Google zvažuje zavedení vlastních omezení pro trackování uživatelů
Společnost Apple již v brzké době spustí funkci IDFA (identifikátor pro inzerenty), od které se očekává, že výrazně ovlivní množství dat, jenž inzerenti získávají o uživatelském chování. Podstatnou změnou je, že od verze iOS 14 budou muset uživatelé s používáním identifikátoru IDFA výslovně souhlasit. Doposud jejich souhlas nutný nebyl.
Technologický gigant Google zvažuje zavedení vlastního systému pro transparentní sledování uživatelských dat.
Nejmenovaný zdroj pro společnost Bloomberg uvedl, že Google interně diskutuje o možnostech omezení sběru dat o uživatelích a jejich sledování napříč platformami v rámci operačního systému Android. Toto omezení by nemělo být tak svazující, jako varianta od Apple.
Tímto krokem chce Google vybalancovat stále častější nátlak na ochranu soukromí zákazníků a požadavky a očekávání od inzerentů.
Ročně se v rámci Googlu prodá digitální inzerce v hodnotě 100 miliard dolarů. Je tedy zřejmé, že chce Google vyjít vstříc inzerentům a umožnit jim cílit reklamy na uživatele Androidu. Mluvčí společnosti Google k tomuto tématu doplnil:
„Spolu s vývojáři stále hledáme způsoby, jak ještě více zajistit ochranu soukromí a zároveň uchovat zdravý ekosystém podporující inzerci.”
Jeden z prvků, na které Google zaměřuje svou pozornost, jsou cookies třetích stran. Aby tyto cookies nahradil, pracuje Google například na řešení, díky kterému by inzerenti mohli cílit podle společného zájmů uživatelů. Díky čemuž by již nebyly potřeba individuální identifikátory.
Prozatím není zřejmé, jak přesně by nástroj od Googlu měl vypadat. Zdá se ale, že uživatelé nebudou muset souhlasit s trackováním svých údajů, jako je tomu ve funkci IDFA. Také není jasné, kdy, případně jestli vůbec, Google zmíněný nástroj spustí.
Google a Privacy Sandbox
Diskutované změny pro operační systém Android nejsou ovšem prvním krokem, který Google učinil pro zvýšení ochrany soukromí svých uživatelů. Google pracuje na nástroji s názvem Privacy Sandbox. Ten má představovat bezpečné prostředí pro personalizaci a současně chránit uživatelská data.
Privacy Sandbox má umožnit i nadále trackovat uživatele v rámci prohlížeče Google Chrome. Cookies v tomto případě budou nahrazeny rozhraním pro programování aplikací (API). Inzerenti budou moci využít jednotlivé API k získání souhrnných údajů o aktivitách uživatelů, jakými jsou konverze (výkon reklam) a atribuce (kterému zdroji je přiřazen například nákup). Prozatím je ovšem Privacy Sandbox stále ještě ve vývoji a není tedy přesně jasné, jak bude fungovat.
Zdroj: Social Media Today, Google, Bloomberg