Facebook uvedl oficiálně aplikaci Slingshot
Necelé dva týdny po nechtěném spuštění pro veřejnost je nová aplikace Faceboou, Slingshot, dostupná na iTunes a Google Play záměrně a oficiálně. Aplikace je přímou konkurencí Snapchatu, který umožňuje posílat mezi přáteli obrázky či videa, která dle nastavení během jedné až deseti vteřin zmizí. Zajímavé je na Snapchatu především to, že za něj Facebook nabízel 3 miliardy dolarů. Ke koupi nedošlo a je tu nyní pokus o vytvoření vlastní varianty.
Její funkčnost popsal tým tvůrců na svém blogu: "Fotky a videa, které neexistují na dlouho, umožňují více expresivní a spontánní sdílení. Můžeme sdílet stejně, jako chceme žít: v přítomném okamžiku. Bavil nás posílat si zprávy přes Snapchat a předpokládáme, že tu bude celá škála aplikací objevující tuto novou metodu sdílení. Se Slingshot vidíme příležitost, jak stvořit něco nového a odlišného: platformu, kde můžete sdílet každodenní okamžiky s více lidmi najednou.
Začněte se Slingshot tak, že pořídíte fotku nebo video. Může zobrazovat, co zrovna děláte, s kým jste, a vyloučená není ani rychlá selfie. Přidejte nějaký popisek a barvy a pak to napalte hromadě přátel. Funguje to takhle: přátelé neuvidí vaše záběry, dokud vám nepošlou něco zpět. Mohou tak přijít s reakci, nebo váš záběr opustit."
V realitě je tedy funkčnost velice podobná Snapchatu, odlišnosti můžeme najít především v možnosti hromadného zasílání fotek a videí a také v požadavku na odpověď příjemce stejným typem obsahu, aby si mohl zprávu prohlédnout. Tento prvek je jakousi sázkou na divokou kartu virality. Když bude například fotografie odeslána 10 lidem a každý z nich odpoví ideálně také k většímu počtu příjemců, bude se celkový počet sdílených fotografií navyšovat takřka geometrickou řadou. Pojistkou proti negativnímu dopadu toho, když nebudou mít příjemci prostor, náladu nebo inspiraci na kreativní odpověď, je to, že záběr zaslaný Slingshotem lze odemknout později. Autodestrukce je nastavená po prohlédnutí, nikoliv po příjmu zamčeného obsahu.
Není tajemstvím, že Snapchat je využíván primárně teenagery a často k takzvanému sextingu - tedy zasílání zpráv se sexuálním obsahem. Slingshot může mít s přehledem podobné ambice, v zasílání mezi dvěma příjemci bude dokonce podobnou zábavu povzbuzovat. Možná pro nedostatek fantazie jsme ale zatím nepřišli na smysluplný příklad zasílání důvěrného obsahu více osobám. Vyfocení učitelky či učitele v ponižující póze a sdílení snímku s celou třídou má jistý humorný potenciál, ale zobrazení záběrů podmíněné reakcí nastane pravděpodobně až o přestávce - a to ubírá na bezprostřednosti okamžiku.
Slingshot je každopádně tady a můžeme jen odhadovat, zdali se stane novým hitem, který přiblíží Facebook teenagerům, u nichž údajně ztrácí největší sociální médium důvěru.
Tip redakce: Máte pocit, že pubertální hrátky bez jasné možnosti monetizace nejsou byznysem, za který je záhodno nabídnout 3 miliardy dolarů? My také ne. Zkrátka si nemyslíme, že chtějí inzerenti soupeřit se svojí reklamou s fotkami nahých pubertálních dívek. I to je důvod, proč je dle nás miliardová hra kolem Snapchatu mimo. Přečtěte si naši argumentaci v článku 3 miliardy dolarů? Pro Snapchat to je málo. Do značné míry se jeho závěry vztahují i na Slingshot. Nelze mu ale upřít jednu velkou výhodu. V případě spárování uživatelů s jejich Facebook účtem bude mít na rozdíl od Snapchatu podrobná sociodemografická data, která přeci jenom nabízejí možnost reklamního cílení.