Dole šel na trh s kůží z ananasu. Vyměnil ji za Grand Prix na Cannes Lions
Kampaň: Piñatex (veganská koženka vyrobená z listů ananasu)
Klient: Dole / Ananas Anam
Reklamní agentura: L&C New York
Hodnocení Cannes Lions 2022: The Creative Business Transformation Grand Prix
Na každou tunu sklizených ananasů připadají tři tuny ananasového listí, které končí jako odpad. Přitom rozklad těchto listů způsobuje emise metanu, které jsou dvacetkrát škodlivější než CO2.
Společnost orientující se na distribuci tropického ovoce Dole se rozhodla s těmito nešťastnými čísly zatočit. Motivuje ji k tomu vlastní iniciativa Zero Fruit Waste, která je zavazuje do roku 2025 eliminovat odpad vzniklý z pěstovaného ovoce.
„Naše iniciativa vznikla pochopením toho, že ‚obvyklý obchodní postup' je tváří v tvář hrozící potravinové krizi a rostoucím očekáváním příští generace nepřijatelný," vysvětlil uvažování značky Dole její prezident Pier Luigi Sigismondi v tiskové zprávě oznamující Zero Fruit Waste iniciativu v roce 2020.
Náplní iniciativy je tak zejména přeprodávat nedokonalé ovoce, vyrábět kosmetiku z poškozených či ke konzumaci nevhodných plodů a produkovat alternativní obalové materiály ze zbytků užitkových rostlin.
Právě v posledním bodě vstupuje na scénu Ananas Anam, výrobce Piñatexu, veganské koženky z ananasových listů. Společně s Dole posbírali odpadové ananasové listy od filipínských pěstitelů a proměnili je na luxusní koženku, která se stala nejudržitelnější alternativou klasické kůže.
Piñatex je mimo jiné důležitou ekologickou vzpruhou pro oděvní průmysl, který je zodpovědný za 10 % z celosvětových emisí CO2. Hledat udržitelné alternativy v oblékání tedy není módním výstřelkem, ale nezbytností.
Dole se tak povedl dokonalý trik. Redukcí svého přírodního odpadu společnost zabránila vzniku jiného, plastového odpadu, který doprovází vznik koženky. Za tento promyšlený cyklus, který nabízí profit všem stranám – pěstitelům, distributorům ovoce i módním značkám, Dole získal ocenění Grand Prix na poli kreativní obchodní transformace v rámci letošního udílení cen za reklamu, Cannes Lions.
Více o Piñatexu se dozvíte z následujícího videa, které shrnuje zejména novou udržitelnou životní cestu ananasových listů.
Za pomoci kreativní agentury L&C New York se Piñatex dostal na módní mola. Ananasovou kůži dává na odiv např. Hugo Boss nebo H&M. Nejmasivnější propagaci ananasům ale přinesla značka sportovní obuvi Nike, jejíž tenisky s „veselou ananasovou výšivkou“ se těší velké oblibě. Řada Happy Pineapple pak představuje udržitelnou rekonstrukci starých úspěšných modelů jako je např. Air Force 1, ale i zcela nové kousky, které vznikly s využitím Piñatexu.
„Korková“ alternativa legendárních tenisek Nike Air force 1 vyrobená s využitím Piñatexu. Zdroj: Twitter
Porotu Grand Prix si společnost Dole získala zejména „bezodpadovostí“ svého nápadu. Vedoucí poroty Ronald Ng se ke kampani vyjadřuje následovně:
„To, co bylo na kampani nejsilnější, je uvažování nad odpadem. Spolupráce se společností Ananas Anam. Zlepšení jejich výrobku a následné oslovení značek. Všichni se v rámci tohoto konceptu stávají vítězi. Původní start-up, Dole, samotní zemědělci a nakonec i naše planeta."
Investice do udržitelnosti se zkrátka vyplatí – a to doslova. Podle průzkumu poroty Cannes Lions vykázala společnost Dole díky ananasové kůži zisky ve výši 100 milionů dolarů. Veganský Piñatex pak najdete již u více než 200 značek.
Zdroje: Ben-kay, Contagious, Goodnet, Ananas-anam, Adobo magazine, Ad Age