Dove hacknul to, jak jsou zobrazovány „krásné ženy“ v jedné z největších fotobank
Zkuste si v několika fotobankách zadat termín „beautiful woman“. Vyjede vám plejáda spoře oděných modelek s výrazem plným sexuální touhy. Kdy jste naposled viděli nějakou ženu jíst hamburger tak jako na obrázku níže? Značka Dove spolu s mediální agenturou Mindshare v Dánsku se s tím rozhodla něco udělat.
Dove se tématu „opravdové krásy“ věnuje dlouhodobě. Dle jeho studie Global Beauty and Confidence Report z roku 2016 vyplývá, že 68 % žen se nedokáže identifikovat s fotografiemi žen, které vidí v reklamách. Jak něco takového změnit? Lidé z Dove a Mindshare Denmark se rozhodli zaútočit v rámci akce Image_Hack na místo, kde bere mnoho reklamních kampaní a fotografií podklady: do fotobanky, konkrétně do jedné z nejpopulárnějších, Shutterstock.
Najali respektované reklamní fotografy a nechali je nafotit řadu snímků zachycujících silné ženy v situacích a pózách, které nejsou typicky stereotypní. A ano, došlo i na automechaničky a hornice.
Poté stačilo tyto fotografie nahrát na Shutterstock a přidat k nim štítky jako „beautiful woman“ nebo „real woman“. Když je dnes použijete, nevyskočí na vás jen modelky smyslně špulící rty nebo rozvalující se po kapotách sportovních aut. Najdete mezi nimi i ty vzniklé díky akci Image_Hack.
Dove si tuto iniciativu nechtěl nutně přivlastnit jen pro sebe. Díky síle Mindshare se objevily nově nafocené snímky a na skutečných reklamách jiných značek. Nestereotypní fotografie žen tak měly na svých outdoor reklamách například značky jako Ford nebo Frisko. Stalo se tak v Dánsku 8. března, tedy na Mezinárodní den žen.
„To, jestli jsme dosáhli naší mise, poví pouze budoucnost. Zaznamenáváme mnoho stažení. Můžeme jen předpokládat, že mnoho značek některé z těch fotek využije,“ řekla AdFreak Kate Kaatdmann, creative director v Mindshare Denmark. Odkazuje přitom na stránku www.imagehack.org, kde si můžete fotografie stáhnout i vy.