Čokoláda Toblerone se musí vzdát hory Matterhorn na svém obalu
Původní verze obalu. Zdroj: Stock photos on Shutterstock
Toblerone je čokoládovou tyčinkou, která za svou popularitu vděčí z velké části svému originálnímu trojúhelníkovému tvaru i balení. A pochopitelně puncu čokolády ze Švýcarska, který byl dosud posílen i ilustrací nejslavnější švýcarské hory Matterhorn na svém obalu. Hora ovšem z obalu mizí, může za to švýcarská legislativa a přesun části výroby na Slovensko od června letošního roku.
Zmíněná legislativa omezuje od roku 2017 u potravin, průmyslových výrobků a služeb používání státní vlajky s bílým křížem na červeném pozadí, stejně jako dalších ukazatelů švýcarského původu. Aby se potraviny mohly uvádět na trhu jako „vyrobené ve Švýcarsku", musí 80 % surovin pocházet z této země a musí v ní také probíhat většina jejich zpracování. U mléka a mléčných výrobků je nutné dokonce splnění kvóty 100 %, s výjimkami pro složky, které nemohou pocházet ze Švýcarska, jako je například kakao.
Majitel značky Toblerone, americká společnost Mondelēz, chystá přesun části produkce do slovenské Bratislavy, a musí se tak vzdát jedné ze silných charakteristik brandu. Na obalech Toblerone bude nyní "established in Switzerland" namísto "of Switzerland.“ Mluvčí Mondelēz se pak vyjádřil pro švýcarský deník Aargauer Zeitung i k náhradě Matterhornu:
„Změna designu obalu přináší modernizované a zjednodušené horské logo, které je v souladu s geometrickou a trojúhelníkovou estetikou."
Úpravy obalu budou tedy zdá se jen takové, aby naplnily požadavky právních regulí, ale mnoha uživatelům přišly spíše kosmetické.
Původní verze obalu. Zdroj: Stock photos on Shutterstock
Pochoutka pojmenovaná po vynálezci tvaru tyčinky Theodoru Toblerovi a po nugátové sladkosti ze Španělska trojúhelníkového tvaru nazývané „torrone“ si na svém původu a tradici zakládá. Od roku 1908 se vyrábí v Bernu, hlavním městě Švýcarska, a medvěd z erbu města je až na druhý pohled zjevnou součástí ilustrace Matterhornu na obalu. Upravená verze obalu nebyla ještě zveřejněna, takže není zřejmé, jestli grafici Mondelēz medvěda v nové verzi „anonymní hory s trojúhelníkovým reliéfem“ zachovají.
Je přitom zřejmé, že „švýcarskost“ je hodnota, kterou si značka potřebuje zachovat, i kdyby výrobu přesunula do Bratislavy zcela. Nese s sebou totiž punc kvality a luxusu, u čokolády pak toho dostupného téměř všem. Dle studií citovaných deníkem Guardian se některé výrobky označené „vyrobeno ve Švýcarsku“ prodávají za cenu o 20 % vyšší než srovnatelné zboží jiného původu, přičemž u luxusního zboží se prodejní cena zvyšuje až o 50 %.
Brexit just got real.
— John Prescott (@johnprescott) November 8, 2016
Via @markcjgreenwood #toblerone pic.twitter.com/VyFT7KGDvv
A Toblerone tento fakt mimochodem pomohl v minulosti přestát i nepopulární kroky: třeba když značka v roce 2016 v Británii zvýšila zářezy mezi trojúhelníkovými kousky čokolády, aby pak tyčinku s váhou sníženou ze 170 na 150 gramů prodávala za stejnou cenu.