Googlu zmírňuje přístup k AI textům. Hlavním kritériem zůstává užitečnost obsahu pro uživatele

16. 1. 2023 | Petr Michl
Významný americký server o financích, BankRate, má již na webu 162 textů přiznaně vytvořených AI a zdá se, že není navzdory dřívějším proklamacím Googlu penalizován ve vyhledávání. Texty vytvořené umělou inteligencí nemusí být brány jako spam, říká Danny Sullivan z Googlu. Nejdůležitější je užitečnost obsahu pro uživatele.


Zdroj: Stock photos on Shutterstock

Minulý týden jsme informovali o pozici Googlu k textům tvořeným umělou inteligencí (AI), která byla poměrně odmítává. Jeden ze specialistů Googlu na vyhledávání, John Mueller, mluvil loni o braní AI textů jako o něčem, co by pravděpodobně spadalo mezi spam — podobně jako jiné strojově generované texty za účelem vyššího rankingu stránek. Příklad popírající fungování tohoto přístupu v praxi přiměl dalšího zástupce Googlu k vyjádření pozice, jež je o mnoho smířlivější.

Nejprve si připomeňme Muellerova slova, když odpovídal v rámci live pořadu Google SEO Office Hours na dotaz na texty od GPT-3. Mimo jiné uvedl:

„…Lidé automaticky generují obsah mnoha různými způsoby. A pro nás, pokud ke generování obsahu používáte nástroje strojového učení, je to v podstatě totéž, jako kdybyste jen přehazovali slova, hledali synonyma nebo dělali překladatelské triky, které lidé dělali dříve. 

Mám podezření, že kvalita obsahu je možná o něco lepší než u skutečně oldschoolových nástrojů, ale pro nás je to stále automaticky generovaný obsah, a to pro nás znamená, že je stále v rozporu s Pokyny pro webmastery. Takže bychom to považovali za spam."  

Zároveň ale přiznal, že nemůže tvrdit, že AI texty dovedou odhalit. To jen potvrzuje analytický text na blogu nástroje Sistrix, který zkoumá ranking velkého amerického webu BankRate zaměřeného na poradenství v oblasti financí. Ten otevřeně přiznává, že některé jeho texty jsou vytvořeny AI. Dokonce jich v době vydání analýzy bylo 162. Kupodivu se zdá, že za to nejsou penalizovány. Texty jsou indexovány a ve vyhledávání nezapadají.


Ukázka přiznání tvorby textů s pomocí AI na BankRate.com. 

Dle autora dané analýzy Johannese Beuse těží BankRate.com z vakua, čímž označuje situaci, kdy Google moc neví, jak se k AI textům stavět a především jak je poznat. Jeho automaticky generovaný obsah není Googlem vyhodnocovaný jinak než obsah generovaný člověkem. „Bezradnost Googlu ukazuje, že to funguje v prostředí, jako jsou finanční informace (jasné téma Your Money, Your Life, a proto velmi viditelné na radaru Googlu),“ dodává Beus.

Informace o BankRate.com trendovala na Twitteru v SEO komunitě natolik, že se k nim vyjádřil i Danny Sullivan, někdejší zakladatel portálu Search Engine Watch a aktuálně veřejný hlas Googlu, co se týká SEO otázek.

Danny Sullivan odpověděl na Twitteru s odkazem na předchozí komentáře, které uvedli o používání umělé inteligence k psaní obsahu. Řekl: „Jak již bylo řečeno v souvislosti s AI dříve, obsah vytvořený primárně pro umístění ve vyhledávačích, ať už je vytvořen jakkoli, je v rozporu s našimi pokyny. Pokud je obsah užitečný a vytvořený především pro lidi, není to problém," vysvětlil a dodal:

„Naše zásady týkající se spamu se týkají také automaticky generovaného obsahu, kde podnikneme kroky, pokud je obsah generován prostřednictvím automatizovaných procesů bez ohledu na kvalitu nebo uživatelský komfort.“

Připomněl přitom metodu využívanou pro určení kvality obsahu, E-E-A-T (experience, expertise, authoritativeness, and trustworthiness), která využívá celou řadu signálů. Dle úspěchu obsahu BankRate se ovšem zdá, že původ v AI není skutečně automatickým negativním signálem.

Spokojí se Google s tím, že je z hlediska původu obsahu poněkud slepým? Je totiž jasné, že jednoduchá tvorba AI textů zásadně ovlivní množství obsahu na internetu, a ne všechen bud mít tak zřejmou přidanou hodnotu jako články na respektovaném portále ze světa financí.

Na sociální síti Mastodon mluvila spoluzakladatelka společnosti Kalyna Marketing, Mariya Delano, o temné vizi, kdy AI nejen vytvoří obsah na jednom webu, ale hned na několika, které se podpoří vzájemným prolinkováním. Delano tak ve výsledku předpokládá „link spam“, texty vyfutrované klíčovými slovy i obrovské množství neoriginálního obsahu.


Zdroj: Mastodon

Sebevědomým hlasem je v tu chvíli John Mueller z Googlu vzpomínaný v úvodu článku. Ten ji odpověděl, že spammeři se přesně o tento model fungování snaží už 10-20 let. Dle něj neúspěšně.

Něco nám ovšem říká, že schopnosti AI a s tím i spammerů, budou v blízké budoucnosti značně narůstat. O to méně máme důvěru v technologie Googlu při zachycení obsahu, který je škodlivý. 

Zdroje: Sistrix.com, seroundtable.com, Mastodon


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: