Generace Z si potřebuje odpočinout od sociálních sítí, zhruba třetina je dokonce opouští natrvalo
O generaci Z můžeme s malou nadsázkou říct, že byla na nových technologiích odkojená a že jejich užívání je pro ni stejně důležitou životní potřebou jako jídlo nebo spánek. Většina mladých lidí dnes s telefonem usíná a ihned po probuzení po něm opět sahá. Bez prohlédnutí feedu na Facebooku a přidání Insta Stories by jejich den nemohl vůbec začít. O to větším překvapením je, že právě členové generace Z v poslední době sociální platformy hromadně opouštějí.
Ukázal to nový výzkum společnosti Origin, spadající pod Hill Holliday. Podle něj 34 % členů generace Z opouští sociální sítě natrvalo a 64 % si od nich potřebuje dát pauzu. Průzkumu se zúčastnilo více než 1000 Američanů ve věku mezi 18 až 24 lety a 41 % z nich uvedlo, že kvůli platformám jako jsou Facebook, Instagram a Snapchat trpí úzkostí a depresemi.
Výsledky průzkumu jsou celkově značně paradoxní. 22 % respondentů má kvůli sociálním platformám strach, že jim něco uniká, zároveň ale 75 % dotázaných uvádí, že se díky nim cítí blíž ke svým přátelům a sítě mají pozitivní vliv na jejich přátelské vztahy. Zhruba třetině sociální sítě snižují sebevědomí, ale 61 % zvedají ego.
I přesto, že celkem 77 % dotázaných uvedlo, že výhody užívání sociálních sítí převažují nad jejich nevýhodami, pro marketéry je průzkum ukazatelem toho, že nastal čas přehodnotit způsoby využívání sociálních platforem k propagaci produktů.
„Většina uživatelů generace Z se ze sociálních sítí na určitou dobu stáhne, neopustí je natrvalo. Není tedy nutné panikařit,” uvedl Lesley Bielby, který zastává v Hill Holliday pozici chief strategy officer. „Rozhodně je však zapotřebí přemýšlet o tom, jak budou značky do budoucna používat sociální média. Většina respondentů sice uvedla, že dobré aspekty převažují nad špatnými, ale je velice pravděpodobné, že se uživatelé budou vyhýbat obsahu, který v nich vyvolává nejistotu nebo nízké sebevědomí.”
Podle Bielbyho mají marketéři a inzerenti pomáhat generaci Z využívat sociální média správným způsobem a minimalizovat tak jejich negativní dopady. Konkrétně uvedl:
„Hovoříme tu o skupině, která nedůvěřuje velkým institucím a korporátům. Naopak hledají značky, kterým mohou důvěřovat. Značky by měly investovat do zodpovědného užívání sociálních médií a zaměřit se na šíření relevantního a dobrého obsahu značek.”
Pro inzerenty představuje tento způsob propagace lepší možnosti komunikace a propojení se zákazníky. Přibližně 65 % účastníků průzkumu sleduje své oblíbené značky na sociálních médiích. Většina z nich chce mít přehled o akcích a speciálních nabídkách, ale pouze 43 % z nich pak jejich prostřednictvím nákup uskuteční.
Na generaci Z se valí velké množství zpráv ze všech platforem. Vyžadují tedy vysoce personalizovaný typ reklamy, která nabízí skutečně relevantní obsah. Tento způsob propagace uživatelům ukáže, že si značky cení jejich času a zlepší jejich uživatelskou zkušenost.
Na závěr Bielby dodává: „Každá sociální platforma je jiná, některé jsou skutečnými protiklady. Je tedy důležité vybrat ten správný produkt, umístit jej na správnou platformu, se správnou zprávou, pro správné publikum a ve správný čas.”
Zdroje: campaignlive.com, hhcc.com, genz.hhcc.com