Automaticky spouštěná videa na Facebooku? Odteď pro všechny
Videa jsou bezesporu médiem, které hýbe světem sociálních sítí. Letos v červnu přidala video mezi své funkce síť Instagram a popularita Vine je na vzestupu. Facebook na tento trend reaguje také a ačkoliv FB video není žádnou novinkou, Facebook už od září testuje automatické přehrávání videí v news feedu mobilních zařízení. Teď už by měl být k dispozici většině uživatelů Android a iOS.
Pokud budete tedy prohlížet příspěvky na svém mobilním telefonu, může se stát, že až narazíte na video nahrané přímo na Facebook nebo Instagram, automaticky se spustí. Video se bude přehrávat v rámci feedu a bez zvuku. Klepnete-li na něj, rozbalí se do full-screen modu a zapne se zvuk.Nemusíte se tak bát, že budete prohlížením videa rušit svoje okolí. Podle Facebooku by tato možnost měla být k dispozici většinové části mobilních uživatelů po celém světě. Možnost automaticky přehrávaných videí pro počítače je v plánu.
Sledování videí přímo na mobilním zařízení může být ale slušná zátež na data – obzvlášť, pokud je video dlouhé. I na to Facebook myslel – v nastavení si teď můžete zvolit možnost "Automaticky přehrávat videa pouze v síti Wi-Fi". Uživatelé Androidu tuto možnost najdou přímo v nastavení aplikace, uživatelé iOS si nastaví autopřehrávání v nastavení svého mobilu.
Doteď se videa zobrazovala klasicky s malým trojúhelníkem a uživatel je spustil teprve poklepáním na ně. To zůstává nezměněno pro videa nahraná například v rámci YouTube, Vimeo a dalších serverů.
Dle komentáře Joshe Constina pro Techcrunch je zkušenost s přehrávání videí v mobilním feedu plynulá a přirozená, v něčem připomíná reklamy v novinách z Harry Pottera – jistě si vzpomenete, jak se obrázky v novinách samy hýbaly. Facebook věří, že automatické přehrávání nebude pro uživatele nepříjemné, naopak – jejich news feed ožije.
V tuto chvíli by se měla automaticky přehrávat jen videa od uživatelských účtů, hudebníků a kapel. Již dlouho se ale diskutuje o video reklamách. Ty by mohly být pro marketéry velmi zajímavým prostředkem v propagaci produktů.
Na tiskové konferenci k zveřejnění účetní uzávěrky Facebooku za druhé čtvrtletí tohoto roku uvedla jeho výkonná ředitelka, Sheryl Sandberg, že každý večer FB aktivně používá jen v USA 88 až 100 milionů lidí během těch nejlukrativnějších reklamních časů (prime-time). Cena za pokrytí video reklamou během jednoho dne při pokrytí celých USA by prý mohla být v rozmezí 1 milion až 2,5 milionu dolarů.
Asi není potřeba dodávat, že by tento reklamní formát výrazně zvýšil příjmy největšího sociálního média dneška. Možnost video reklamy v news feedu by prý měla být aktuální na začátku roku 2014. Odkladů bylo ale v tomto případě mnoho, poprvé se o testování mluvilo již na konci roku 2012. Facebook evidentně ještě nenašel způsob přehrávání, u kterého by si byl jistý tím, že nebude přijat s odporem uživatelů. Autoplay v mobilním feedu se dá brát jako jedna z posledních fází testování. Pokud nezpůsobí nějakou uživatelskou vzpouru, můžeme předpokládat, že velice podobný vzhled budou mít i video reklamy v desktopové verzi Facebooku.