Google ví, jak zvýšit zájem o umění – díky selfie
Na Google Arts & Culture najdete miliony artefaktů a uměleckých děl z muzeí po celém světě. Rozsáhlé sbírky zobrazují díla od pravěku až po současnost a jsou téměř nevyčerpatelným zdrojem informací o světě umění. Ten je ale stále pro mnoho lidí těžko uchopitelný. Společnost Google se proti tomu rozhodla bojovat. A čím jiným (v 21. století) než selfies.
Aplikace Google Arts & Culture je několik let starou záležitostí a můžete si ji stáhnout jak pro Android tak pro iOS. Nová funkce s názvem „Search with your selfie” byla představena v prosinci a vyvolala nebývalou vlnu zájmu. Během pár týdnů se z ní stala skutečně trendy záležitost, která se dostala do čela žebříčků nejstahovanějších aplikací v AppStoru i na Google Play.
Díky rozpoznávání obličeje dokáže na základě vámi pořízené fotografie určit, komu z velikánů uměleckých pláten se nejvíce podobáte. Výsledek pak můžete samozřejmě sdílet s přáteli na sociálních sítích.
Projekt Google Arts & Culture odstartoval v roce 2011 Amit Sood, marketingový prodejce společnosti Android. Jeho hlavním cílem bylo zpřístupnit umění online a také změnit pohled na něj u lidí (nejen) v jeho rodné Bombaji, kde bylo umění vnímáno jako jakýsi nadstandard, který není pro běžné lidi.
Zpočátku oslovil kromě společnosti Google 17 muzeí. V současné sobě zahrnuje Google Arts & Culture přes 1500 muzeí ve více než 70 zemích světa. Během let byla vyvinuta speciální robotická kamera, která umožňuje vytvářet velice detailní záběry děl. Před dvěma lety pak vznikla aplikace pro smartphony, která poskytuje přístup k online sbírkám muzeí, virtuálním prohlídkám a online průvodcům uměleckými díly.
Sood však chtěl, aby neměla čistě vzdělávací, ale také zábavný charakter. Aby dokázala zaujmout uživatele, kteří jsou dle jeho slov nervózní i z pouhého nahlédnutí do uměleckého světa. Na konferenci TED ve Vancouveru v roce 2016 prezentoval spolu s francouzským digitálním umělcem Cyrilem Diagnem tzv. „portrait matcher", který automaticky synchronizoval Diagnovu hlavu s portréty v databázi Google Arts. A publikum se do této vize zamilovalo.
Za dalších 20 měsíců spatřila světlo světa sofistikovanější verze využívající software pro rozpoznávání obličejů za účelem srovnání podobných rysů ve všech portrétech umělecké databáze.
Úspěch projektu dalece předčil Soodovo očekávání. Z aplikace určené primárně pro studenty a fanoušky umění se stala neskutečně trendy záležitost, která bořila žebříčky v Appstoru i na Google Play, lidé si jejím prostřednictvím vytvořili více než 40 milionů selfies a celebrity jako Kristen Bell, Ryan Seacrest, Kumail Nanjiani a Jack Dorsey sdíleli své umělecké dvojníky na svých sociálních sítích.
Snad jedinou nevýhodou je, že tolik opěvovanou funkci můžete využít zatím jen v rámci USA. Ale vzhledem k nebývalému zájmu o ni snad společnost vyhoví žádostem selfie chtivých uživatelů a rozšíří „Search with your selfie” i do dalších zemí.
Zdroje: bloomberg.com, blog.google.com, google.com