Infografika: Stav české e-commerce v roce 2016
Někteří lidé se nakupování přes internet stále obávají, stále více Čechů ale internetové obchody využívá běžně a pořizuje v nich vše, od elektroniky přes hračky až po zboží denní potřeby. Díky tomu čemu český trh e-commerce stále strmě roste, což dokazují i výsledky za rok 2016. Letos se totiž poprvé přehoupnul celkový obrat tuzemských e-shopů přes magickou hranici 100 miliard Kč, v roce 2015 přitom činil „pouhých“ 81 miliard. Toto a další zajímavá zjištění přinesl průzkum společnosti Shoptet a srovnávače Zboží.cz.
„Celosvětový obrat e-commerce za rok 2016 byl více než 1,9 bilionu amerických dolarů. Oproti této sumě se našich sto miliard může zdát jako kapka v moři, když ale Českou republiku porovnáme s ostatními zeměmi a vezmeme v potaz počet obyvatel a celkovou situaci na trhu, jde o úžasná čísla. E-shopy navíc tvoří pouhých 9 % z celkového obratu maloobchodu, mají tedy stále obrovský potenciál růstu, což je vidět i v porovnání s loňským rokem,“ komentuje letošní výsledky Miroslav Uďan, CEO ve společnosti Shoptet.
Česká republika se může pyšnit opravdu velmi hustou sítí internetových obchodů, v současné době jich funguje zhruba 38 500, což je o pětistovku více než v roce 2015. Co se samotné „výstavby“ e-shopu týče, pomalu ale jistě narůstá popularita různých komerčních řešení, využívá jej totiž již 59 % českých e-shopařů. O procento klesl oproti loňsku počet e-shopů vystavěných na open source základech (37 %) a také počet e-shopů, které jsou vytvořené na různých individuálních platformách (4 %).
Oproti loňskému roku vzrostl také počet aktivních internetových uživatelů, těch je nyní již více než 6,9 milionu, 55 % z nich pravidelně surfuje po internetu přes mobilní telefon nebo tablet a 35 % přes ně i pravidelně nakupuje. Vloni přitom mobilní připojení využívalo pouze 50 % a k nákupům je využívalo 30 % lidí. „Počet uživatelů, kteří mají přístup na internet z mobilních telefonů, poměrně výrazně narůstá a je dobré přizpůsobit tomuto trendu i samotné e-shopy. Optimálním řešením je responzivní šablona, která se přizpůsobí podle toho, na jakém zařízení je obchod spuštěn a zákazník tak není nucen zaostřovat na drobné texty, přibližovat fotky nebo třeba neobratně vyplňovat malá políčka objednávkových formulářů. Tyto kroky totiž mohou potenciálního zákazníka od nákupu rychle odradit,“ komentuje Miroslav Uďan.
Největší české e-shopy a vyhledávače zboží
Přední příčky jsou již tradičně obsazeny těmi nejznámějšími e-shopy, jako je Alza.cz, Mall.cz, Datart.cz. Významného posunu dosáhl e-shop s dámskými parfémy Notino (dříve parfums.cz), který byl už vloni v TOP 5, letos však jeho obrat vzrostl o celých 30 % na 6 miliard Kč.
K nárůstu obratu Notino přispěla i výrazná brandová kampaň oznamující změnu názvu značky.
Ani žebříček nejoblíbenějších produktů na Zboží.cz se nijak významně nezměnil, již několik let se na jeho prvních příčkách drží v různém pořadí stejné produkty. „Jasným lídrem jsou mobilní telefony. Ty zaujímají v žebříčku hledanosti 7% podíl z několika milionů produktů, které jsou na Zboží.cz lidem k dispozici. Jen pro zajímavost, na druhé příčce jsou dámské parfémy se 2 %. Popularita letního a zimního přezutí osobních vozů je soustředěna v podstatě do dvou měsíců v roce. Její míra jasně odkazuje na to, že Češi se na internetu naučili vybírat už opravdu všechno,“ uvádí Milan Šmíd, manažer Zboží.cz.
