Facebook rozjíždí audio projekty: pracuje na kopii Clubhouse, podpoře podcastů a nové funkci Soundbites

20. 4. 2021 | Eva Dragulová
Facebook investuje do audia. Společnost však nechce jen naklonovat rozjetý koncept aplikace Clubhouse. Chce tvůrcům dopřát další nástroje: například na sdílení dlouhých podcastů, integraci Spotify pro hudbu a nový zážitek v podobě Soundbites. A k tomu všemu má plán, jak dát tvůrcům vydělat a vzít si z toho podíl.

Facebook vytváří kopii Clubhousu, a dobře dělá, protože audio zažívá obrodu, což potvrzuje početná skupina jeho konzumentů. Facebook uživatelům umožní mluvit v audio místnostech, kde mohou s jinými probírat témata, která je zajímají. Mark Zuckeberg k tomu pro server Platformer dodává:

„Na Facebooku mě nejvíce baví velké množství komunit a skupin, které tu existují. Máme skupiny, jejichž členové mají nějaké společné téma, zájem, umožňují jejich členům, aby se vzájemně propojili a měli k dispozici místnosti, v nichž si mohou povídat. Připadá mi to velmi užitečné. Když jsme loni spouštěli video místnosti, nejvíce se využívaly právě ve skupinách. Proto teď přemýšlíme primárně o zvuku, vzhledem k tomu, o kolik je pro lidi přístupnější, to bude taky docela vzrušující oblast.“

 

Live audio místnosti by měly fungovat jak na Facebooku, tak na Messengeru. Facebook nejprve otestuje audio ve skupinách, které navštíví 1,8 miliardy uživatelů měsíčně. Budou je také moci využívat odborníci a veřejní činitelé. Vyzkouší si je třeba hráč amerického fotbalu Russell Wilson, hudebník TOKiMONSTA, umělkyně Elle Moxley nebo pětinásobná olympijská vítězka v gymnastice Nastia Liukin.

Pro ostatní budou audio místnosti k dispozici v létě nejen na Facebooku, ale právě i na Messengeru, takže budete moci s vašimi přáteli vášnivě diskutovat bez nutnosti psaní

 

Soundbites umožní krátké audioklipy

Zuckeberg také prozradil, že Facebook pracuje na zvukové verzi Instagram Reels, kterou pojmenovali Soundbites. Nástroj budou teď testovat s několika tvůrci, než jej zpřístupní pro veřejnost.

„Myšlenka je umožnit tvůrcům tvořit krátké audioklipy, v nichž se mohou se svým publikem podělit o něco vtipného… nebo o drobné věci, které chtějí lidi sdílet, což pokrývá spoustu témat a žánrů.“ 

Pohodlný poslech podcastů přímo na Facebooku

Pro podcastery Zuckeberg vytváří také nový nástroj. Poznamenal, že momentálně existuje 170 milionů uživatelů Facebooku, kteří sledují konkrétní FB Stránku právě kvůli podcastům, proto jim chce zajistit pohodlnější poslech. Buď si budou moci pustit podcast na pozadí, nebo zvolit další aplikaci (jako Spotify), aby si jej přehráli. Budou mít také možnost snadno objevovat nové podcasty – podle toho, co poslouchají a jaké mají zájmy, jim Facebook nabídne podobný obsah.

Na základě těchto vylepšení Zuckeberg odkazuje na partnerství Facebooku se Spotify, které se nyní rozšiřuje. Interně vyvíjí projekt Boombox. Jedná se o integraci, která by lidem umožnila sdílet obsah od svých oblíbených umělců. Tento obsah by se zobrazil v malém in-line přehrávači (který může fungovat uvnitř jiné aplikace) a ostatní by si jej mohli přehrávat. Tento přehrávač bude podporovat nejen hudbu, ale i podcasty. 

„Zájem Facebooku o audio jen validuje tuto kategorii a posiluje to, co jsme věděli – síla a potenciál audia jsou neomezené. Naší ambicí vždy bylo tvořit Spotify napříč platformami a zařízeními – přinášet hudbu a podcasty více lidem – a naše nová integrace s Facebookem je dalším krokem v tomto úsilí,“ vyjádřil se pro TechCrunch mluvčí Spotify. 

Monetizace pro tvůrce 

Další vychytávkou je, že díky audio místnostem budou moci fanoušci podporovat své oblíbené tvůrce prostřednictvím aplikace Stars. Později Facebook počítá s monetizací a třeba také přístupem do určitých místností na základě předplatného. Facebook chce tvůrce se svými fanoušky propojit ještě více. Nejen pomocí předplatného – ve hře je také newsletter jako to má Twitter se svým produktem Super Follow. 

„Myslím, že produkt, díky kterému novináři či tvůrci mohou vytvořit předplatné pro své fanoušky, který bude zahrnovat nejen předplatné, ale i podcast, je opravdu silná záležitost. Proto umožníme nástroje kolem podcastů monetizovat,“ nechal se slyšet Zuckeberg.

Ekonomika tvůrců není centralizovaná a na tomto poli nejsou pro Facebook konkurenty jen Clubhouse, Substack či Patreon, ale v českém kontextu třeba HeroHero a v globálním pak řada dalších nástrojů. Pro Facebook to představuje příležitost. Chce nabídnout něco podobného a jeho hlavní devízou je především fakt, že už na něm každý (respektive 2,8 miliardy lidí) je. Uvidíme, jestli to bude jako hlavní lákadlo stačit.  

Zdroje: TechCrunch, Facebook

Štítky dokumentu: Facebook

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: