Facebook změnil pravidla: Uplacená lajkijáda končí

11. 8. 2014 | Petr Michl

Facebook upravil svou Platform Policy pro aplikace. Mezi změnami je i zákaz konceptu nabízení přístupu k obsahu v aplikacích či externích webech výměnou za lajky.

Přesně tento způsob je nicméně často využíván. Dosud byly celkem běžné pobídky typu „Sdílejte tento příspěvek, abyste se mohli podívat na trailer v celé délce," či Pozvěte 10 přátel, abyste si mohli užít tuto aplikaci." Někteří blogeři pro změnu podmiňují zobrazení zbytku obsahu na své stránce odškrtnutím lajku jejich Facebook stránky v pop up okně, které se objeví poté, co jste v půlce textu. S tím by nyní ovšem měl být konec.

K nové úpravě Facebook uvedl:

Nesmíte dávat pobídky k používání sociálních pluginů či lajkování stránky. To zahrnuje nabízení odměn, používání brány v aplikaci  (tzv. gating apps) či obsahu aplikace nutící uživatele nejdříve lajkovat stránku. Zůstává přijatelným dávat lidem pobídky k přihlášení k aplikaci, checkinu na určitém místě nebo využití reklamní nabídky na stránce vaší aplikace. Abychom mohli zaručit kvalitní spojení a pomoci podnikům, aby dosahovaly na lidi, jež jsou pro ně důležití, chceme, aby lidé lajkovali stránky, protože se chtějí spojit s konkrétním podnikem a slyšet od něj zprávy - ne díky umělým pobídkám. Věříme, že tato změna pomůže uživatelům i inzerentům zároveň."

Níže je vidět ukázka pobídek, přičemž první dvě zleva jsou nepřijatelné a třetí již ano. Nutno dodat, že rozdíl mezi 2. a 3. pobídkou je velmi malý - dle naší interpretace představuje č. 2 zakázanou podmínku vstupu do aplikace, zatímco č. 3 stanovenou bodovou odměnu za každého úspěšně pozvaného přítele do aplikace, přičemž to ovšem není podmínkou jejího používání.



Ano, úprava by mohla být pochopitelnější. Dle vyjasňujících komentářů pod výše linkovaným příspěvkem na Developers Blogu je cílem nové regulace především zabránění fenoménu nazývanému fan-gating či like-gate. Nemůžete již dávat uživatelům odměnu za like. Tedy například soutěžní aplikace nemůže podmiňovat zapojení do soutěže tím, že nejdřív uživatel dá like konkrétní FB stránce. Jistě jde nadále uživatelům nabídnout lajkování FB stránky, nejde ho ale vynutit nebo za něj nabízet odměnu.

Aplikace a exkluzivní obsah jako způsob náboru fanoušků byl na vrcholu zhruba před 2 lety. Od té doby hodnota fanoušků poklesla společně s organickým dosahem a rozumní marketingoví manažeři si uvědomili, že velké množství fanoušků, které o FB stránku nemá zájem, je spíše prokletím než požehnáním. Nová úprava tak přichází poněkud opožděně, přesto se dá říci, že z uživatelského hlediska může být vnímána pozitivně. Vývojáři mají necelých 90 dnů na úpravu obsahu tak, aby byl v souladu s novými podmínkami.

Zdroj: MarketingLand, Facebook Developers Blog

Štítky dokumentu: Facebook

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: