YouTube bojuje o ztracenou důvěru značek. Chce nabrat armádu kontrolorů
Reklamní apokalypsa (adpocalypse) trápí YouTube již skoro rok a namísto zlepšování se situace ještě zhoršuje. Od letošního března opouští v souvislosti s nevhodným obsahem tento zábavní video-portál stále více značek i přes veškerá opatření, která již YouTube zavedl. V dubnu stanovil minimální počet shlédnutí videí daného kanálu na 10 tisíc (tzv. lifetime views), kterých bylo potřeba dosáhnout pro možnost umístění reklamy, tedy i generování příjmů z 55% podílu na jejich ceně zaplacené inzerenty. V YouTube se domnívali, že to bude dostatečné množství pro ověření kvality obsahu. O osm měsíců později se snaží inzerenty uklidnit další várkou zlepšováků.
Armáda lidí vyškolí umělou inteligenci
Příspěvek Susan Wojcicki, výkonné ředitelky YouTube, na oficiálním blogu slibuje do roku 2018 zlepšení hned ve čtyřech oblastech. První z nich je nábor až 10 000 zaměstnanců, kteří se budou věnovat výhradně kontrole obsahu (v různých oblastech). Od nich by se měl systém pomocí strojového učení naučit identifikovat videa, která porušují podmínky sítě, a následně je blokovat. Od června YouTube zkontroloval skoro dva miliony videí, svou pozornost ale soustředí i na komentáře. Společná práce lidí a technologie odstranila stovky nevhodných účtů a smazala stovky tisíc komentářů. Na pomoc YouTube povolá i odborníky z akademické sféry a souvisejících oborů.
Umělá inteligence od června sama odstranila přes 150 000 závadných videí. Musela přitom projít tolik obsahu, který by kontrolovalo 180 000 lidí 40 hodin týdně. Statistika říká, že je každou minutu na YouTube nahráno 300 hodin nového obsahu, stroje by se tedy měli začít učit velmi rychle.
Uvedená čísla jsou ale poněkud matoucí. Pokud byly od června zkontrolovány dva miliony videí, které by 180 000 lidí kontrolovalo 40 hodin týdně, pak by to znamenalo, že vyhodnocení jednoho videa trvá v průměru 72 hodin.
Zpráv není nikdo dost
Za účelem zprůhlednění kontroly dodržování podmínek používání bude YouTube pravidelně vydávat zprávy o tom, co a jak dělá – jak vyhledává a identifikuje problematický obsah a jak následně vymáhá dodržování podmínek. Zpráva bude obsahovat informace o tom, jaká videa či komentáře jsou označovány za nevhodné, a jaké následují kroky k jejich odstranění.
Chránit uživatele, nebo inzerenta?
Přísnější kritéria a více manuální kontroly by měly zajistit bezpečí pro značky, které nechtějí mít své reklamy vedle nevhodného obsahu. Jak proces nastavit se bude YouTube radit jak s tvůrci videí, tak s inzerenty. Aby „kreativní ekosystém“ fungoval, musí inzerenti platit za reklamu, která se bude zobrazovat u videí se stejnou cílovou skupinou. Bez inzerentů tedy systém fungovat nemůže, protože tvůrci nebudou mít dostatečnou motivaci. Přísnější kritéria tedy budou hodnotit, zda jsou kanály a jednotlivá videa vhodná pro reklamu, či nikoliv, a následná manuální kontrola ověří, zda se reklama nezobrazuje tam, kde nemá.
Zdroj: Facebook
Zatím ale algoritmus zakazuje i ta videa a maže i ty účty, které nemají s extrémismem nic společného, nebo naopak upozorňují na jeho negativní vliv. Demonetizace (zákaz reklam) tak v nezanedbatelné míře postihuje nevinné, což samozřejmě zvedá velkou vlnu odporu. Mezi nimi lze jmenovat například skupinu na Facebooku, která spojuje tvůrce (nyní omezeného) obsahu pro děti. Správné naprogramování bude tedy potřebovat ještě hodně strojového učení a informací od odborníků z mnoha oborů. Uvidíme, kdy se YouTube podaří systém dotáhnout k dokonalosti, a kdy tento silný reklamní nástroj znovu získá důvěru inzerentů.
Kam dál?
Minulý týden jsme popsali, jak další velké značky opouští YouTube, protože nechtějí mít reklamy u videí s pedofilními komentáři