E-Business Forum 2017: S jakým zbožím se českým e-shopům vyplatí expandovat na jiné evropské trhy

29. 9. 2017 | Petr Michl
Expandovat do zahraničí je lákavé. Vyplatí se to ale jen u určitého zboží. Rozsáhlá analýzy Heureky ukazuje, že mezi vhodné kategorie patří čočky, parfémy nebo erotické zboží.

Kontaktní čočky, erotické pomůcky nebo pneumatiky. Kategorie, se kterými se bude českým e-shopům nejsnáze prorážet v zahraničí. „V Česku nejprodávanější kontaktní čočky jsou k dostání i v zemích střední a východní Evropy, zároveň se na těchto trzích prodávají dráž než u nás. A navíc, ve většině zemí je i nižší počet e-shopů, které tento sortiment prodávají,“ říká Tomáš Braverman, ředitel nákupního rádce Heureka.cz. Data pocházejí z rozsáhlé studie, kterou připravila Heureka pro konferenci  E-Business Forum 2017. Studie sledovala 14 hlavních kategorií, podobnost nabídky, průměrné ceny, nejprodávanější produkty a konkurenci v porovnání se šesti zeměmi střední a východní Evropy, konkrétně se Slovenskem, Polskem, Maďarskem, Rumunskem, Rakouskem a Německem.  Na konferenci její výsledky představil CEO Heureky, Tomáš Braverman.


CEO Heureky, Tomáš Braverman, na pódiu EBF17. Zdroj: Tuesday.cz

Nejpodobnější sortiment a ceny najdeme na Slovensku, Německo a Rakousko se odlišuje diametrálně

Nejvíce produktů shodných s těmi, které se ve vybraných kategoriích prodávají v Česku, je na Slovensku. „Vyjma jedné či dvou kategorií nabízí slovenské e-shopy téměř všechny produkty, které ve vybraných kategoriích prodávají e-shopy i u nás. A u většiny z nich je podobná také cena,“ shrnuje výsledky rozsáhlé studie Tomáš Braverman, ředitel nákupního rádce Heureka.

Na opačném pólu je v podobnosti nabízeného sortimentu Rakousko a Německo. „Většina sortimentu z Čech se v Rakousku a Německu moc neprodává – jsou tam patrné odlišné zákaznické preference. A velmi často tam e-shopy totožné produkty nabízejí za vyšší cenu,“ říká Braverman. Odlišné preference jsou vidět například u televizorů, ty nejprodávanější v Česku se s nejvíce kupovanými TV v Rakousku a Německu téměř neshodují. V těchto státech si lidé obvykle pořizují televize až 3x dražší a mnohem technologicky vyspělejší.



I v těchto zemích jsou však výjimky – například zahradní sekačky jsou v Německu prodávány za cenu nižší než u nás.

Levné pleny v Polsku, levné parfémy na Slovensku

„Téměř totožný sortiment, ale o dvacet procent levněji nabízejí v Polsku e-shopy pleny. Na Slovensku je stejná situace v segmentu parfémů,“ říká Tomáš Braverman.  Charakteristickým sortimentem, který je nejlevnější v Česku, jsou notebooky. Ty české e-shopy prodávají v porovnání s okolními státy jednoznačně nejlevněji.

V Česku máme oblíbené značky, v zahraničí je nabídka rozmanitější

Nejoblíbenější pneumatiky jsou v Česku jednoznačně Continental a česká značka Barum. V ostatních zemích, především v Německu a Rakousku, je nabídka top pneumatik složená z mnohem více značek. Podobně je to u krmiv pro psy – velmi populární česká značka Brit v zahraničí tolik oblíbená není.

Kontaktní čočky a vibrátory – nejvyšší ceny, a nejmenší konkurence

Kontaktní čočky jsou v zahraničí sortiment, ve kterém navzájem konkuruje poměrně málo e-shopů, ale nabídka produktů je přitom velmi podobná té české, kontaktní čočky nabízené u nás jsou dostupné ve všech zemích. „V Rumunsku je velmi malý počet prodejců s čočkami, a jejich průměrná cena je o dvě třetiny vyšší než v Česku,“ uvedl Tomáš Braverman.

Zajímavým sortimentem napříč trhy jsou možná překvapivě také erotické pomůcky, konkrétně vibrátory. „Ve všech zemích, které jsme sledovali, je nabídka produktů shodná nebo velmi podobná. A všude jsou minimálně o čtvrtinu dražší než v Čechách,“ doplnil Tomáš Braverman.



Možnosti pro expanzi tu tak jsou. Jen je potřeba brát v potaz specifika jednotlivých trhů, a to nejen ta cenová. Například Rumunsku patří výší platů mezi nejchudší země z regionu CEE, přesto ale Rumuni utrácí nejvíce za oblečení a parfémy.

Na druhou stranu velmi bohaté Německo představuje obrovský tržní potenciál, ale jde o nesmírně konkurenční trh, jehož zákazníci jsou nároční a preferují obvykle jiné zboží než to populární v Česku. Dle Tomáše Bravermana tak mohou ještě předtím, než se vydáte na další populačně početný a obtížný polský trh, nabízet jednodušší začátek expanze zejména Slovensko, ale i Maďarsko. 

Studii Heureky v plném rozsahu si můžete prohlédnout zde

Štítky dokumentu: E-Commerce

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: