Internet Advertising Conference 2012 – marketingoví filozofové

13. 4. 2012 | Roman Hřebecký
Odnést si z rozsáhlého programu IAC vyváženou mozaiku informací, byla věda. Přečtěte si souhrn toho nejdůležitějšího dle naší redakce.

Při velké konferenci rozdělené tematicky do třech sálů se nevyhnete prezentacím s příliš obecnými sděleními. Přesto pátý ročník největší české konference o internetové reklamě nabídl celou řadu zásadních myšlenek. Některé byly obecné, téměř filozofické, jiné konkrétní a aplikovatelné. Mix, který jsme z nich pro vás vybrali, ukazuje přesah konference a naznačuje, kam se současný český online svět ubírá. Jinými slovy, těšte se na dobu, kdy se v online televizi podíváte na pořad o vaření a lednička se špajzem vám rovnou poví, jestli máte doma ty správné ingredience. A možná i hlasem Babici.

 

Každý by měl mít svou Olgu Biernatovou

Olga se stala jednou z hvězd IAC. Ne, že by byla vynikající rétorkou. Ne, že by říkala, věci, které markeťáci nevědí. Její největší devizou je přístup k projektům, kterých se účastní, i to, jak přímočaře o nich dokáže vyprávět. Mluvila o Knize Zlín a střílela po posluchačích hlášky jako: „Neměli jsme peníze a měli jsme čas“ (což potvrzuje marketingem otřepané klišé, že obě hodnoty jdou ruku v ruce), nebo „Chytáme marketing za ocas. Proto si v Knize Zlín vybíráme bloggery. Můžete totiž chytit buď jednu velkou rybu, nebo pět malých, a najíte se stejně.“ Zcela zásadním sdělením ale bylo celé Olžino vystoupení. V podstatě vám totiž k úspěchu stačí jediná věc. Mít v týmu markeťáka s otevřenou hlavou, který pro projekt dýchá a umřel by pro vaše produkty. Takový dokáže cílit na lidi podobného ražení, dokáže s nimi komunikovat a dokáže jim vštěpit jednoduchou představu, že značce záleží na každém jednom zákazníkovi. Výsledkem pak je spousta malých markeťáků, kteří o vaší Knize Zlín vyprávějí dál. Jistě – velké značky s tímto přístup mají problém – pořád to ale můžou řešit třeba tak, jak to dělával se svými zaměstnanci blahé paměti Gore-Tex.

13 z 20 nejnavštěvovanějších českých webů má stránky optimalizované pro mobily

Mobilní komunikace, nepřetržitý přístup k webu přes mobilní zařízení, optimalizace webů pro mobily… tak nějak by se dala shrnout červená nit, provázející celou konferenci. Vodafone potvrzuje skutečnost, že dnes prodávané mobilní telefony tvoří z 60-80 % smartphony. Navíc odhaduje, že do 5 let překoná mobilní přístup na internet pevnou linku. Mobilní internet pak žije hlavně o víkendu, ráno, když lidé cestují do práce, a v noci v posteli před usnutím.
Co to znamená? Výstup je vcelku triviální. Optimalizace webu pro mobilní přístroje začíná být nezbytnou a ne všichni si to uvědomují – 7 z dvaceti nejnavštěvovanějších českých webů nemá stránky optimalizované pro mobily. A součástí toho všeho je i uvědomění, že v současnosti tvoří většinu mobilního vyhledávání na internetu lokální tematika (mapy, nejbližší restaurace, mhd…).

Na internetu se obsah kradl, krade a krást bude

Ať se proti tomu brání ČTK a k ní přidružení, jak chtějí, ubránit se nemohou. Internetový obsah je snadno přístupný a jak praví staré moudro: „Příležitost dělá zloděje.“ Co to znamená v praxi? Jen deset procent webů v Česku přejímá obsah ČTK s licencí. Možná pomůžou sdružení, která si budou svůj obsah hlídat, možná pomůže, učit lidi, jak správně citovat, budoucnost spíš ale spočívá v přizpůsobování tvůrců mase, ne naopak.

Internet prorůstá do reálného života lidí

Dopady? Podle Marka Prchala třeba přílišné upřednostňování komunikace na sociálních sítích a to, že zadavatelé přestávají vnímat sdělení v klasických médích jako prioritu, i když sociální sítě jsou v podstatě pořád především jejich distributorem. Nebo to, že Martin Malý postavil svou přednášku na analytických zombie. Ty víc než zdravý rozum upřednostňují google analytics, jimž následně podřizují další a další tvořený obsah. A taky to, že si Češi uvědomují, že kdyby internet nebyl, trávili by místo toho čas s rodinou, chodili by na pivo a do přírody, nebo by mnohem víc spali. To vše ostatně vyplývá i z průzkumu Češi v síti, který byl na konferenci několikrát zmíněn a jehož shrnutí najdete zde a velmi zkrácenou verzi v infografice.


To nejlepší z moderního marketingu každý pátek do vašeho inboxu.

Ochrana proti spamovacím robotům. Odpovězte prosím na následující otázku: Jaký je letos rok?