Chcete ukončit propojení vašich účtů na Facebooku a Instagramu? Nově to bude možné
Zdroj: stock photos on Shutterstock
Jedním z největších výhod vlastnictví více platforem společností Meta je, že uživatelé mají účty, zejména na Facebooku, Instagramu a Messengeru, propojené. Stejné uživatele tak jde sledovat a cílit na ně napříč platformami. Nyní ovšem uživatelé budou moci toto propojení sami ukončit.
Legislativní nařízení EU, Digital Markets Act, vejde v platnost 6. března tohoto roku, a Meta na něj tak musí reagovat. Již dříve se Meta vzdala možnosti posílání soukromých zpráv napříč svými platformami (například z Messengeru do DMs na Instagramu). Aktuálním důsledkem je, že uživatelé ze zemí Evropské unie, Islandu, Lichtenštejnska, Norska a Švýcarska budou mít možnost zamezit propojení svých účtů služeb od Meta. Tím zamezí i sdílení uživatelských informací mezi nimi, které je využíváno k cílení reklam, personalizaci doporučoaného obsahu a sdílení příspěvků.
Pojďme si jednotlivé možnosti projít postupně:
Facebook a Instagram
Lidé, kteří se dříve rozhodli propojit své účty na Instagramu a Facebooku, budou moci buď:
pokračovat v propojení svých účtů prostřednictvím Centra účtů, aby jejich informace byly využívány napříč jejich účty na Instagramu a Facebooku;
nebo spravovat své účty na Instagramu a Facebooku odděleně, aby jejich informace již nebyly využívány napříč účty.
Facebook Messenger
Uživatelé si mohou vybrat, zda chtějí pokračovat v používání Facebook Messengeru se svým účtem na Facebooku, nebo zda by raději vytvořili nový samostatný účet Messengeru.
Samostatné nové účty budou mít v nabídce základní nabídku služeb Messengeru, jako je soukromé zasílání zpráv a chat, hlasové a video hovory.
Součástí možností nesdílení informací napříč účty jsou i okrajovější služby online tržiště, Facebook Marketplace, a herní platforma Facebook Gaming.
Facebook Marketplace
Pro uživatele Marketplace, kteří si od něj odpojí svůj FB účet, bude hlavní změnou to, že komunikace mezi kupujícími a prodávajícími bude probíhat prostřednictvím e-mailu místo Facebook Messengeru.
Umíme si představit, že při aktuální míře falešných účtů a nabídek může být tato možnost brána jako preferovaná falešnými účty. Jednoduše z toho důvodu, že fabrikovat aktivitu falešného účtu, aby vypadal jako reálný, dá větší práci než psát z mailu, jehož historie není jednoduše dohledatelná.
Facebook Gaming
Lidé, kteří si vyberou využít své informace z Facebooku pro hry, které hrají na Facebooku, budou mít stále k dispozici funkce, jako jsou hry pro více hráčů, nákupy ve hře a personalizované herní návrhy. Lidé, kteří si nevyberou využít své informace z Facebooku pro hry, které hrají na Facebooku, budou mít o poznání menší výběr: budou moci hrát jen některé hry pro jednoho hráče.
U reklam s sebou nese zabránění propojení účtů pochopitelně menší personalizaci obrazované inzerce.
Meta následuje Google, který pod tlakem DMA již 12. ledna 2024 nabídl evropským uživatelům „datové rozpojení“ u svých služeb vyhledávání, YouTube, Google Play, Chrome, Google Maps, Google Shopping a reklamních služeb obecně. Google přitom upozorňuje, že podobná změna nastavením zhorší uživatelům zážitek z vyhledávání přes Gooogle Search, relevantnost zobrazených reklam, ale třeba i odstraní doporučování restaurací nebo míst k navštívení v Google mapách na základě předchozích interakcí uživatele.
Tip redakce:
Facebook uvedl na začátku roku 2024 'Link History'. Jde o nový způsob, jak si může uchovat data uživatelů pro cílení reklam