Heureka eCommerce Insider: Návrat do pozitivních hodnot? Česká e-commerce zakončila první kvartál roku s 4% růstem

8. 4. 2024 | redakce, TZ
Průměrná cena objednávky v českých e-shopech se v Q1 zvýšila o 8 % na 1512 Kč Po letech výraznému zájmu se nasytil zájem o herní konzole, poklesl o 56 %. Nižší porodnost přispěla k poklesu zájmu o kojenecká mléka o 36 %. Nárůst zájmu naopak pokračuje v oblastech kosmetiky nebo veterinárních přípravků.

První čtvrtletí roku 2024 přineslo pokračující vzestup v oblasti e-commerce. Podle dat společnosti Heureka Group se po úspěšném závěru předchozího roku podařilo udržet pozitivní trend a první kvartál roku skončil s celkovým růstem tržeb o 4 % ve srovnání s předchozím rokem. Z pravidelné analýzy eCommerce Insideru navíc vyplývá, že se mírně zvýšila průměrná hodnota objednávky na 1512 Kč, lidé se tak po období šetření a obav z vysokých výdajů začínají vracet k online nákupům, které dosud odkládali.

Po úspěšném výsledku posledního, vánočního kvartálu roku 2023 se i první čtvrtletí roku 2024 dostalo do pozitivních hodnot, konkrétně skončila 4 % nad loňským rokem. Data společnosti Heureka potvrdila, že lidé již nemají takové obavy z nakupování jako tomu bylo, vinou například vysoké inflace a vysoké míry nejistoty kvůli vysokým cenám energií, poslední dva roky. V lednu jsme navázali na silný závěr předchozího roku, i díky tradičně oblíbeným povánočním výprodejům a online nakupování se dařilo i v únoru. Březen byl pak z celého kvartálu nejslabší. Vidíme přímou souvislost s teplým počasím, které lidi vylákalo na výlety a pobyt v přírodě, proto neměli tolik prostoru k prohlížení nabídek na internetu,” komentuje uplynulý kvartál David Chmelař, generální ředitel Heureka Group.

 

Jak počasí ovlivnilo nejvíce rostoucí kategorie čtvrtletí?

Počasí ovlivnilo i nejvíce rostoucí kategorie čtvrtletí. Díky lednovým mrazům se skokanem kvartálu staly brusle na led (+104 %), s nástupem vyšších teplot v březnu Češi přesedlali na kola. To se odrazilo ve zvýšeném zájmu o boty na kolo (+25 %) a nosiče kol (+35 %). Brzký nástup jara vylákal i zahradníky a domácí kutily, dařilo se tedy například sekačkám (+52 %), hnojivům (+34 %), zahradním nůžkám (+25 %) nebo zahradním grilům a vysokotlakým čističům (+19 %).

„Stále oblíbené jsou i kosmetické produkty a výrobky z drogerie, jako jsou zubní pasty (+19 %), pleťové krémy (+14 %), nebo parfémy (+14 %) a vlasová regenerace (+35 %). Během pandemických let se navíc na internetu výrazně rozšířila nabídka s veterinárními přípravky (+31 %) a lidé se je naučili hledat na internetu. I tady nám počasí sehrálo roli, díky teplu lidé na internetu hledají antiparatické výrobky pro své zvířecí mazlíčky,” představuje trendy předchozích měsíců Jan Mayer, výkonný ředitel Heureka CZ/SK.

Po letech výraznému zájmu a často dlouhé čekací době se nasytil zájem o herní konzole (-56 %). „Připisujeme to tomu, že kdo měl o některou z nejnovějších konzolí zájem, už si ji pořídil, a nyní jednoduše čeká na nový model,” komentuje propadák kvartálu Mayer. Podobná je situace s grafickými kartami, které byly často během pandemie vyprodané, nyní jsou v téměř 30% poklesu, stejně jako hit pandemických home officů, automatické kávovary (-46 %). „S tím, že se rodí méně dětí, se snížil zájem o kojenecká mléka, za tento kvartál jsme zaznamenali až 36% pokles,” říká Mayer a dodává: Dalším propadákem jsou volně prodejné léky (-19 %), v tomto případě to přičítáme výpadku Nurofenu v lékárnách na přelomu roků 2022 a 2023, kdy se tedy zájem o tento typ zboží na internetu výrazně zvýšil.”

 

Vysoký český standard a péče o zákazníky

„Vidíme, že lidé pomalu začínají s nákupy, které v dobách vysoké inflace odkládali kvůli vysoké pořizovací ceně. Zejména v únoru a březnu začali odesílat objednávky s vyšší pořizovací hodnotou. To ovlivnilo průměrnou cenu objednávky, která se zvýšila o 8 % na aktuální hodnotu 1512 Kč. Spolu s tím se opět mírně zvýšila i zákaznická spokojenost, přičemž česká e-commerce dlouhodobě poskytuje vysokou kvalitu služeb,” ohlíží se za prvními třemi měsíci roku David Chmelař a na závěr dodává: „Samozřejmě na českou scénu vstupují zahraniční hráči, je zde však velmi obtížné uspět. Jedna věc jsou vysoké investice do marketingu, druhou je však důvěra českých zákazníků, kteří očekávají vysoký standard služeb, a proto s pořizováním dražšího zboží volí raději české obchodníky.”

Štítky dokumentu: E-Commerce

To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?
Podobné články: