Retaileři jdou do onlinu. A berou si s sebou znalost svých zákazníků, upozorňuje e-shopy Matěj Kapošváry
Matěj Kapošváry na E-business Forum 2021
Letošní online konference E-Business Forum se točila kolem tržního úspěchu, který pandemie v loňském roce mnohým e-shopům přinesla, a jejich plánů, jak si své zisky udržet.
V tom jim může zabránit nečekaný soupeř — retailové obchody, které využily rok nečinnosti k proniknutí na online půdu. Jejich nejsilnějšími zbraněmi jsou pevná přítomnost v offline světě, silná značka a velká databáze (často věrných) zákazníků.
Kdo přežije? Z přednášky obchodního a marketingového ředitele společnosti Shopsys Matěje Kapošváry vyplývá, že tržní vavřínový věnec si na hlavu posadí ten, kdo plně využije strategii omnichannelu.
Jak k tého hypotéze Shopsys přišel? V roce 2019 si přizval 55 osobností z českého marketingu k velkému výzkumu, ze kterého vyplynuly predikce trendů českého obchodu do roku 2025.
„Nikdo nepredikoval pandemii. Nicméně jedno z těch častěji opakovaných témat byl nástup retailových hráčů (do online prostředí) a propojování online a offline prodejů,“ přiznal Kapošváry.
Celý výzkum najdete v nejnovějším čísle magazínu Exec, který je volně ke stažení.
Jaký byl skutečný růst trhu v loňském roce
Predikci na následující roky Matěj Kapošváry shrnuje slovy jednoho ze zúčastněných odborníků výzkumu z roku 2019, podnikatele stojícího za úspěšnými projekty, jako je Astratex nebo Acomware, Tomáše Fikara:
„Retail si bude v následujících letech brát zpět to, co mu klasický online vzal.“
Jak to bude s onlinem v dalších letech, je zatím ve hvězdách. Nyní ale můžeme již s jistotou říci, že odborníky neočekávaná pandemie s Fikarovou predikcí nezatočila.
Protože když události prvních třech měsíců karantény v loňském roce porovnáme se stejným obdobím v roce 2019, zjistíme, že skutečný růst trhu převýšil ten očekávaný o 27 %. Velké e-shopy zaznamenaly 73% navýšení tržeb a e-shopoví retaileři se zavřenými prodejnami s tržbami poporostly dokonce o 158 %.
Když pak porovnáme celý rok 2020 s tím předchozím, objevíme dokonce 100% nárůst tržeb e-shopů velkých kamenných hráčů.
Pro retailery i e-shopy je řešením omnichannel
Matěj Kapošváry vnímá omnichannel jako strategii, která dává zákazníkům svobodu a činí prodejce všudypřítomnými:
„Omnichannel by měl zákazníkům nabízet možnost, aby si pro jakoukoliv fázi nákupu mohli vybrat jakýkoliv z nabízených kanálů – ať už jde o objevení produktu, po jeho objednání, zaplacení, doručení i reklamaci.“