Facebook čelí žalobě. Měl by dle ní prodat Instagram a WhatsApp
Mark Zuckerberg není žalobou jistě potěšen. Zdroj: YouTube/Axios/HBO
Je společnost Facebook příliš velká a mocná? Federální obchodní komise (FTC), úřad dohlížející nad hospodářskou soutěží v USA, si to rozhodně myslí. FTC spolu s většinou států Unie přišla s žalobou, která Facebook vykresluje jako monopol, který své pro trh škodlivé postavení záměrně udržuje i s pomocí svých akvizicí.
Generální prokurátorka státu New York Letitia Jamesová deklarovala pozici 46 států připojených k žalobě:
„Facebook téměř celou dekádu používal svou monopolní sílu k rozdrcení menších rivalů a potlačení konkurence, a to vše na úkor běžných uživatelů."
Konkrétně přitom žaloba jmenuje akvizici mobilních aplikací Instagram a WhatsApp. První z nich se stala v něčem dynamičtější sociální sítí, než je Facebook. Whatsapp jako primárně chatovací aplikace je velmi populární v Asii, tedy na trhu, kde Facebook není tak dominantní jako v Evropě a severní Americe.
Prvotní akvizice se udála v roce 2012, druhá v roce 2014. Pátý nejbohatší muž světa, Mark Zuckerberg, již dříve vysvětloval před americkým Kongresem, proč z jeho pohledu Facebook není monopolem a zmiňované akvizice jsou v pořádku. Jeho obhajobou je to, že obě aplikace kupoval v době, kdy ještě nebyly tak populární. Nepořizoval si s jejich akvizicemi dominanci na trhu, ale potenciál. Tento argument přitom není lichý minimálně u Instagramu. Když ho Facebook kupoval za 1 miliardu dolarů v roce 2012, měl 30 milionů uživatelů. Dnes má více než 1 miliardu aktivních měsíčních uživatelů, vývoj u této metriky od roku 2013 můžete pozorovat na grafu níže.
Find more statistics at Statista
To WhatsApp žádným trpaslíkem nebyl. Při akvizici v roce 2014 měl 450 milionů měsíčních aktivních uživatelů. Pro srovnání: Facebook na tom byl v tu dobu jen o cca 100 milionů uživatelů lépe. Dnes má chatovací aplikace na 2 miliardy měsíčních uživatelů, Facebook 2,8 miliardy.
Mark Zuckerberg se bude jistě ohánět také tím, že v tu dobu šlo o platformy, které nebyly monetizované a do vydělávající podoby kralující na trhu je vypiplali až pod dohledem z Menlo Parku. A upřímně je to poměrně silný argument.
FTC byla úspěšná v minulosti v zabránění fúzí silných hráčů na trhu. Na trhu holicích potřeb například překazila námluvy společností Gillette a Wilkinson. V tomto segmentu má ale zářez i z tohoto roku, když zavrhla prodej startupu Harry’s značce Edgewell. Vrátit čas u tak letitých akvizicí bude ovšem velmi obtížné. Nevsadili bychom si proto na to, že se FTC v tomto případě rozvrat Facebooku povede.
Kam dál?
„Po dlouhé roky náleží Googlu na 90 % všech vyhledávacích dotazů ve Spojených státech a využívá taktiky pro omezení hospodářské soutěže, aby udržel a rozšířil své monopoly na poli vyhledávání a reklam při vyhledávání," stojí v říjnové žalobě proti společnosti Google.