CopyCamp: Nadchněte své zaměstnance a zamilují si vás i zákazníci
Letošní CopyCamp se nesl v lékařském duchu, podívali jsme se na různé neduhy copy a také způsoby, jak se dají vyléčit. Zástupci úspěšných firem se podělily o své marketingové strategie a osvědčené tipy. Jeden důležitý podnět, který se opakoval u řady přednášejících, zněl, že je důležité budovat vztahy, nadchnout své zaměstnance a zákazníci už se přidají. Zmíněné postřehy zazněly u odborníků ze zcela odlišných odvětví. Nejprve nás s nimi seznámil copywriter Richard Dobiáš, který je využil při propagaci lyžařské školy Zajda, dále Dušan Murčo z knihkupectví Martinus, a dokonce i Lenka Čápová a Veronika Myšková z projektu Loono.
Nadchněte své kolegy a zaměstnance
Richard Dobiáš na CopyCampu. Zdroj: Facebook / Copycamp
Pro budování vztahu se svými fanoušky, je důležité, aby věřili tomu, co říkáte. A jak vám mohou věřit, pokud s vámi nesouzní vlastní kolegové? Toto téma se prolínalo všemi zmíněnými přednáškami.
Copywriter Richard Dobiáš ve své přednášce vyprávěl o svých zkušenostech při přípravě propagace pro nově otevíranou lyžařskou školu. Vytvořil název Zajda a také maskota, kterým je tématicky kreslený zajíc - Zajda. Zajda se objevuje ve formě postaviček v lyžařské škole, i komunikuje s lyžaři na Facebooku. Uvolněný a neotřelý Zajdův přístup si získal mnoho příznivců. Děti se za Zajdou těší, s jeho postavičkou si vždycky plácnou, když úspěšně zdolají svah a nadšení rodiče píší Zajdovi na Facebook, jak se jim i jejich ratolestem v lyžařském centru líbilo.
Postava Zajdy je ale sympatická nejen návštěvníkům, ale i samotným zaměstnancům. A to natolik, že aniž by je zaměstnavatelé museli vybízet, sami instruktoři si například přinesli na lyžařské závody mrkve, ty si připevnili k helmě a vyrazili na svah.
„Dejte značce tvář a ideálně, ať je dostupná i fyzicky. Musíte zákazníky nadchnout, značka pak s nimi ožije,“ uvedl ve své přednášce Richard Dobiáš.
Zdroj: Richard Dobiáš, Dobrý copywriter
V Martinusu vnímají marketing jako vztah se zákazníky
Dušan Murčo na CopyCampu. Zdroj: Facebook / Copycamp
Dušan Murčo pracuje v knihkupectví Martinus již 7 let, a považuje knihu za jeden z nejoblíbenějších produktů, pro které můžete pracovat. Současně ale připomněl, že knihy jsou komodita, kterou můžete koupit kdekoliv jinde. To, co je důležité, je přidaná hodnota. „Máme vnitřní hodnoty, na kterých firma stojí, a noví lidé jsou přijímáni právě na základě těchto hodnot a toho, jestli jsou i jim vlastní. Marketing je pro nás vztah. Vztah k zákazníkovi, potenciálnímu zákazníkovi, knihomolovi i knižnímu nadšenci. Když vytváříme příběh, dáváme do něj i naši vášeň,“ uvedl Murčo.
Během své přednášky zmínil několik projektů, které se svými kolegy realizoval. Možná jste někdy hráli Knižní šifru. Sice byly teprve dva ročníky, nicméně už nyní lidé reagují a píši na Facebook knihkupectví Martinus s očekáváním, jak to vypadá s Šifrou v letošním roce. Také se objevují i rozčarované příspěvky, když fanoušci zjistili, že Šifra nebyla spuštěna na začátku března, jak byli v předešlých letech zvyklí. Tak silný dopad má propagace Martinus na své zákazníky a fanoušky.
Pokud jste knižní šifru nehráli, máme tu pro vás ochutnávku z té první. Zkuste uhodnout, jaké knihy se v ní skrývaly. Kliknutím na obrázek ho můžete zvětšit. Pro začátek zkuste hledat například níže vyjmenovaná díla. Pro odhalení se jich ovšem v ilustraci skrývá mnohem více.
Božena Němcová: BabičkaHaruki Murakami: Norské dřevoJerome Klapka Jerome: Tři muži ve člunuMargita Figuli: Tři kaštanoví koněAlois Jirásek: PsohlavciDavid Mitchell: Atlas mrakůMichael Ondaatje: Anglický pacientAntoine de Saint-Exupéry: Malý princOscar Wilde: Obraz Doriana GreyeTennessee Williams: Kočka na rozpálené plechové střeše
Murčo uvedl, že tým má ve svých nápadech zelenou, a když jeho členové zjistili, že 14. únor je mezinárodní den darování knih, pustili se do akce. K tomuto dni natočili video – vyrábělo se inhouse, a lidé z knihkupectví Martinus z vlastní iniciativy vzali knihy, které našli doma a rozdávali je cizím lidem. Někteří je dávali náhodným kolemjdoucím, do domova s pečovatelskou službou pro seniory a jiní například do centra pro ženy bez domova. Toto video mělo přes 120 sdílení a 20 tisíc shlédnutí na FB.
Jedna z přidaných služeb, které v knihkupectví Martinus poskytují zákazníkům, je namalování obrázku, který připojí ke knize. Tato služba je zdarma a pan grafik, který má tyto obrázky na starosti, namaluje každému jeho přání. Je zřejmé, že každého tato drobnost potěší a své nadšení pak sdílí. Jako například cestovatel a spisovatel Ladislav Zibura.
Mluvit jako lékař jen odradí. Chytněte se za #prsakoule
Dalšími přednášejícími, které zdůrazňovaly vztah s fanoušky, byly Lenka Čápová a Veronika Myšková z neziskové organizace Loono. Vyprávěly především o úspěšné kampani #prsakoule.V rámci workshopů se snaží inspirovat ostatní lidi, aby se o sebe starali rádi a včas, aby nepodceňovali prevenci. „Komunikujeme pozitivně, nestrašíme lidi statistikami a nejdůležitější je, že žijeme tím, co hlásáme,“ uvedly marketingové specialistky z Loono a doplnily: „Nejsme medici, nerozumíme odborným pojmům a proto píšeme tak, jak mluvíme. A tento styl využíváme i na Facebooku.“
Loono nemluví po svém jen samo. Do svých kampaní zapojují i influencery a třeba i designery. Díky nim vznikly pánské motýlky prodávané na DEEDEVINE, z nichž spadla část výnosů z prodeje přímo do Loona. Příspěvkem tom, že být chycen za koule se vyplácí, o kampani informoval třeba i spoluzakladatel Liftaga, česká startupová celebrita Ondřej Krátký.
Budování vztahů se vyplácí
I když všichni uvedení přednášející působí v jiných oborech, způsob komunikace a budování vztahů s kolegy i fanoušky je pro všechny stejný a všem přinesl pozitivní výsledky. Lyžařská škola Zajda má každým rokem více odučených lekcí, knihkupectví Martinus má čím dál vyšší tržby, zájem oprsakoule i další kampaně neziskovky Loono se stále zvyšuje a produkty, jejichž prodejem podporují své projekty, jdou na odbyt.