména vymezování proti Duškovi se stalo obsahem i těch největších médií, ale samozřejmě se našel i opačný tábor. To, že to „moc nefungovalo”, Strakatý usuzuje z disproporce: na sociálních sítích viděly mediální obsahy o Duškovi miliony lidí, jemu to přineslo jen” 1500 předplatitelůMožná bych jich teď měl bez rozhovoru s Duškem víc,” uvažoval Strakatý o tom, že mohl daný rozhovor někoho pro změnu odradit.  

Budoucnost plná mediálních osobností mimo vydavatelské domy

Strakatý není jediný, kdo se začal soustředit na vlastní projekty a buduje si na scéně svoje jméno. Určitě jsem CNC vděčný, ale v určitou fázi zároveň Reflex neměl úplně dobré jméno a lidé tam nechtěli na rozhovor, ale chodili ke mě. Takže je to spojitá nádoba, vlastně nevím, zda by to takto fungovalo, kdybych v CNC nebyl a budoval to od začátku na sebe. Musím Reflexu určitě poděkovat, ale oni za mě ty rozhovory nedělali. Takže je to otázka,” uvedl na dotaz moderátora, zda má pocit, že by i bez své historie v médiích měl nyní takový úspěch na vlastní platformě.

Právě přístup mediálních domů k velkým novinářským jménům může často být důvodem, proč velké tváře odcházejí na svobodnější platformy. „Zvažuje to opravdu velká spousta tvůrců, těch spokojených lidí v médiích vlastně ve výsledku není moc, alespoň mezi těmi, se kterými jsem si v poslední době povídal,” odhalil Strakatý.

Myslel bych si, že se mediální krajina poučila z toho, co se dělo kolem podcastu Kecy a politika nebo dalších, ale nestalo se to. Trochu se to mění, ale jde to strašně pomalu. Vydavatelství, která jsou schopná toto porazit, jsou ta, která mají přístup k agregátorům, kde lidé jsou. V tom má výhodu třeba Seznam," uzavřel téma vzrůstajícího trendu kultury tvůrců. Strakatý tak ukazuje, že cesta novináře v digitálním prostoru je plná výzev a rozhodnutí. Jeho úspěch na vlastní platformě jasně ukazuje, že mediální domy musí přehodnotit své přístupy k osobnostem, které jim dávají tvář. Ideálně něčím lákavějším než konkurenčními doložkami ve smlouvách zakazujícími tvorbu obsahu „na sebe”.

 

Kam dál?

Během rozhovoru na CIF se Čestmír Strakatý vymezoval proti kritice, která na něj směřovala po rozhovoru s Jaroslavem Duškem. „Minutové video ze své podstaty nemůže být clicbait,“ připomněl. Část kritiky ovšem nesměřovala k tomu, že by Duška „natřel“ tím, že by z rozhovoru vypíchl úsek, který by pak herec v plné stopáži zmírnil či významově posunul. To se nestalo.

Komentář spoluautora tohoto článku, Petra Michla, poukazoval zejména na to, že kauza 'Jaroslav Dušek a rakovina jako volba' byla čistou ukázkou toho, jak fungují sociální sítě a co je na tom špatně. A je přitom spíše morální otázkou, nakolik je „krmení mašiny na vztek“ marketingovým mistrovstvím, nebo chováním škodícím společnosti. 

 

Štítky dokumentu: Reportáže

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?