Za objednávku platíme méně, za celý rok ale utratíme více
Stejně jako loni, i letos se snížila průměrná cena objednávky, která činila 1 432 Kč, jde ale o rozdíl v řádech desetikorun. Průměrná roční útrata však vzrostla o více než 1 300 Kč, a to na 7 730 Kč. „Výši utracené částky ovlivnilo hned několik faktorů. Jako primární důvod vidím zvýšenou frekvenci nákupů přes internet. Lidé si již našli své oblíbené obchody, v nichž se nebojí nakupovat online, a proto jejich služeb využívají stále častěji. Stále populárnější jsou internetové supermarkety, ze kterých vám dovezou i běžný nákup až domů. Velmi často si také zákazníci objednávají přes internet zboží, které si naživo prohlédli a vyzkoušeli jinde. Svoji roli hraje samozřejmě také postupné zdražování, to však není natolik markantní, aby se útrata zvýšila o více než tisíc korun,“ komentuje dále Miroslav Uďan.
A jaký je vlastně sortiment českých e-shopů? Celých 17 % internetových obchodů je zaměřených na prodej oblečení, obuvi a módních doplňků, 11 % e-shopařů naplnilo své virtuální obchody potřebami pro dům a zahradu a třetí nejpopulárnější je u online prodejců elektronika všeho druhu. Mezi další populární artikly pak patří potraviny (6 %), sportovní a turistické vybavení (6 %), dětské zboží (5 %), kosmetika a parfémy (5 %) a auto-moto doplňky (5 %).
Výdejní místa jako populární kompromis
Přestože Česká pošta (41 %) a PPL (14 %) patří stále mezi nejoblíbenější druhy dopravy zboží, stále více lidí začíná využívat i alternativní možnosti, například osobní vyzvednutí na výdejním místě. Konkrétně Zásilkovnu letos využilo celkem 12 % nakupujících oproti loňským 6 %. Mírný nárůst zaznamenala i druhá síť výdejních míst, Uloženka, z 2,4 % na rovná 3 %.
„Mnoho lidí se při doručování poštou nebo dopravní společností obává, že se jejich zásilka poničí nebo ztratí. Proto stále více e-shopů naslouchá přáním zákazníků a nabízí možnost vyzvednutí zboží na výdejním místě. Je to ideální řešení především u obchodů, ke kterým nenáleží kamenná prodejna, kam by si mohl kupující pro zboží přijít osobně. Navíc tak mohou lidé zaplatit zboží až při jeho převzetí a obejít tím platbu přes internet, která je stále velkým strašákem,“ uvádí Miroslav Uďan a dodává, že ale i v otázce online plateb jsou lidé pomalu důvěřivější. Letos totiž vzrostl počet objednávek zaplacených kartou online z loňských 6 % na 7 %, platba převodem se drží na 32 %. Nejpopulárnější však i nadále zůstává dobírka, kterou využilo 35 % lidí.
Větší důvěra v e-shopy
Jedním z důvodů, proč oproti loňsku vzrostl obrat e-commerce o téměř 20 miliard Kč, může být také větší důvěra v online nakupování. Celá čtvrtina nakupujících totiž nemá z objednávání zboží přes internet žádné obavy. V roce 2015 přitom bylo „nebojácných“ zákazníků jen necelých 17 %. Lidem již méně vadí fakt, že si nemohou zboží předem osahat (40 % oproti 44,4 %) a také se méně bojí zneužití platebních údajů (10 % oproti 12 %).
Co naopak nejvíce zákazníci na nakupování online oceňují, je možnost rychle a jednoduše porovnat jednotlivé produkty mezi sebou (26%), větší výběr zboží (22 %) a možnost nakoupit z pohodlí domova (21 %). I letos klesl počet lidí, kteří vidí jako hlavní výhodu e-shopů nižší cenu zboží (11 % oproti 14,8 %). „Při výběru internetového obchodu, kde zákazník nakoupí, v první řadě hraje velkou roli přidaná hodnota samotného e-shopu, tzn. doprava zdarma, nabídka skladem, podle výdejního místa, v současné době doručení do Vánoc. Ale na to dbá v současnosti každý obchod. Proto na významu získává péče o zákazníka a komunikace s ním,” komentujeMilan Šmíd a dodává: „Z parametrů lidé vybírají primárně podle užitných hodnot daného produktu. Cena kupodivu nehraje tak velkou roli. U dražších výrobků, jakými jsou například telefon či notebook s ní lidé nakládají jako s orientačním parametrem, v jehož rámci hledají produkt, který nejlépe vyhovuje jejich potřebám.“
Kompletní infografiku si můžete prohlédnout níže (pro zvětšení klikněte na obrázek):
Zdroje: Shoptet.cz a Zbozi.cz