Infografika: Kolik si vyděláte v e-commerce?
Česká republika se řadí mezi evropské e-commerce velmoci. 37 000 e-shopů, které jsou na trhu přítomny, vytváří na českém pracovním trhu poptávku po dalších online specialistech, a tedy i velkou spoustu nových pracovních příležitostí. Z průzkumu společnosti Online People, která se zabývá vyhledáváním odborníků v oblasti e-commerce, vyplývá, že podle 77 % dotázaných zaměstnanců má obor budoucnost. Stejně tak to vidí i zaměstnavatelé – 47 % z nich plánuje letos nabírat nové lidi.
Podle výsledků, které průzkum společnosti Online People přinesl, se v loňském roce zvýšil plat 45 % pracovníků v oblasti e-commerce. V roce 2015 očekává jeho další navýšení 61 % zaměstnanců, přičemž největší očekávání mají právě ti, kterým se v roce 2014 již navýšil (74 %).
Zaměstnanci nejvíce oceňují, pokud jim firma umožní vzít si home office (pracovat z domova) či mít pružnou pracovní dobu. 39 % firem pak plánuje letos využívat externisty. Formát klasických pracovních poměrů se významně rozvolňuje ve prospěch freelancerů (nezávislých specialistů) – ty v současnosti využívá již 89 % českých e-commerce firem.
„Lidé do 30 let již nestojí jen o klasické benefity typu stravenek. Mnohem více je zajímá to, co jim konkrétní projekt přinese, hledají výzvy a nové zkušenosti,” vysvětluje Magdalena Divišová, CEO společnosti Online People, a dodává: „Většina firem v oblasti e-commerce také hodnotí své zaměstnance na základě jejich výkonu a netrvá na dodržování klasické pracovní doby, což vyhovuje oběma stranám.”
94 % zaměstnanců uvedlo, se vzdělává samostudiem, jehož zdrojem jsou nejčastěji zkušenosti ostatních kolegů na českých nebo zahraničních blozích, dále odborná literatura a také vzdělávací akce pro veřejnost v rámci oboru. Zajímavé je, že ačkoliv si sami zaměstnanci myslí, že jejich samovzdělávání je dostatečné, zaměstnavatelé mají opačný názor. Více než polovina z nich pak hradí zaměstnancům externí školení.
Ve firmách jsou využíváni nejvíce konzultanti a marketingoví specialisté (70 %), dále grafici a kodéři (50 %) a PPC specialisté (40 %).
Stěžejními faktory platového ohodnocení jsou v této oblasti doba praxe a zkušenosti, v důsledku to potom znamená, že pracovník na „seniorské“ (praxe 5 let a více) pozici si může vydělat dvakrát až třikrát více než junior.
Finanční ohodnocení (hrubá mzda) při nástupu na konkrétní pozice e-commerce je potom v průměru následující:
• Emailing specialista – nástup 18 000 Kč, senior kolem 45 000 Kč
• PPC specialista – nástup 17 500 Kč, senior 39 000 Kč
• SEO specialista – nástup 17 500 Kč, senior 36 500 Kč
• Marketing manager/Ecommerce manager– nástup 24 000 Kč, senior 43 000 Kč
Již po třech měsících má však zaměstnanec možnost dosáhnout vyšší mzdy díky bonusům.
V roce 2015 plánuje zlepšení pracovních podmínek 32 % dotázaných firem. Konkrétně to znamená například stěhování do modernějších kanceláří či přestavba stávajících, porady na čerstvém vzduchu či zavedení již zmíněné pružné pracovní doby.
Jak získat ty správné online specialisty do vašeho týmu a jak si je udržet? Magdalena Divišová z Online People tyto otázky zodpoví již příští týden ve čtvrtek 3. září v rámci své prezentace na tradiční oborové konferenci E-commerce forum. Komletní program si prohlédněte zde.
Kompletní infografiku si prohlédněte níže:
Zdroj: Online People