Google přináší nové způsoby vyhledávání. Funkce 'Circle to Search' bude hitem
Google neustále mění způsob vyhledávání zvnitřku. Upravuje faktory, které rozhodují o tom, v jakém pořadí zobrazí výsledky. Změn uživatelského rozhraní je ovšem výrazně méně. Nyní ovšem Google uvádí dvě nové funkce využívající umělou inteligenci, které mohou zásadně proměnit způsoby, jakým lidé na internetu vyhledávají.
Zakroužkuj a hledej
Funkce Circle to Search je vylepšením stávajícího vizuálního vyhledávání přes Google Lens. Mobilní uživatelé s OS Android budou moci v aplikacích kroužkovat, zvýrazňovat nebo klepat na text, obrázky nebo videa a okamžitě vyhledávat související informace, aniž by museli mezi aplikacemi přepínat.
Právě příslib vyhledávání uvnitř aplikací bez mezistupňů je svým způsobem revoluční. Jde o Google Lens na steroidech. Z YouTube Short videa s koupajícími se psy k vyhledání plaveckých brýlí, co nosí, není vůbec daleko.
Své vizuální vyhledávání můžete navíc zpřesnit textovým doplněním. Další ukázku s více možnostmi nové funkce představuje následující video.
Circle to Search pic.twitter.com/qaiMGNZ2DI
Negativem v tuto chvíli je, že funkce bude od 31. ledna dostupná jen uživatelům OS Android na omezeném počtu telefonů, konkrétně Pixel 8, Pixel 8 Pro a Samsung Galaxy S24. Je přitom jen v zájmu Googlu, aby ji brzy zpřístupnil co největšímu počtu uživatelů.
Multisearch dostává pomoc od umělé inteligence
Multimodální vyhledávání Multisearch uvedl Google už v roce 2022 tím, že u dotazů přes Google Lens umožnil přidat textové upřesnění. Google ho považuje za jedno z nejlepších vizuálních vyhledávání. Hodí se třeba, když hledáte obrázek červených šatů, které se vám líbí, ale doplněné slovo „modré“ zajistí, že je bude Google hledat v jiné barvě.
Když nyní namíříte fotoaparát (nebo nahrajete fotografii či snímek obrazovky) a položíte otázku pomocí aplikace Google, zobrazí se v novém prostředí Multisearch výsledky doplněné umělou inteligencí, které přesahují pouhou vizuální shodu.
„Díky tomu budete moci klást složitější nebo nuancovanější otázky týkající se toho, co vidíte, a rychle najít a pochopit klíčové informace,“ říká Google a uvádí konkrétní použití:
„Představte si například, že jste na blešáku a narazíte na neznámou stolní hru. Není u ní žádná krabice ani návod, takže vás okamžitě napadne několik otázek: Co je to za hru a jak se hraje? Právě v tomto případě vám může nově pomoci Multisearch.
Stačí vyfotit hru, přidat otázku („Jak se to hraje?"), a zobrazí se vám přehled poháněný umělou inteligencí, který shromáždí nejrelevantnější informace z celého webu. Můžete tak rychle zjistit, jak se hra jmenuje a jak v ní vyhrát. A díky přehledu poháněnému umělou inteligencí můžete snadno proniknout hlouběji pomocí podpůrných odkazů a získat všechny podrobnosti.“
AI doplnění bude dostupné i pro výsledky u výše představené funkce „Circle to Search“.
Tato funkce je již dostupná uživatelům anglické verze Google aplikace pro IOS i Android v USA. Pro ostatní může být urychlenou cestou přihlásit se o Search Generative Experience přes odkaz na konci linkovaného článku.
Evoluce, nebo revoluce?
Představené novinky jsou evoluci již stávajících funkcí. Mají ale rozhodně mírný „revoluční potenciál“, skutečně mohou změnit způsob, jak lidé vyhledávají. Dělají totiž vyhledávání více přirozené a intuitivní. S nástupem velkých jazykových modelů se začali objevovat „sýčkové“ předpovídající pád vyhledávací dominance Googlu, protože lidé se budou ptát jenom ChatGPT. Doplnění o AI vrstvu nad dosavadním webovým vyhledáváním může podobné tendence zmírnit či zvrátit. A přitom pozvednout laťku možnosti vyhledávání zase o něco výše.
Zdroj: Google