Facebook nebude mazat fake news, jen je upozadí

17. 7. 2018 | Petr Michl
Facebook se hájí, že nemůže mazat názory, včetně těch, které považuje za fake news. Už u nich ani neukazuje „červené vlajky", jen je upozadí algoritmicky.



Facebook se snaží s falešnými zprávami bojovat už přes 2 roky. Vypadá to ale, že nehodlá zajít tak daleko, že by je byl ochoten mazat. Minulý týden zdůraznil, že by to bylo v rozporu se svobodou slova. Je ochoten fake news pouze algoritmicky znevýhodnit.

Aktuálně má Facebook ve velké Británii kampaň se sloganem „Fake news is not our friend", tedy v překladu „Falešné zprávy nejsou naším přítelem". Není první, ve Spojeném království loni v červnu při příležitosti tamních parlamentních voleb dokonce poskytoval v reklamě v novinách 10 tipů, jak poznat fake news. V minulém týdnu pak Facebook pořádal v New Yorku setkání se zástupci významných médií, které se snažil přesvědčit, že svůj boj myslí vážně. Ze vzájemné diskuze ale vzešlo objasnění přístupu největšího sociálního média, který vypovídá spíše o měkkém distancování od falešných zpráv, nikoliv o touze potlačit je. 

Reportér CNN Oliver Darcy se na tomto setkání zeptal, jak může Facebook deklarovat, že se snaží zamezit šíření dezinformací, když na něm nadále zůstává stránka média InfoWars, která má více než 900 tisíc followerů. Toto médium, které rádo používá ke svému popisu adjektivum alternativní, je plné lží. Mimo jiné třeba i konspirační teorie o tom, že školní střelba v Sandy Hook v roce 2012 byla jen mystifikací americké vlády.

Odpověď Facebooku ústy Johna Hagemana zněla:

„Vytvořili jsme Facebook jako místo, kde mohou být vysloveny různé názory."

Umožňujeme lidem, aby to publikovali jako formu (jejich vlastního vyjádření), ale neukážeme to navrchu news feedu," vysvětlil pak mluvčí Facebooku pro CNN postoj největšího sociálního média k falešným zprávám.

V pátek pak Facebook doplnil odpověď Darcymu i na Twitteru těmito tweety.

V nich Facebook objasňuje obtížnost své pozice, setkává se s tím, že z pravého i levého politického spektra se na Facebooku objevuje obsah, který někdo považuje za názor nebo analýzu a někdo jiný za falešné zprávy. Pravděpodobně by automatické zakazování stránek, které označí více lidí za fake news, vedlo spíše v soutěž ve schopnosti mobilizovat dostatek online uživatelů k nahlašování příspěvků.

Facebook proto bude raději příspěvky algoritmicky znevýhodňovat. Dle jeho odhadu takto postižené příspěvky poté ztratí na 80 % svého dosahu, stránky podobné příspěvky šířící pak mají snížený dosah i do budoucna.

V něčem to  je pochopitelné. Je těžké být arbitrem pravdy. Přesně za tímto účelem ovšem Facebook spolupracuje po celém světě s řadou fakta ověřujících organizací, jejich posláním je takovýmto arbitrem být. V minulosti se mluvilo o tom, že u příspěvků označených za nepravdu bude doplněné vysvětlení, proč jde o fake news, a zároveň budou označeny „červenou vlajkou".


Ukázka červené vlajky, která byla reálně červeným čtverem s vykřičníkem v bílém trojúhelníku.

Tento způsob ale neopustil testovací fázi a zdá se, že to tak zůstane. Červená vlajka prý spíše u části publika působila jako potvrzení, že se jedná o ty správné alternativní zprávy. „Akademický výzkum o nápravě dezinformací ukázal, že přiřadit k článku silný obraz jako třeba červenou vlaku může ve skutečnosti jen posílit hluboca vrytá přesvědčení," uváděla v prosinci minulého roku Tessa Lyons Facebooku v blogu oznamujícím, že červené vlajky se už používat nebudou. Facebook místo toho nabízí související články, které jsou tzv. "fact checked" a mají dobrozdání, že neobsahují nepravdivé údaje.

Facebook také může už u obsahu, které má už u sebe zařazený jako falešné zprávy, upozornit uživatele chystajícího se ho sdílet na související ověřené články a zeptat se ho, zdali si to se sdílením nerozmyslel. Ukazuje to následující obrázek. 

Tento přístup má své odpůrce. Mezi ně patří i profesor katedry žurnalisty na University of Kent, Tim Luckhurst, který BBC řekl:

Facebook se snaží odpovídat (negací) na tlak  naznačující, že by s ním mělo být zacházeno jako s vydavatelem, nikoliv jako s platformou. Považuji tento argument za mrtvý. Facebook je vydavatelem, takže není dostatečné nabídnout lidem jen menu souvisejících článků... Máme nyní generaci lidí, kteří jsou zaměřeni proti establishmentu i proti žurnalistice postavené na faktech. Potřebujeme regulaci podobnou té vztahující se na vydavatele..."

Navíc je dle něj lichý i další protiargument. „Obvykle říkají námitku, že nemohou být regulovaní, protože jsou mezinárodní. To samé, ale platí pro BBC nebo CNN," poukázal Luckhurst, že s ohledem na mnoho národních regulací musí upravovat své zprávy i tato velká zpravodajská média. Facebook se takovéto zodpovědnosti vyhýbá. S přihlédnutím k obtížnosti nastavení vstupního filtru, který by při množství sdílených článků a informací musel být automatizovaný, se mu nelze plně divit. Objevují se ale náznaky, že něco takového ho stejně čeká. Minimálně na území EU.

Kam dál? 



Facebook se snaží s fake news bojovat tak trochu v rukavičkách. Jedno z jeho dosud nejtvrdších opatření ovšem přišlo v srpnu minulého roku, tehdy Facebook začal blokovat reklamy Stránek šířících falešné zprávy. 

Štítky dokumentu: Facebook

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: