Dave Trott na Marketing Festivalu 2020: Kdo kazí marketing? Ti, co vystudovali univerzitu
Přiznejme si to. Marketing Festival Online 2020 byl formátem z nouze. Tým kolem Jindřicha Fáborského se nicméně dlouhé měsíce snažil, aby i virtuální podoba lidi nadchla. A nutno říct, že se to do značné míry podařilo.
Počet řečníků byl poměrně nízký a i tak byl rozdělený do dvou dnů. Šesti vyvoleným byl dán o to větší prostor, když dostali 45 až 50 minut na přednášku a poté následovalo 20 minut na otázky. V pěti případech následovaly později i otázky od diváků položené přes sli.do. Pouhé povídání Draytona Birda na samotný závěr druhého dne bylo ponecháno tím, čím bylo: milým vzpomínáním na Davida Ogilvyho. Tento text se zaměří na zachycení myšlenek souvisejících s reklamou, kreativitou a jejich tvorbou. Primárně tak bude čerpat z poznatků Davea Trotta.
Odliš se, nebo zemři
Dave Trott při natáčení rozhovoru pro Marketing Festival ve svém domě v Londýně. Zdroj: Marketing Festival
Dave Trott byl prvním z řečníků, kteří se objevili během Marketing Festivalu Online, a nastavil tak očekávání toho, co má přijít. Cílem Jindřicha Fáborského bylo nenahradit přednášky řečníků klasickým videohovorem, u kterého nemůžete plně kontrolovat prostředí, osvětlení ani zvuk na druhé straně. Zároveň je podstatou výhod klasických prezentací to, že se na ni lidé dlouho připravují a snaží se toho ve vymezeném čase říct co nejvíc podstatného. Málokdo dokáže fakty prošpikovanou úspornost dostat ve stejné míře do mluveného projevu v rozhovoru. Přesto „přednášky“ řečníků usazených na židli, v křesle či na gauči byly rozhovory. Ovšem rozhovory editovanými, úsporně a efektivně vedenými Janem Kosterou, ať už tváří v tvář, nebo na dálku (přitom se štábem natáčejícím u řečníka). V případě Davea Trotta šlo o osobní návštěvu v jeho domě ve Velké Británii a otázky Jana Kostery ve videu téměř nezazní, protože jeho proud myšlenek dával smysl sám o sobě.
Není to přitom vůbec s podivem. Dave Trott se většinu svého 73letého života snaží vtlačit složité myšlenky do jednoduchých příběhů, které se ideálně vměstnají do 30vteřinového spotu nebo do jednoho sloganu. Jeho mantrou jsou údernost a kreativita. Údernost je patrná z jeho projevu. Les Binet a Peter Field jsou distingovaní vědci, kteří by si i v případě silného nesouhlasu s vašimi myšlenkami či činy zachovali tvář britských gentlemanů. Dave Trott by na vás pravděpodobně spustil spršku „F-bombs“ a ještě by vás kopnul do pozadí, abyste si to pamatovali. Autor knihy Predatory Thinking je hrdý na lekce do života, které mu uštědřilo dětství v chudé části východního Londýna. „Tam i v New Yorku jste vyšli na ulici a museli jste se vyrovnat s tím, že tam jsou lidé, co vás chtějí obrat,“ uvedl o tvrdosti velkoměst, v kterých nejen vyrůstal, ale také strávil svou kariéru. A do značné míry to determinuje jeho přístup k byznysu. Podnikání samotné i reklamu bere jako hru s nulovým součtem. Když přesvědčíte někoho, aby si koupil váš produkt, zároveň ho tím přesvědčujete, aby své peníze neutratil za něco jiného. Vymezujete se proti konkurenci, i kdybyste to verbálně neříkali.
Dle Trotta se ovšem v marketingu objevuje příliš mnoho lidí, kteří si toto neuvědomují. Chtějí udělat třeba něco hezkého nebo záslužného, namísto toho, aby měli snahu měnit chování lidí a vydělat peníze. „V Británii se ročně utratí 20 miliard liber za reklamu. Jen 4 % z toho si lidé pamatují pozitivně, 7 % negativně a 89 % reklam jim je jedno, protože reklamu za 20 miliard si prostě nezapamatuješ. Kdybys to zkusil, praskne ti hlava. Tvoje práce je dostat se do těch 4 %,“ uvedl Dave Trott. V mnohém jsou tyto pro reklamu nelichotivé údaje důsledkem toho, že se marketéři značek nesnaží odlišit, ale spíš udělat „něco jako ostatní“. Platí přitom dle něj jednoduché principy založené na vašem postavení na trhu:
„Jestli nejste lídr trhu, musíte se z něj snažit urvat podíl. A to uděláte jen tím, že se odlišíte. „Jestli (vaše reklama) vypadá stejně jako u všech ostatních, vychází z toho jen jeden vítěz: lídr trhu.“
½ @davetrott na @mktfest „Jestli (vaše reklama) vypadá stejně jako u všech ostatních, vychází z toho jen jeden vítěz: lídr trhu.“ pic.twitter.com/eJn4pM0S5A
2/2 @davetrott na @mktfest : „Jestli nejste lídr trhu, musíte se z něj snažit urvat podíl. A to uděláte jen tím, že se odlišíte.“ #mktfest pic.twitter.com/Ah6d7uuQ6O
Tuto tezi uvedl Trott i tím, že v některých případech nejde ani o to, aby z reklam nějak extrémně křičelo jméno značky:
„Coca-Cole o název vůbec nejde. Jde jim o to, abys chtěl pít bublinkovou hnědou kolu. Je šance asi 3 ku 1, že si koupíš zrovna Coca-Colu, protože mají pod palcem distribuci.“
A pochopitelně poté jakákoliv reklama na kolový nápoj posiluje Coca-Colu. Pokud bude podobná způsobu komunikace hegemona trhu, bude to platit o to víc.
Lídrem trhu v kategorii fast-foodu je i ve Velké Británii McDonald’s. Letos v druhé půlce července oslavoval vzrušení lidí, kteří se těšili v době přísných opatření spojených s pandemií Covid-19 na návrat do normálu spojený i s tím, že si znovu dají Big Maca. Spot od Leo Burnett UK propagující služby take-away, Drive-thru and McDelivery doprovodil devadesátkový hit Marka Morrisona „Return of the Mack“, fonetickou narážkou na ikonický produkt „Mekáče“. Dle Trotta šlo o skutečně chytrý tah hodný lídra trhu, u kterého spojení textu hudby v podkresu s Big Macem dojde úplně každému.
Když jste dvojka na trhu, je situace samozřejmě jiná. Burger King je tzv. „challenger brand“, tedy „značka vyzyvatel“, která se ve svých marketingových aktivitách pravidelně vůči McDonald’s vymezuje.
„Burger King má teď reklamu, ve které vysvětluje, že krmí krávy citronovou trávu, aby tolik neprděly. Je to totiž dobré pro životní prostředí,“ uvedl Trott a pokračoval s vysvětlením nevyřčeného významu toho, proč BK něco takového komunikuje:
„Na konci (spotu) pak říká: „Pokud jsme součástí problému, měli bychom být součástí řešení.' Burger King je samozřejmě dvojka na trhu, McDonald’s je daleko před nimi. Takže oni tím říkají: ‚McDonald’s je jedničkou trhu a nic s tím nedělá. Je to velké vymezení vůči někomu, kdo na trhu vede.“
Na spot Burger Kingu se můžete podívat níže.
Odlište se přiznáním nedostatku
Zdroj: www.designbeep.com
Z velikosti a nízké váhy Brouka si kreativci udělali legraci i s inzerátem, v kterém upozorňují na to, že když vám dojde benzin, můžete tlačit.