Facebook uvádí 'Link History'. Jde o nový způsob, jak si může uchovat data uživatelů pro cílení reklam

4. 1. 2024 | Petr Michl
Meta prodává uživatelům „Link History“ jako skvělou funkci zajišťující, že „už nikdy neztratí link“. Ve skutečnosti jde o chytrý způsob, jak si udržet pro lepší cílení reklam data o pohybu uživatelů na webech a aplikacích třetích stran navzdory tažení proti cookies.


Zdroj: Meta

Datová regulatorní smyčka se čím dál více utahuje a pro inzerenty i reklamní platformy je těžší udržet personalizované cílení reklam v době, která nepřeje cookies a sledování pohybu uživatelů po webu obecně. Mimo regulací EU a dalších entit a států je nejen pro Meta problematická i politika společností Apple a Google, které také zpřísňují ochranu soukromí uživatelů na svých zařízeních, respektive prohlížečích. Meta se ovšem při své velikosti nebojí bránit. Nyní přichází s protiobranou pro sociální síť Facebook pojmenovanou „Link History“.

Uživatelům modrobílé sociální sítě ji prodává jako užitečný nástroj pro „uložení aktivity prohlížení internetu na jednom místě". Když Facebook láká uživatele k souhlasu s novou trackovací metodou, říká jim na pop-upu, že „už nikdy neztratí link“. Samozřejmě jde ale primárně o to, co také přiznává:

„Pokud povolíte Link History („historii odkazů“, pozn. red.), můžeme vaše údaje použít ke zlepšení reklam v technologiích Meta."

V pop-upu je „Link History“ automaticky zapnutá, ale lze ji vypnout. Uživatelé si navíc svůj postoj k této funkci můžou upravit později sami v Nastavení. Pokud Link History vypnou, Meta do 90 dnů tato data přestane využívat při cílení reklam. Zapnutá funkce uchovává průběžně data o proklicích z mobilní aplikace Facebooku za posledních 30 dní.


Zdroj: Facebook

Nejde o žádné nové šarlatánství. Meta samozřejmě sleduje prokliky uživatelů z Facebooku a využívá tyto znalosti k cílení reklamy od té doby, co je inzerentům nabízí. Toto je jen vychytralý způsob, jak si pojistit, že to budou moci dělat nadále. A k tomu s potvrzením pro regulátory, že si to tak uživatel žádá, a navíc oproti stavu předtím dostává novou úroveň transparence a užitečný přehled o jeho pohybu online.

Dle studie od The Markup z roku 2020 používalo tzv. Meta Pixel umožňující sledovat pohyb uživatelů i mimo aplikace Meta 30 % populárních stránek v USA. Tato technologie umožňující inzerentům retargetingové kampaně skrze reklamu Meta je nicméně negativně ovlivněna tažením proti cookies. Uživatelů mají navíc od roku 2020 možnosti Meta Pixely smazat v nastavení v položkách „Off-Facebook Activity“ nebo ne zcela po pravdě pojmenované „Clear History“, která neodmaže veškerou uživatelskou historii, ale odřízne tu spojenou s pohybem uživatele na webech a aplikacích třetích stran od uživatelských dat v aplikaci.


Zdroj: Facebook

Meta si se svou „Link History“ jistí jiný zdroj dat monitorujících pohyb uživatelů po webech a aplikacích třetích stran. Historie by se měla týkat pouze prokliků z aplikace Facebooku. Pop-up s dotazem na schválení „Link History“ není zatím dostupný na všech trzích, ale již byl zahájen globální roll-out.

Zdroje: Meta, Gizmodo, SMTD

 

Tip redakce


Zdroj: Stock photos Shutterstock

Kvůli unijnímu Zákonu o digitálních službách musela Meta přijít v závěru loňského roku s řadou opatření. Uživatelé v EU mají možnost zvolit chronologický, nebo personalizovaný feed. Zároveň si mohou od listopadu 2023 zakoupit i Facebook a Instagram bez reklam


Štítky dokumentu: Facebook Reklamy na Facebooku

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: