Facebook spouští hashtagy. Oficiálně!
Facebook oficiálně uvedl, že spouští hashtagy. Funkcionalita bude spouštěna postupně, ale mělo by se již jednat o klasický roll out, kdy se dostane na většinu uživatelů v rámci týdnů. O tom, že už jsou v provozu, informují mimo oznámení v Newsroomu Facebooku už i někteří uživatelé. Včera večer tak učinila například známá odbornice na sociální média Mari Smith. Dle ní fungují všude s výjimkou facebookových skupin. To, že máte již hashtagy v provozu, poznáte dle modrého podtržení symbolizující klikatelnost, které je totožné s tím, co můžete nyní pozorovat při označení uživatele či stránky ve statusu či komentáři s pomocí „@". Hashtagy by měly být dále funkční pouze při nastavení soukromí příspěvku na „veřejné" („Public").
O tom, že Facebook tento krok plánuje, se ví už od března tohoto roku, kdy unikly do médií první informace. Popravdě je spíš s podivem, že Facebook neuvedl hashtagy dříve. Instagram, který se stal majetkem FB na jaře minulého roku, totiž hashtagy používá. Navíc s čím dál tím větší přeplněností news feedu souvisí i „úmrtnost" příspěvků, kdy jednodušeji sejdou z očí a tím i z mysli. Tematický hashtag, který po prokliknutí ukáže feed příspěvků uživatelů se stejným označením, je hlavním důvodem, proč je Twitter označován za ideální platformu pro občanskou žurnalistiku. Navíc některé výzkumy dokazují, že hashtagy povzbuzují lidi k vyhledávání - což je oblast, v které má nějvětší sociální médium dneška poměrně velké ambice, ale zatím omezené schopnosti. Pro Facebook zkrátka neexistuje důvod, proč hashtag nemít. Facebook Studio uvádí i několik doporučení a informací k jejich využívání:
- Hashtagy použité v marketingových sděleních (včetně inzerce) mohou posílit jejich viditelnost
- Na Facebooku budou klikatěné i hashtagy použité v jiných službách propojených s Facebookem
- Hashtagy napomáhají při vyhledávání konverzací. Facebook radí je proto v nich radí používat a průběžně testovat, jak pomáhají viditelnosti.
- Řazení příspěvků v news feedu nebude ovlivněno hashtag. Stávající algoritmus se kvůli nim nemění
Hastagy můžeme označit za obousečnou zbraň. Rozhodně firmám usnadní používání claimů spojených s konkrétní kampaní, hashtagy jsou dnes ostatně některými značkami propagovány často i v tištěných médiích nebo na obalech výrobků. Usnadní jim i analytiku a sledování konverzací o značce, Facebook navíc slibuje speciální Insights i list trendujích hashtagů. Větší viditelnost a dohledatelnost konverzací spojených se značkou ovšem nemusí být tak výhodná, pokud jde o negativní zmínky. Péče o zákazníky tak může být nyní pro firmy ještě náročnější. Je pravděpodobné, že mnoho uživatelů bude očekávat řešení jejich požadavků či dotazů nikoliv po napsání na stránku značky, ale již po napsání statusu s příslušným hashtagem.
Firmy tak čeká mnoho příležitostí, ale zároveň i výzev. #Facebook
Zdroje: newsroom.fb.com, www.facebook-studio.com